8 TV-serier att se fram emot

I det här inlägget listar jag 8 kommande serier med tillhörande trailers som jag verkligen tror är värda att sätta upp på "att se"-listan (det är väl inte bara min lista som blir längre och längre...?)! Serierna har premiär i december eller under första halvan av 2018. Vilken av dessa ser du mest fram emot? 🙂
 
 
DARK - 1 december på Netflix
Netflix kommer med sin första tyska originalproduktion. DARK handlar om hur två försvinnanden i den fiktiva tyska staden Winden uppdagar dubbelliv och splittrar relationerna hos fyra familjer. Efter en övernaturlig sekvens inträffar liknande mystiska ting fast år 1986. Den som tänker att det här är den tyska versionen av Stranger Things eller The OA bör tänka om - skaparna hävdar att avsnitten skrevs innan dessa TV-serier släpptes och lutar mer mot science fiction än skräck.
 
Det är väldigt populärt nuförtiden med filmer och serier om hur tiden inte är linjär utan cirkulär och DARK faller definitivt inom det här temat. Det här är en serie jag har varit intresserad av sedan jag länkade teasern i mars.
 
 
Wormwood - 15 december på Netflix
Miniserien Wormwood berättar den tidigare okända historien om CIA:s hemliga LSD-experiment. 1953 dör en forskare när han faller från fönstret på trettonde våningen på Hotel Pennsylvania i New York. Forskaren är Frank Olson - en bakterielog inom armén som har till uppgift att forska fram biologiska krigsvapen som kan användas mot Korea under kriget. Familjen får aldrig klarhet i om det var ett självmord eller en olycka, men gåtan plågar sonen Eric som spenderar de följande 60 åren av sitt liv med att försöka lösa mysteriet. 1975 deklarerar den Pulitzervinnande journalisten Seymour Hersh att det finns mer bakom historien. När händelsen börjar undersökas på nytt framkommer det att CIA experimenterat med LSD på ovetande medborgare. I Frank Olsons fall slutade LSD-trippen i självmord, då han påstods lida av depression. Familjen fick en stor summa pengar efter skandalen, men enligt sonen Eric stämmer det hela inte riktigt. Familjen är svenskättlingar, då farföräldrarna kom till USA år 1890. Efter tre år i Sverige återvänder Eric till USA och börjar nysta i det hela igen. Serien beskrivs som en dokumentär men givetvis är den iscensatt långt efter de verkliga händelserna. Tidiga omdömen om serien säger att den är en visuell njutning men att de fyra timmarna hade kunnat kortas ner.
 
 
Trust - 2018 på FX
Låter namnen Brendan Fraser, Donald Sutherland och Hilary Swank lockande? Ja, den här kommande true crime/antologiserien som skildrar kidnappningen av en 16-årig oljemagnat-arvinge har samtliga av skådespelarna i sin rollista! Det är den 10 juli 1973 som John Paul Getty kidnappas i Rom. Förövarna skickar kort därefter ett hotbrev med ett krav på 17 miljoner dollar i lösensumma. Dessvärre tror familjemedlemmarna att det hela är på skoj, då 16-årige Getty många gånger har skämtat om att kidnappa sig själv. Getty Sr. vägrar därför att betala och efter ett antal hotbrev dyker det till slut upp ett brev med en hårlock och ett öra i... Danny Boyle är regissören bakom serien som kommer någon gång under 2018. Jag är väldigt nyfiken! Eftersom det beskrivs som en antologiserie antar jag att det här inte är den enda historien som kommer att tas upp. PS: Filmen All the Money in the World, med premiär i december, handlar om samma kidnappning.
 
 
The Alienist - 22 januari på TNT
Från TNT som har gjort en av mina favoritserier just nu - Good Behavior - kommer ett lovande kostymdrama med briljanta skådespelare. Egentligen skulle The Alienist haft premiär redan nu i höstas men den har skjutits upp till 22 januari. Min förhoppning är att någon svensk streamingsajt ska plocka rättigheterna till att visa serien. 
 
År 1896 i New York sker en våg av brutala mord där unga prostituerade pojken är offren. Den nye polischefen Teddy Roosevelt står handfallen och kallar in kriminalpsykologen Dr. Laszlo Kreizler och tidningsillustratören John Moore med förhoppning att få stopp på de fruktansvärda morden.
 
En psykologisk thriller att räkna med, med tanke på att namn som Cary Fukunaga (första säsongen av True Detective), Jakob Verbruggen (The Fall) och James Hawes (Penny Dreadful) ligger bakom skapandet. I rollistan dyker namn som Dakota Fanning, Luke Evans, Brian Geraghty, Daniel Bruhl, Ted Levine och Robert Wisdom upp. 
 
 
Counterpart - 21 januari på Starz
Jag tycker det är så spännande varje gång det dyker upp något från Starz, eftersom jag aldrig riktigt vet vad jag ska vänta mig! Starz ligger ju bakom succén Outlander och brukar stå för en hel del kostymdraman och sci-fi. Counterpart är en sci-fi-thriller med duktige J.K. Simmons som spelar Howard Silk - en vid första anblick osynlig del av FN:s stora organisation. Allting vänds dock uppochner när han en dag upptäcker att agenturen han jobbar för döljer den stora hemligheten om en portal till ett parallellt universum. Howard och hans motpart (counterpart) på den andra sidan för fram frågor om idealism, meningen med livet, "tänk om" och förlorad kärlek. Sett enbart till beskrivningen låter det hela otroligt lockande, även om jag mest uppskattar sci-fi som är väl avvägd, vilket den här serien framstår som. Jag behöver ofta ett ben kvar i verkligheten för att bibehålla mitt intresse.
 
 
Mosaic - 22 januari på HBO Nordic
Nu kommer vi till den serien på listan som jag helt ärligt ser minst fram emot. Det känns nämligen inte som en självklart hit, även om Steven Soderbergh är hjärnan bakom. Det är en serie som applicerar ett helt nytänkande koncept. Sedan i november har seriens alla karaktärer publicerats i en app, vilket resulterar i 7 timmars material som finns fritt tillgängligt. Det följer temat med Mosaic - att tittarna ska kunna ta del av personerna i det stora morddramat och kunna dra slutsatser om vem den skyldige är. Mysteriet pusslas ihop likt mosaik. Ett väldigt annorlunda koncept, men det krävs dock inte att man skaffar appen på förhand utan det går lika bra att se hela serien när den släpps. Serien kommer i sin helhet till HBO Nordic den 22 januari. 
 
 
The Crossing - midseason på ABC
I en liten fiskeby i Oregon flyter det en dag upp hundratals flyktingar varav 47 överlevande vid stranden. Det visar sig att dessa personer flyr ett krig som utspelar sig 150 år in i framtiden. The Crossing ger The 4400-vibbar fast mer intensivt och deprimerande. Jag är så himla lockad! Jag hoppas bara inte att det här blir en sådan serie som jag gärna vill se men ändå inte ser i slutändan. Det kommer nog bli så att jag väntar in recensioner innan jag påbörjar något avsnitt, eftersom jag har blivit besviken alltför många gånger på liknande serier. Konceptet känns dock fräscht! Egentligen skulle ett premiärdatum ha blivit officiellt vid det här laget, men jag hittar ingen information om exakt när serien förväntas ha premiär.
 
Inspo till det här inlägget fick jag genom Moviezine som listade fem serier att se fram emot.


Dixi Wonderland    •     •   http://dixiwonderland.com/

Har inte hört talas om någon av dessa men några lät väldigt intressanta :D










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype