Recension: Curb Your Enthusiasm, säsongerna 1-9

 
Titel: Curb Your Enthusiasm (Simmy lugnt, Larry!)
År: 2000-nu
Genre: Komedi
Antal säsonger hittills: Nio
Förnyad?: Ja
Betyg på IMDB: 8.7/10
Mitt betyg: 9/10
 
Handling
Larry David, skaparen av Seinfeld, spelar sig själv i denna komedi. Här får vi följa med i hans vardag och de jobbiga situationer han konstant lyckas försätta sig i.
 
Recension
Jag presenterade den här serien för er när jag precis hade börjat titta på den och jag kan säga att även om mitt första intryck var bra, har serien lyckats med något som ytterst få serier har lyckats med: att bli bättre och bättre för varje säsong! Detta helt utan att tappa känslan som fanns där redan i seriens allra första avsnitt.
 
 
Jag skulle säga att konceptet är så unikt att det inte finns någon liknande serie som jag kan komma att tänka på. Som jag sa redan i mitt förra inlägg så följer karaktärerna inget fast manus, utan de får reda på den huvudsakliga handlingen och därefter är det improvisation. Jag skulle säga att få serier har fått mig att fnissa som Curb Your Enthusiasm har gjort. Jag älskar ju konceptet med pinsamma ögonblick och Larry är mästaren på att säga rakt ut vad han tycker och tänker. Serien skulle ha varit 10/10 om det inte fanns små små spår av den gamla tidens sexism, men det förstör inte helhetsintrycket i det här fallet. ALLA serier före typ 2015 har någon form av sexistiskt inslag och inte ens efter 2015 har det kommit många serier helt befriade från fenomenet. Konstigt nog upplever jag att just 2015 var något av ett skiftande år, då serier som Game of Thrones m.fl. påbörjade en ny bana mot ett mer respektfullt håll.
 
Jag skulle säga att serien tar en väldig fart efter säsong 5, och sblir därefter bara bättre och bättre. Serien är dessförinnan aningen lugnare och inte så kompakt, men samtidigt fylld av skrattframkallande ögonblick. Jag upplever faktiskt Larry som aningen mindre stingslig efter ett par säsonger.
 
 
Det finns flera aspekter som jag gillar extra mycket och därmed vill framhålla. Dels gillar jag att skådespelarna många gånger spelar sig själva, fast i absurda situationer. Ted Danson och Mary Steenburgen är gifta såväl i serien som i verkliga livet, och är båda ständigt återkommande under säsongerna. Det finns många fler kända skådisar som dyker upp under seriens gång. MEN; det jag gillar mest av allt, ja kanske till och med mer än Larry själv, är den helt fantastiska MUSIKEN! Den är rolig och upplyftande i sig själv, och sätter den perfekta tonen för serien. Min absoluta favorit är Amusement av Franco Micalizzi, vilket är den sista sången bland klippen nedan. Även introlåten Frolic av Luciano Michelini är av toppklass!
 
Curb Your Enthusiasm är definitivt min nya favoritserie och jag hoppas att den blir din också!
Alla nio säsonger finns på HBO Nordic och en tionde säsong håller på att produceras just nu.
Serien kom ut först 2000, men mellan säsong åtta och nio blev det ett uppehåll i hela sex år!
  
 
Bildkällor/Image sources: IMDB, queentabelectriccucumber.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Oj, din nya favoritserie? Spännande! Jag får se till å se den så snart som möjligt.

Svar: Absolut, utan tvekan! 😊
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype