Veckans tema: Rymden

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.devote.se
Julia som bloggar på juliasnerdrom.blogspot.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Klicka och läs hur de har tolkat veckans tema♥
 
I veckans inlägg tänker jag lista mina topp sex mest sevärda rymdfilmer samt fem rymdfilmer jag gärna vill se! Anledningen till att ni kanske saknar någon på listan är då helt enkelt förmodligen för att jag inte har sett den eller för att jag inte fastnade för den. 
 
De sex mest sevärda rymdfilmerna (som jag har sett)
Bildkälla/Image source: IMDB
1. E.T.
Den här filmen var en av de allra första filmerna jag såg! Vi hade den inspelad på VHS(!) och jag brukade titta på den då och då. Min mamma har berättat att det var en av de första filmerna jag grät till (den första var när Bambis mamma blev skjuten). E.T. är alltså en film som jag har djupa känslor inför och därmed hamnar den lätt på förstaplats. De flesta känner nog till vad E.T. handlar om: En liten pojke upptäcker en ailen och de två utvecklar en vänskap.
 
Bildkälla/Image source: IMDB
2. Interstellar
Interstellar tar upp en mycket intressant aspekt på livets stora frågor. Det blir ett läskigt perspektiv på meningen med hela vår existens och filmen visar hur mycket vi är villiga att kämpa för vår överlevnad. Faktum är att jag har ett intresse för kvantfysik och det är precis dessa teorier som införlivas i filmens handling. Ett extra plus för den fantastiskt känslomässiga musiken som Hans Zimmer har skapat!
 
Bildkälla/Image source: IMDB
3. Gravity
Ett rent mästerverk. Sandra Bullock gör sitt livs prestation i denna fullkomligt skräckinjagade film som får en att uppskatta precis allt man har här och nu i livet. Se den, gör det! 90% av filmen ser vi bara en enda människa. Ändå är filmen fantastisk! Det säger väl något om hur sevärd den är? 
 
Bildkälla/Image source: IMDB
4. Star Wars-serien
Nu är det visserligen så att jag "bara" har sett Star Wars Episode 1-3 + 4, men det är definitivt rymdfilmer i min smak. Lite too cheesy ibland, men alla älskar ju Star Wars ändå.
 
Bildkälla/Image source: IMDB
5. Armageddon
Armageddon är en cool film som var stor på bioduken när den kom år 1998, som jag har förstått det. Den handlar om ett gäng astronauter som får i uppdrag att rädda jorden från en jättelik asteroid. Vill du se Bruce Willis, Ben Affleck och Liv Tyler i ett spännande skräckscenario så bör du se Armageddon. 
 
Bildkälla/Image source: IMDB
6. Cocoon
Cocoon är en film som du kan se med praktiskt taget vem som helst. Den är mysig! Filmen handlar om en grupp pensionärer som smyger över för att bada i grannens pool och upptäcker att de blir fulla av liv och som unga på nytt när de simmar i den. Poolen innehåller nämligen några mystiska stenar som verkar vara orsaken till flödet av energi. Filmen är regisserad av Ron Howard och det borde tala sitt tydliga språk. Han har nämligen regisserat en rad episka filmer, som A Beautiful Mind, Da Vinci-koden, Änglar och Demoner, Apollo 13, Grinchen m.fl.
 
Bildkälla/Image source: IMDB
Hedersplats: Wall-E
En av de bästa barnfilmerna som har kommit under senare år, enligt mig. Kärlek vinner alltid!
 
Fem filmer jag vill se
1. Star Wars - The Force Awakens
Den nya Star Wars-filmen står just nu överst på min lista över rymdfilmer jag vill se. Faktum är att jag ska se den på premiärdatumet - 16 december!
 
2. The Martian
Denna kritikerrosade film, som hade premiär i år, står ännu på min "att se"-lista. Den ska tydligen vara spektakulär!
 
3. Moon
Tack vare mina fellow samarbetspartners blev jag väldigt sugen på att se denna rulle. 
 
4. Apollo 13
En av de gamla klassikerna som jag fortfarande inte har sett. Konstigt, med tanke på att jag avgudar Tom Hanks.
 
5. Guardians of the Galaxy.
En riktig hit som tydligen bjuder på rejält med underhållning!


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag hade höga förhoppningar på Armageddon, men sen när jag väl såg den blev jag ganska besviken. Den var okej, men jag hade förväntat mig så mycket mer... Av någon anledning. Jag vet inte varför egentligen. Men det var länge sen nu så jag minns inte mycket mer än att jag var besviken på den. Och slutet, det minns jag.

Svar: Ja, det är mycket möjligt. Såg du den nyligen? Jag såg den för kanske 10 år sedan så jag hade inte så mycket att jämföra med då. :)
seriereflektioner.blogg.se

Seriemorsan    •     •   http://seriemorsan.blogg.se

Cocoon var den enda jag inte hade sett där. The Martian hade dock platsat på min lista istället!










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype