Temavecka: Klassiker i How I Met Your Mother (del 2)

Del 1 av HIMYM-klassiker hittar du här
Temaveckans första inlägg om La Dolce Vita hittar du här
 
Klicka dig in på inlägget som heter del 1 för att läsa om syftet med detta inlägg. I dagens del 2 tänkte jag fortsätta gå igenom några av de största klassikerna som nämns i How I Met Your Mother. Hur många av de nämnda filmerna har du sett?
 
som nämns i How I Met Your Mother.
 
Season 2, episode 12 - First Time in New York
Dirty Dancing (1987)
 
I andra säsongen försöker Robin få sin syster att inte bli av med oskulden och det får hela gruppen att tänka tillbaka på sina egna första gånger. När det är Barney's tur att berätta om sin första gång blir berättelsen misstänkt lik handlingen i kultfilmen Dirty Dancing. I avsnittet berättar Marshall även att han har haft "She's Like the Wind" på hjärnan sedan han såg filmen på TV. Har jag sett Dirty Dancing? Ja. 
 
Marshall: Hey... Why don't you tell us again about your first time at the camp in the Catskills.
Barney: Baby and her family spent every summer at Kellerman's. Her dad did not approve of our love.
Ted: Did anyone put Baby in a corner?
Barney: Oh, God, no. What can I say, I... had... the time of my life. True story.
 
Season 7, episode 23 - The Magician's Code: Part One
The Breakfast Club (1985)
Bildkälla/Image source: timetoputonashow
 
Det här är bara en liten men ändå nämnvärd referens, med tanke på vilken klassiker filmen The Breakfast Club är. Medan Marshall är i Atlantic City får Lily värkar och på sjukhuset försöker Ted och Robin distrahera henne genom att berätta roliga minnen. Har jag sett The Breakfast Club? Bara delar av den, jag lyckas alltid hoppa in i filmen mitt i när den visas på TV. Jag måste se den på riktigt någon gång! Så nej, jag har inte sett filmen.
 
Ted: The Halloween we decided to go as The Breakfast Club, but failed to coordinate our costumes. 
 
Säsong 8, avsnitt 18 - "Weekend at Barney's
Weekend at Bernie's (1989)
Bildkälla/Image source: leslieenope
 
Bildkälla/Image source: holden-caulfieldlings
 
Weekend at Bernie's är en "black comedy" där två killar försöker låtsas som att deras döde chef fortfarande lever. Åttonde säsongens artonde avsnitt inleds med att Barney drömmer om en av sina tricks från The Playbook - nämligen "Weekend at Barney's". Det är givetvis en parodi på 80-talsrullen. Kul fakta: Det här är samma avsnitt i vilket Teds röda cowboy-stöver blir uppbrända. Jag vet inte om Weekend at Bernie's kan ses som en klassiker men den är värd att nämna, tycker jag. Har jag sett filmen? Nej. 
 
"Barney says that he could never come up with a play that tops "Weekend at Barney’s" and goes back to sleep. He then dreams about "Weekend at Barney’s 2" and wakes up shouting it's name which wakes up Robin again, who yells at him." Källa: Wikia
 
Season 2, episode 4 - Ted Mosby: Architect/season 3, episode 4
Field of Dreams (1989)
Har jag sett Field of Dreams? Nej. 
 
"Robin says that she can watch Die Hard multiple times, while one viewing of Field of Dreams was enough. Marshall considers not liking the film as one of her flaws." 2x4 Källa: Wikia
Marshall thinks: But she didn't like Field of Dreams". 3x4 Källa Wikia
 
Totalt antal nämnda klassiker jag har sett: 1/4
Hur många har du sett? 
Givetvis nämns det en hel drös filmer i How I Met Your Mother och är en av sakerna jag fullkomligt älskar med serien. Vilka fler filmer kan du komma på som har nämnts i serien? 
 
Temaveckan sker i samarbete med: 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Karin som bloggar på karinsuniversum.blogg.se


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Älskar The Breakfast Club

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Ååh vad jag saknar äldre HIMYM!

Svar: :D jag saknar alla HIMYM-avsnitt
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

The Princess Bride refereras till flera gånger i S09E03 när Ted och Marshall fäktas med svärden, och sen även när Robin och Lily fäktas :)

Svar: Haha, jag kunde inte ha med alla, det finns hur många som helst ;) men det är sant! Kul fakta :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype