Veckans tema: VĂ„rig feel-good

đŸŒ·Â Â Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE, och KARINÂ đŸŒ·Â 
 
Varje onsdag publicerar vi inlÀgg under ett gemensamt tema.
Du finner samtliga inlÀgg i kategorin "samarbete".
 
I det hĂ€r inlĂ€gget tĂ€nkte jag lista nĂ„gra perfekta feel-good-serier som jag kanske inte skriver om sĂ„ himla ofta, men som Ă€r vĂ€l vĂ€rda att se. 😄 En feel-good-serie behöver inte vara vĂ€rldens bĂ€sta serie utan det handlar om en mysig kĂ€nsla i maggropen som gör att man gĂ€rna bingewatchar ett gĂ€ng avsnitt varje dag. HĂ€r Ă€r alltsĂ„ min lista över de optimala feel-good-serierna du inte visste att du behövde i ditt liv! Det passar extra bra att tipsa om feel-good-serier under vĂ„ren, eftersom man associerar Ă„rstiden med en varm glĂ€dje över att ljuset och livet Ă„tervĂ€nder.
 
Serierna Àr listade utan inbördes ordning. PS: Jag har inget samarbete med de streamingtjÀnster som nÀmns hÀr. PS2: How I Met Your Mother och Modern Family Àr sjÀlvklara i den hÀr kategorin, men jag har redan skrivit sÄ mycket om dem sÄ de utelÀmnas hÀr.
 
 
Parks and Recreation (2009-2015) - betyg pÄ IMDB: 8.6/10
 
En serie jag har sett och Àlskat, men inte skrivit mycket om, Àr Parks and Recreation! Jag förutsÀtter att de flesta av er har sett den, inte sant? Om inte, sÄ Àr den verkligen ett mÄste ska ni veta! FÄ serien placerar sig sÄ vÀl i kategorin feel-good som P&R gör. Titta bara pÄ den hÀr hÀsten! Se pÄ den! Det Àr ingen mindre Àn lil' Sebastian - en Àlskad ikon i serien. I övrigt Àr serien ovÀntat stjÀrnspÀckad, med bland annat numera superkÀnda Chris Pratt. PS: Du kan se Parks and Recreation pÄ HBO Nordic! 
 
 
 
New Girl (2011-2018) - betyg pÄ IMDB: 7.7/10
 
Jag Àlskar New Girl just för att den har tvÄ citatmaskiner i form av Schmidt och Nick. Jag Àlskar de pinsamma kommentarerna och den ÀlskvÀrda stÀmningen mellan karaktÀrerna. Vissa har lite svÄrt för Jess men jag Àr inte en av dem. Hon Àr supergullig. Serien Àr nu inne pÄ sin sjunde och sista sÀsong, vilket givetvis Àr supertrÄkigt. De sex första sÀsongerna finns pÄ Netflix!
 
 
Brooklyn Nine-Nine (2013-) - betyg pÄ IMDB: 8.3/10
 
Det var lÀngesen jag skrev om Brooklyn Nine-Nine nu, men det Àr för att jag ligger efter med ett par avsnitt. Serien Àr verkligen en mystisk karamell, för Àven om jag verkligen tycker om den sÄ vet jag inte riktigt exakt vad det Àr jag tycker om. Förmodligen Àr det lÀttsamheten och kemin mellan karaktÀrerna. Humorn Àr inte sÀrskilt subtil utan vÀldigt amerikansk och explicit. Stort plus för att det Àr en komediserie utan laugh tracks. Just nu sÀnds den femte sÀsongen och det sias om det kan bli seriens sista. De fyra första sÀsongerna finns pÄ... (du gissade rÀtt) Netflix!
 
 
That '70s Show (1998-2006) - betyg pÄ IMDB: 8.1/10
 
That '70s Show Àr en serie jag brukade se pÄ TV vÀldigt ofta som barn. Det var liksom en sjÀlvklar del av vardagstittandet, men jag har liksom aldrig strÀckkollat pÄ serien frÄn början till slut; förrÀn nu. Faktum Àr att som vuxen inser jag att serien verkligen Àr genialisk och det Àr inte konstigt att den blev sÄ stor. Jag skulle sÀga att den har mycket gemensamt med typiska 90-talsserier sÄsom Tredje klotet frÄn solen, men samtidigt Àr den alldeles egen. Numera Àr ju mÄnga av skÄdespelarna riktiga stjÀrnor, men det Àr genom den hÀr serien deras karriÀrer tog fart. TÀnk att Ashton Kutcher och Mila Kunis var Kelso och Jackie i flera Är och nu Àr de gifta och har barn! Det Àr som en saga. De ovÀntade stjÀrnorna i serien Àr dock Kitty och Red - som tonÄrsförÀldrar bidrar de verkligen till att hÄlla handlingen rolig och verklighetsförankrad. Hela serien finns ute pÄ Netflix, sÄ se den! 
 
 
Queer Eye (2018-) - betyg pÄ IMDB: 8.7/10
 
NÄgot annat jag brukade strökolla pÄ TV var Fab 5, a.k.a. Queer Eye. Det var vÀl ovisst huruvida ett sÄdant koncept kunde stÄ sig idag, men Netflix har tagit tillbaka konceptet i form av fem nya karaktÀrer som med sina fÀrdigheter ska hjÀlpa heterosexuella mÀn att nÄ sin fulla potential. I föregÄngaren var det mÀn i NYC som fick sina liv förÀndrade, men den hÀr gÄngen Àr det mÀn i s.k. röda stater som ska förvandlas. Om det hÀr inte Àr definitionen av feel-good, sÄ sÀg. Den sprillans nya versionen av Queer Eye finns alltsÄ pÄ Netflix.
 
 
Arrested Development (2003-) - betyg pÄ IMDB: 8.9/10
 
Arrested Development Àr serien som har Äterupplivats mer Àn en gÄng - till min stora glÀdje. Det hÀr Àr en av mina absoluta favoritserier nÄgonsin. Det hÀr Àr ytterligare en komedi utan laugh tracks, vilket alltid Àr tacksamt. Det Àr en sÀrskild slags humor som krÀver att man ser om avsnitten för att de ska visa sin fulla potential. Det Àr nÀmligen sÄ mÄnga skÀmt inpackade att det Àr lÀtt att inte uppfatta alla. HÀr har vi Ànnu en gÄng ett gÀng vÀlbekanta ansikten, som bland annat Jason Bateman. En femte sÀsong kommer att ha premiÀr i Är. Du ser alla avsnitt pÄ Netflix. 
 
 
 Mozart in the Jungle (2014-2018) - betyg pÄ IMDB: 8.2/10
 
Jag mÄste se till att inte bara fylla det hÀr inlÀgget med Netflix-serier, sÄ hÀr kommer ett tips pÄ en serie som till fullo uppfyller definitionen av feel-good. Mozart in the Jungle Àr klassad som en komedi, men det förekommer verkligen ingen haha-humor i min mening, utan det Àr en mysig serie som fokuserar mycket pÄ musik och relationer. Den handlar om oboe-spelaren Hailey Rutledge som gör en audition för att fÄ spela i New Yorks symfoniorkester. Jag Àlskar konceptet! KaraktÀren Rodrigo Àr verkligen ett original. 
 
TyvÀrr upptÀckte jag först NU att serien blev nedlagd i början av april. Det kÀnns faktiskt förkrossande! Det var jag inte beredd pÄ. Serien blev mycket vÀl mottagen av recensenter nÀr den först kom ut (serien har vunnit tvÄ Golden Globe), men sedan var det som att den glömdes bort lite i ett hav av monsterserier som Westworld m.fl. Nu ska jag nog titta vidare pÄ den fjÀrde sÀsongen och grÄta en skvÀtt över att det Àr den sista. Alla avsnitt finns pÄ Viaplay.
 
BildkÀllor/Image source: thenarddog, Variety, Nerdist, FOX, Carsey Werner, The Advocate, Netflix, WFMT.
 


Film&serier bloggen    ‱     â€ą   http://filmandserier.blogg.se

New girl - Àlskar den serien!

Svar: Den Ă€r himla mysig och bra du! 😍
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype