Veckans tema: Feel-bad

🌾 Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE och KARIN 🌾
 
Varje onsdag publicerar vi inlÀgg under ett gemensamt tema.
Du finner samtliga inlÀgg i kategorin "samarbete"
 
För ett litet tag sedan hade vi temat "feel-good" dÀr jag tipsade om mina bÀsta feel-good-serier. DÄ beskrev jag feel-good som en mysig kÀnsla i maggropen.
 
Den hÀr veckan Àr temat feel-bad och dÄ kan man tÀnka sig att det Àr sÄdant som inger den motsatta kÀnslan i maggropen. HÀr vill jag tipsa om nÄgra serier och filmer som ger kÀnslor av obehag eller som helt enkelt inte har en glad handling. Ibland vill man inte se nÄgot glatt och okomplicerat. Ibland vill man i stÀllet skakas om i grunden.
 
 
The Butterfly Effect Àr en av de mest jobbiga filmer jag har sett faktiskt. I stÀllet för de glada roller han vanligtvis brukar inneha, gör Ashton Kutcher en imponerande insats som en Evan Treborn. Evan lider av minnesluckor frÄn nÄgra av de mest betydelsefulla ögonblicken i sitt liv. NÀr han vÀxer upp hittar han ett sÀtt att börja minnas igen och ett övernaturligt sÀtt att Àndra hÀndelser i sitt liv. Det lÄter vÀldigt sci-fi men faktum Àr att det Àr mer verklighetsförankrat Àn vad man kan ana och samtidigt nÀstan mer tragiskt Àn vad man kan hantera.
 
 
Den tyska serien DARK Àr sannerligen ingen feel-good. Namnet talar ganska bra om vilken typ av stÀmning som frambringas. I korta drag handlar serien om mystiska omstÀndigheter i tid och rum. DARK finns pÄ Netflix.
 
 
I Mindhunter utforskar nÄgra FBI-agenter sinnet hos seriemördare. Inte direkt den dÀr mysiga feel-good-stÀmningen som man Àr ute efter innan lÀggdags, men likvÀl en otroligt fascinerande och vÀlgjord serie. Jag rekommenderar den starkt. Mindhunter finns pÄ Netflix.
 
 
Liar Àr en serie jag skrev ganska mycket om i vintras. I den tas ett vÀldigt jobbigt Àmne upp och sanningen uppdagas pÄ ett sÀtt som Àr lite ovanligt för TV. Jag rekommenderar verkligen Liar eftersom det Àr vÀldigt spÀnnande att fÄ ledtrÄdar om vem som egentligen talar sanning. Liar finns pÄ HBO Nordic.
 
BildkÀllor/Image sources: IMDB, IMDB, IMDBa


Felicia    ‱     â€ą   http://frokentv.se

The Butterfly Effect <3<3










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype