Master of None: Recension av säsong 2

Idag går jag rätt på sak och undabeder därmed vänligen den som inte vill bli spoilad från att läsa inlägget.

Överlag tycker jag att säsong 2 var bättre än säsong 1. Det var mer som hände och jag gillade aldrig Devs flickvän Rachel särskilt mycket. Även om säsong 2 hade några dippar så tyckte jag om att titta på alla avsnitten. Det var bara något enstaka avsnitt som var lite tristare än övriga, men jag minns knappt vilket det var. Mina favoritavsnitt var nummer 2 och 9. Då satt jag nämligen och skrattade åt många saker med Italien som jag mindes från min tid där. Dev har verkligen rätt i att man säger allora hela hela tiden.  Jag uppskattade även de små referenserna senare i säsongen, med den italienska musiken och hur italienarna kommunicerar med händerna. Varje liten gest har faktiskt en innebörd, man rör inte inte händerna på måfå. Det finns nästan ett helt teckenspråk!

Jag avskydde karaktären Chef Jeff så det var skönt att han åkte dit i slutet av säsongen. I knew he was a perv, sa någon och I agree. Annat var det med karaktären Francesca. Även om jag inte riktigt fann Dev och Francescas kemi helt övertygande så var hon som person väldigt intressant. Jag har faktiskt fått en ny woman-crush och det beror nog på hennes sagolika utseende. Hon måste vara en av de vackraste kvinnor jag har sett! Typiskt stora italienska ögon. Det känns som att alla italienskor jag mötte nere i Italien hade stora ögon såsom Francesca. Kort sagt: Master of Nones comeback gjorde ett gott intryck. Extra kudos för att serien återgav det italienska livet på ett osedvanligt träffande sätt. Det fick mig att sakna Italien på ett sätt som jag har svårt att beskriva. Stupendo.

Bildkällor/Image sources: gael-garciacruzmylene
TV - TV-serie - TV-series - italy - master of none - netflix - original series - recension - review - season 2 - season two - serie - serieblogg - serier - serierecension - säsong 2 - säsong två - tv-serier - tv-show

Temavecka: Sommar

Är du nyfiken på vilka nya serier som kan tänkas komma nu i sommar? Sommaren är ju inte direkt högsäsong för serier men faktum är att det finns en del serier som har premiär på sommaren. I det här inlägget tänker jag inte lista alla serier som har premiär i sommar utan främst de jag själv avser att titta på. Det här ett inlägg i samarbete med  FeliciaElsaEmelieKarin och Lovisa. Den här veckan skriver vi inlägg under temat "Sommar". 🌴🌞🌊

Still Star-Crossed, 30 maj
I efterdyningarna av Romeos och Julias död eskalerar rivaliteten mellan Montague och Capulet. En ny kunglighet intar tronen i Verona och han brottas med uppgiften att bestämma vad som är bäst för staden, vilken är epicentrum för denna förödelse.

Jag brukar inte fastna för historiska serier men under det senare året har jag fått upp intresset för flera stycken. Still Star-Crossed har dock mitt intresse främst för att det är Shonda Rhimes som ligger bakom och jag slukar gärna hennes serier (tittade på Grey's Anatomy i flera år innan alla favoritkaraktärer försvann).

Will, 11 juli
Ett drama om den unge Shakespeares förlorade år efter hans ankomst till London år 1589 - när teaterskådespel var som rock 'n' roll och en ung man med stora drömmar förändrade världen med sina ord.

Hur stor är chansen att två Shakespeare-relaterade serier ska hamna på sommarens schema? Inte direkt stora! Det här är nog serien jag är minst taggad på i listan men jag har haft den på min watchlist så länge att jag bara måste se hur den är. Jag kan nästan med 100 % säkerhet säga att det nog inte är en serie för mig. Därför lär den nog ryka ganska omgående från schemat. Gillar du drama och historia kan det här nog vara en serie för dig!

The Bold Type, 12 juli
Serien är inspirerad av Cosmopolitans chefsredaktörs, Joanna Coles, liv. Här får vi en glimt av det skandalösa liven och kärlekarna bland de med makten över en internationell damtidning. Deras problem handlar om att hitta sin identitet, hantera vänskapsrelationer och att få hjärtat krossat, allt medan jakten pågår efter de perfekta jeansen för alla kroppsformer.

Om den unge Shakespeare här ovan intresserar mig minst, är denna till synes oskyldiga serie mer i min smak. Handlingen beskrivs på ett väldigt töntigt sätt, måste jag säga, men allt som involverar staden New York får mig intresserad.