Game of Thrones s7 e6 - "Beyond the Wall"

 
Ett riktigt, riktigt bra avsnitt - som vanligt. Jag har nästan aldrig något att klaga på längre om Game of Thrones, allt är helt perfekt och vi blir bortskämda med en serie som inte bara effektmässigt, utan även handlingsmässigt, kan vara svår att någonsin överträffa.
 
Dagens punkter:
📌Jon Snows uppdrag
📌OS i spjutkastning
📌Daenerys räddar dagen i årets mest trendsäkra outfit
📌Varför Benjens perfekt tajmade närvaro inte nödvändigtvis är av en slump
📌Aryas många ansikten
📌Targaryenromans
📌Zombiedrake
 
 
📌 Jon Snow på uppdrag
I gårdagens avsnitt fick vi flertalet hintar som, enligt mig, ligger i linje med den teori om den utlovade hjälten som jag presenterade under förra veckan. Berics och Jons konversationer antyder en hel del om vad som kan tänkas komma. Först säger Beric att Jon inte liknar sin fader så mycket, så han antar att Jon liknar modern mer. Beric pratar vidare om Ned, men kanske anar han att Ned inte är Jons riktiga pappa. Beric börjar därefter prata om att vildlingen berättat om hur Röda kvinnan fört Jon tillbaka till livet. Själv har han blivit återupplivad sex gånger, så de (han och Jon) måste tjäna samma gud, konstaterar Beric.
 
"Jag tjänar Norden", invänder Jon Snow.
"Ni återuppväcktes inte av Norden", säger Beric.
"Ljusets herre har aldrig talat till mig. Jag vet inte vad han vill", säger Jon Snow.
"Han vill att ni ska leva".
"Varför då?"
"Jag vet inte."
"Vad är meningen att tjäna en gud om ingen vet vad han vill?" frågar en frustrerad Jon Snow.
"Jag funderar över det hela tiden", säger Beric. "Det är nog inte meningen att vi ska förstå. Förutom en sak... Vi är soldater. Vi måste förstå vad vi kämpar för. Jag kämpar inte för att någon jag knappt känner ska få sitta på en tron tillverkad av svärd."
"Så vad kämpar du för?", frågar Jon Snow.
"Livet. Döden är fienden. Den första fienden och den sista." 
"Men vi ska alla dö", invänder Jon Snow krasst. 
"Fienden vinner alltid. Men vi måste ändå bekämpa honom. Det är allt jag vet. Vi två kommer inte att uppleva mycket glädje i våra liv. Men vi kan hålla andra vid liv. Vi kan försvara dem som inte kan försvara sig själva."
"Jag är skölden som beskyddar människornas riken." Jon citerar nattväktarnas ed. 
"Vi kanske inte behöver förstå mer än så. Det kanske är tillräckligt", avslutar Beric.
"Aye. Det kanske är tillräckligt", instämmer en fundersam Jon Snow.
 
Jag är bara tvungen att återge hela den här dialogen för oj, vad mycket man kan läsa in i detta. För er som inte har läst mitt teoriinlägg kan jag kort sammanfatta det med att det handlar om att (LÄS EJ OM DU INTE VILL RISKERA ATT SPOILA - BÖRJA I STÄLLET PÅ NÄSTA STYCKE) Jon Snow är den utlovade prinsen/Azor Ahai/den siste hjälten som kommit tillbaka med uppdrag att förgöra The White Walkers genom att döda nattkungen och rädda människorna, såsom den siste hjälten en gång gjorde. Det här är en tusenårig profetia, av vilken Jon Snow uppfyller många kriterier. Vi har under den här säsongen fått några ledtrådar som refererar tillbaka dels till profetian (som Melisandre har spridit) och dels till First Men stred mot The White Walkers/The Others.
 
En annan grej som ligger helt i linje med profetian ovan är att Jon Snow i det här avsnittet får reda på att om man förgör ledaren så förgörs samtidigt alla som den ledaren har skapat. Nattkungen har skapat dem alla, säger Beric och menar att om han förgörs så försvinner samtliga döda med honom.
 
"Herren förde er tillbaka. Och mig med. Inga andra, bara oss. Gjorde Han det för att se oss frysa ihjäl? Eller har vi en annan uppgift?" 
"Var försiktig, Beric. Du har mist din präst (Thoros) - det här är ditt sista liv." fnyser The Hound.
"Jag har väntat länge på slutet. Herren kan ha fört mig hit för att finna det." resonerar Beric.
 
När Beric hela tiden resonerar med Jon Snow om deras respektive öden är det en lång rad av referenser till Ljusets Herre och återfödslar. Det är ingen slump! Allt detta ligger som sagt i linje med profetian. Något annat som är mycket intressant och värt att studera närmare är eden som alla nattväktare svär. Den har ändrats något i serien, och jag vet inte vad det har för betydelse för profetian, men så här ser eden ut i boken:
 
"Night gathers, and now my watch begins. It shall not end until my death. I shall take no wife, hold no lands, father no children. I shall wear no crowns and win no glory. I shall live and die at my post. I am the sword in the darkness. I am the watcher on the walls. I am the fire that burns against the cold, the light that brings the dawn, the horn that wakes the sleepers, the shield that guards the realms of men. I pledge my life and honor to the Night's Watch, for this night and all the nights to come."
 
Jon Snow refererar bara kort till skölden som vaktar människorna, men det kan sägas vara en sammanfattning för hela uppdraget (enligt teorin). Nu kommer jag referera tillbaka till teorin igen, så sluta läs det här stycket om du inte har läst teorin och fortsätt i stället på nästa stycke. Jag har fetmarkerat några rader ur eden. I am the sword in the darkness, får mig givetvis att tänka på svärdet Lightbringer - ett glödande svärd som jag presenterade i teoriinlägget. I am the fire that burns against the cold, är en referens till sången om is och eld, d.v.s. hur den varma elden är det som kan skydda mot den skrämmande isen, och enligt teorin enligt böckerna är att hans är sången om is och eld (d.v.s. sången är Jon Snows, den handlar om honom. Meningen the light that brings the dawn är det allra mest intressanta vad gäller just serien (inte böckerna), eftersom det för mig framstår som en tydlig referens till svärden, som i sig utgör symboler för det varma och det levande: elden. Svärdet i legenden heter just Lightbringer, och i serien har vi fått många referenser bara under den senaste säsongen om Dawn, det vill säga gryningen som väntar efter mörkret. Passande nog är det svärdet Dawn som Ned Stark ställer vid Lyanna Starks säng när Jon Snow har fötts, och kanske är det just Dawn som är Jon Snows Lightbringer, d.v.s. svärdet som ska förgöra nattkungen och bringa fred och ljus över mänskligheten. Som sagt, har du inte läst teoriinlägget så gör det, för en tydligare förståelse för vad jag menar.
 
 
📌 Daenerys räddar dagen i årets mest trendsäkra outfit
 
Enough said.
 
📌 OS i spjutkastning
 
Oaktat hur fruktansvärt stressande och hemsk den här situationen var, kan jag inte hjälpa att jag skrattar åt den här OS-bilden.
 
 
📌 Varför verkar det som att farbror Benjen dyker upp ur tomma intet och räddar Jon Snow i precis rätt ögonblick?
Om du minns så dyker Benjen Stark upp igen i säsong 6 och räddar Bran och Meera från en grupp wights som precis har dödat Hodor och Summer. Då säger Benjen att den treögda korpen har skickat honom. Faktum är att Benjen berättar att han dödades av en White Walker, men återupplivades av Children of the Forest med hjälp av magiskt drakglas. Han räddades från att bli en White Walker eller wight, men samtidigt var han inte helt levande heller. Det är Benjen som berättar för Bran att han nu är den tredögde korpen. Teorin är nu att Bran, i egenskap av den treögde korpen som ser allt - det förflutna, nutid, framtid - ser Jon och resten ge sig av på sitt uppdrag, och när det blir som mest kritiskt kallar han på Benjen för hjälp, antingen med vilje eller omedvetet. Vi vet ju sedan tidigare att Benjen kan uppfatta långväga förfrågningar från den tredögda korpen. 
 
Någon teori säger att nattkungen är en Stark, vilket skulle förklara Starks stadigvarande betydelse i serien. Nattkungen var en av First Men, och familjerna som är en del First men är Starks, Karstarks, Arryns och Mormonts.
Eftersom Benjen har en bit drakglas i hjärtat är det dock inte helt säkert att han dog när han blev överfallen av wights.
 
 
📌 Aryas många ansikten
Såg att någon döpte om Littlefinger till Creepyfinger och det känns som en väldigt träffande beskrivning. Jag är så arg på honom för all skada han orsakar och desto mer förvånad över Sansa inte kopplar att det är han som har orsakat intrigen mellan henne och Arya. Inte nog med det - hon beklagar sig dessutom inför honom och tar hans råd! Hon vacklar verkligen i sin tro just nu. Arya är fruktansvärt läskig i sin roll och hon känns helt främmande. Jag vet inte ens vad jag ska säga om hela situationen, förutom att jag lider med Sansa. 
 
Nu beordrar Sansa Brienne att åka till Cersei också. Vi får se hur allt det här går.
 
📌 Targaryenromans
 
Game of Thrones är verkligen speciellt som får en att shippa släktingar, men mitt hjärta brast nästan av glädje över hur fint Daenerys och Jon connectade med varandra efter att han kommit hem skadad från sammandrabbningen med The White Walkers. De vore ett så nobelt och vackert par, men det kan aldrig hända. De känner åtminstone sann kärlek inför varandra och nu har de äntligen visat det fullt ut! Det behöver ju inte vara att de är kära i varandra, de kanske bara har en instinkt som gör att de håller av varandra då de båda är Targaryens. När Jon kallade henne för Dany och sedan My queen var det svårt att hålla inne ett enda stort AAAAAW.
 
📌 Zombiedrake
 
Aj aj aj aj... Det mest smärtsamma ögonblicket i avsnittet är väl när Daenerys förlorar Viserion. Som hon säger: drakarna är hennes barn. Direkt när Viserion dör inser jag och säkerligen ni också vad som ska ske. I slutscenen ser vi hur wights drar någonting med stora tunga kedjor ur isvattnet under nattkungens övervakning. Föga förvånande ser vi drakfjäll sticka upp ur vattnet och med ens vet vi vad som komma skall. 
 
Skrämmande nog ser vi nattkungen vandra fram till drakkroppen för att sedan lägga sin hand på den. Efter en liten stund slår draken upp sina... isblå ögon. Att The White Walkers nu har en död drake är ett faktum.
 
Anledningen till att det här scenariot är mer skrämmande än vad man först kan tro är på grund av allting vi har fått reda på hittills i serien. Efter hardhome såg vi hur nattkungen med endast en handrörelse väckte alla döda till "liv", d.v.s. förvandlade dem till wights. Vad som är speciellt med wights är att de kan dödas med antingen eld, drakglas eller valyriskt stål. Det är vad vi har fått reda på. När det gäller The White Walkers är eld däremot inget effektivt medel. Faktum är att The White Walkers kan släcka en eld med sin blotta närvaro. Vi märker i avsnittet att inte ens drakeld utgör ett hot mot dem, utan endast mot wights. En White Walker kan bara förgöras genom antingen drakglas eller valyriskt stål. Det betyder att när Viserion nu, med sina blå ögon uppenbarligen är en White Dragon, kan inte ens drakeld utgöra ett motstånd. Vi märkte att när Drogon skadades av det enorma armborstet så läkte han relativt väl. Det får därför antas att en isdrake kan förgöras endast med ett massivt vapen tillverkat av valyriskt stål eller drakglas. 
 
Bildkällor/Image sources: IMDB TwitterTwitter, Twitter, IMDB, Thrillist, ThrillistThrillist.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Man undrar ju om Dany och de andra ens har funderat över att nattkungen kanske har omvandlat Viserion till en isdrake. Eller om de inte ens tänkt tanken, för grejen är ju att de måste förbereda sig genom att skapa ett så stort vapen av drakglas. Måste säkert vara jättejobbigt för Dany dock, att döda Viserion även om hon innerst inne vet att han redan är död.

Håller med om Targaryen-romansen, men så svårt att veta vad man ska tycka! Tyckte scenen var väldigt fin, men samtidigt blir jag nästan irriterad på mig själv eftersom jag vet att de är släkt. Men de hade ju verkligen blivit ett bra team att regera tillsammans som gifta, kung och drottning. Funderar på om det kanske kommer hända trots allt. Med tanke på att Dany inte kan få barn så är det ju inte lika hemskt kanske. Det enda i så fall är väl att Jon kanske tappar intresset för henne när han får veta sanningen eftersom hans familj är lite mer anti incest än vad hennes familj varit (hon är ju själv produkt av incest).

Det är väldigt intressant att de har börjat ta upp det här med vem som ska efterträda Daenarys eftersom hon inte kan få barn. Även om hon vinner tronen, vad sen? Kommer hon mirakulöst läka och kunna få barn ändå, eller kommer hon bli tvngen att välja någon helt annan att regera. I så fall känns hela hennes kamp ganska onödig. Allt hon kämpat för har ju varit eftersom hon anser sig vara den rätta tronföljaren, och om det ändå inte blir Targaryens blodlinje som fortsätter regera efter henne så känns allt ganska meningslöst.

Väldigt intressant det där du sa med att Bran kanske skickade Benjen! Jag funderade ganska mycket på det efter att ha sett avsnittet, det var ju märkligt hur bra timing han hade. Så tack för den inputen, för jag hade själv kommit så långt.

Är väldigt orolig över Arya och Sansa just nu, hoppas innerligt att allt bara är en bluff för att lura Littlefinger och att de egentligen har en plan. Inte jätte troligt kanske, men det är väl ändå tur att man alltid kan hoppas på något orealistisk om man inte vill inse den jobbiga sanningen, hehe :)

Svar: Det är så intressant som du skriver, om Daenerys eventuella efterträdare. Jag hade inte tänkt på det som så att det mindre hemskt med incesten om Jon och Daenerys ändå faktiskt inte kan få barn, men så kan man ju faktiskt se på det.
Vad kul att du tänkte på det där med Benjen och Bran - det slog mig inte alls under avsnittet utan det var först efteråt som jag började tänka i de banorna och hittade att Benjen tidigare hade blivit kallad av den treögde korpen.

Ja, det vore skönt om det vore en bluff!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype