Filmrecension: The Fault in Our Stars

Skådespelare: Shailene Woodley, Ansel Elgort, Nat Wolff, Laura Dern, Sam Trammell, Willem Dafoe
Betyg på IMDB: 8/10
Mitt betyg: 9/10 (I'm saving my 10)

Två tonåringar med olika typer av cancer träffas i en stödgrupp för cancersjuka.

Min recension
Jag är så sen med att se den här filmen! Den har funnits på min watchlist så länge och nu äntligen kan jag bocka av den från listan. Jag fick nu se den i bra kvalitet på DVD, woho!

Mina förväntningar var inte så höga. Det stod klart för mig att det var en kvalitetsrulle men jag var väl inställd på att den skulle vara väldigt inriktad på tonårspubliken. Nu i efterhand förstår jag att den riktar sig mot en bred publik. Det är så många genomtänkta små detaljer och ett briljant skådespel som får mig att höja the Fault in Our Stars till skyarna!

Redan från början blir det lätt att känna med huvudkaraktären Hazel och hennes utmaningar i livet som obotligt cancersjuk. Hennes finurliga uppsyn och avslappnade inställning sätter stämningen för hela handlingen. Det blir fulländat när hon möter den rättframme Augustus Waters som charmar brallorna av varenda tittare. Hans pliriga blick och busiga leende gör det till en fröjd att bevittna deras unga kärlek gro i den kalla jord som omringar dem. Det kan inte nog poängteras hur avgörande huvudkaraktärernas kemi är för att filmen ska bli så fulländad som den faktiskt är. Jag älskar humorn som genomsyrar hela handlingen och det är omöjligt att försöka hålla tillbaka några känslor när man bevittnar hur Hazel och Guss livsöden knyts samman i harmoni.

Konstigt nog lyckas jag se filmen på årsdagen då Hazel och Gus träffades - den 28:e mars!
Om det inte är ödet, så säg.

Min slutliga uppmaning blir alltså:
Se den och älska den, precis som jag gör!
2014 - ansel elgort - film - filmrecension - filmtips - förr eller senare exploderar jag - laura dern - movie - nat wolff - recension - review - sam trammell - shailene woodley - the fault in our stars - willem dafoe

Filmrecension: Man of Steel

Bildkälla: We Heart It

Titel: Man of Steel
År: 2013
Skådespelare: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russell Crowe, Kevin Costner
Betyg på IMDB: 7.2/10
Mitt betyg: 6/10

Min recension
När det gäller den välkända figuren Superman (eller "Stålmannen" i svenskt tal) tycker jag att det går lika bra att hoppa över en utförlig beskrivning av handlingen. Jag tar mig friheten att hoppa direkt till kritiken av filmen.

Det här kändes som en så lovande film! Jag brukar tycka att actionfilmer är fängslande men här var det något som lämnade mig besviken. I början, på planeten Krypton, var historien lite väl utdragen tycker jag. Det blev dock lovande när vi förflyttades till jorden och fick många, berättande inblickar i Clark Kents uppväxt, långt hemifrån hans hemplanet Krypton. Vi fick reda på att han tidigt upptäckte sina superkrafter och använde dem för att göra gott.

Tyvärr är det något som händer i mitten av filmen. Helt plötsligt blir det som att en hackig skiva spelar upp ett outtröttligt våld där fight efter fight utspelar sig. Hela storyn försvinner i ett rökmoln av all action som inte bara letar sig in, utan ser till att utplåna alla löften om en kvalitetsfilm. Det må vara riktigt snygga scener och effekter men allt känns extremt lösryckt och överdrivet. När man tror att allt är vunnet, då utdelar någon nästa slag och så är explosionerna och tumultet igång igen. Det kändes som att våldet inte fyllde ett större syfte än att försöka banka lite vett i Zod som var fett irriterande.

Trots att filmen är full av skickliga och välkända skådespelare lyckas de inte rädda handlingen. . Tack och lov tar våldet äntligen slut och vi kastas återigen in i någon form av substantiell berättelse.Slutet räddar filmen något och trots att jag gärna hade klippt bort ungefär en timme av filmen så ger jag den ändå betyget 6/10, med tanke på att den verkar påkostad, den var superbra under första halvan och om man verkligen gillar superhjältefilmer eller actionrullar så finns det nog många som tycker att den är bättre än vad jag tyckte. Dessutom tycker jag att Henry Cavill är det perfekta valet av Superman.

2013 - Superman - TV - amy adams - film - filmrecension - filmtips - henry cavill - kevin costner - man of steel - movie - recension - review - russell crowe - stålmannen

Filmrecension: Mystic Pizza

Bildkälla: cinefiloamador on Tumblr

Titel: Mystic Pizza (svensk titel: Tre tjejer)
År: 1988
Genre: Komedi, drama, romans
Skådespelare: Annabeth Gish, Julia Roberts, Lili Taylor, Vincent D'Onofrio, Conchata Ferrell
Betyg på IMDB: 6.2/10
Mitt betyg: 7/10

Tre unga tjejer, som är bästa vänner, jobbar på en lokalt känd pizzeria och funderar kring framtiden.

Min recension
Det var av en ren slump som jag tittade på den här filmen igår! Det visade sig vara en riktigt mysig feel good-film med en massa nu kända ansikten i några av deras tidigaste roller. Bland annat har vi superstjärnan Julia Roberts som spelar den något rebelliska och självsäkra Daisy Arujo, Annabeth Gish i rollen som Daisys syster Kat Arujo och deras gemensamma kompis Jojo, spelad av Lili Taylor. Lite rolig kuriosa för alla seriefans är att ni känner igen Annabeth Gish från Pretty Little Liars där hon spelar Dr. Anne Sullivan. En annan seriekändis är den gulliga restaurangägaren Leona. Hon spelas av ingen mindre än Conchata Ferrell, även känd som städerskan Berta i 2 1/2 män!

Jag blev så positivt överraskad av den här filmen då jag aldrig har hört talas om den tidigare. Den skildrar den naiva ungdomen i sin renaste, drömmande form. För sin genre är den definitivt värd 7 av 10 i betyg, om inte mer.
Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det här är en klassiker som alla borde se!
80's - 80-tal - Annabeth Gish - Julia Roberts - Lili Taylor - Mystic Pizza - feel good - filmtips - girls - hair - movie - recension - review - tips