Recension: Annihilation

År: 2018
Genre: Äventyr, drama, fantasy
Skådespelare: Natalie Portman, Oscar Isaac, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Tessa Thompson m.fl.
Betyg på IMDB: 7.2/10
Mitt betyg: 7.5/10

En biolog går med på en farlig och hemlig expedition för att undersöka ett mystiskt fenomen där fysikens lagar inte gäller.

Jag hade inte en blekaste aning om vad Netflixs nya film Annihilation skulle handla om. Det föll sig av en slump att vi snabbt ville välja ut en film på Netflix och jag tänkte: varför inte ta något av det som nyligen har haft premiär?

Annihilation visade sig inneha en gedigen grupp skådespelare och en story långt bortom ens vildaste fantasi. Skulle jag likna Annihilation vid filmer jag redan har sett skulle jag säga Arrival med en dos Avatar och en gnutta av Interstellar. Som ni kan lista ut är det alltså en film med något av ett utomjordiskt tema, även om det är svårt att sätta fingret på vad det egentligen är som utspelar sig.

Aspekterna jag gillar med filmen är att den är spännande från början till slut. Mystiken hålls vid liv genom hela handlingen och i slutändan är det inte säkert att alla ens frågor har besvarats. Filmen beskrivs som sci-fi-skräck och det tycker jag är en passande beskrivning. Det förekommer ett antal riktigt läskiga samt äckliga scener så superkänsliga tittare varnas. Temat kan sägas vara självutplåning, vår uppfattning om vad liv är och hur liv uppstår. Kort sagt kan det konstateras att filmen är mindblowing och jag gillar den skarpt. Se den om du gillar filmer som de jag nämnde ovan. Skådespelarna gör ett riktigt bra jobb.

Ska jag analysera filmen lite mer i detalj (utfärdar härmed spoilervarning) så kan jag säga att jag blev misstänksam redan i början när Lenas man kom tillbaka och de satt vid köksbordet, och man såg deras händer genom vattenglaset. Då var hans hand spegelvänd genom vattnet i glaset. På samma sätt såg man Lenas hand i slutet. På så sätt blev det uppenbart att Lena var smittad av alienfenomenet, eller rentav alien själv. Det blev än mer uppenbart när de sen kramades och ett skimmer börja spridas runtom dem.

skaffa movieboxd, Sara :D :D

Svar: Jag vet att alla använder det men jag kan bara inte ta tag i det ;) vet inte om jag orkar vara aktiv på ytterligare sociala media, haha

letterboxd menar jag förstås **