Legenden om Azor Ahai: teorifrosseri

 
O M G - har jag precis hittat svaret på hela Game of Thrones?!
Jag utvecklade precis en egen teori som kändes genial, och sen hittade jag en existerande teori som överensstämmer exakt (fast långt mer utvecklad, såklart)! Läs så kommer ni kanske hålla med mig! Jag råkade stöta på en liten notis och tror nog att jag kan ha hittat svaret på en viss persons öde! Läs inte vidare om du inte vill spoila dig själv men jag är så upprymd att jag bara måste dela med mig av detta! 
 
Jag har delat upp inlägget i följande punkter:
❓ Vem är Azor Ahai? 
❓ Hur profetian om Azor Ahai nämns i böckerna och serien
❓ Vad är The Jade Compendium?
❓ Är Azor Ahai densamme som den utlovade prinsen?
❓ Vem är den utlovade prinsen/prinsessan?
 
 
1️⃣ Vem är Azor Ahai?
Azor Ahai, alias Warrior of Light, är en del av legenden om Lightbringer. Det låg ett mörker över världen och en hjälte, Azor Ahai, var den utvalde att bekämpa mörkret. Han visste att han, för att lyckas med sitt uppdrag, var tvungen att skapa ett särskilt starkt svärd. Han kämpade i trettio dagar och trettio nätter med det första svärdet, vilket gick sönder, varpå han fick kämpa i femtio dagar och femtio nätter, bara för att samma sak skulle hända igen. Han insåg att han var tvungen att lägga hundra dagar och hundra nätter på att skapa ett mäktigt svärd. När han var klar bad han sin fru Nissa Nissa att barlägga sina bröst, för att sedan köra svärdet in i henne och låta hennes själ ingjutas i svärdet. Därmed skapades Lightbringer - the Red Sword of Heroes. 
 
Azor Ahai kämpade inte ensam.
 
I något som kallas The Jade Compendium nämns det att när hjälten spetsar sitt blad in i ett monster förvandlas varelsen till eld. 
 
Det är oklart om Azor Ahai är kopplad till legenden om den siste hjälten av the First Men som enligt Westerosi-legender, i sällskap med sina gelikar, begav sig för att söka efter the Children of the Forest under den långa natten Den långa natten inträffade under The Age of Heroes (indikerar kanske ett samband med Azor Ahai), cirka åttatusen år före Aegons erövring, i mitten av en mångårig vinter och varade en generation. Som den enda överlevaren efter attacker från jättar, wights och The White Walkers når den sista hjälten slutligen the Children of the Forest och får deras hjälp. Därefter formas nattväktarna och striden the Battle of the Dawn vinns. Vinsten får slut på den långa vintern och skickar The White Talkers i reträtt. 
 
2️⃣ Profetian om Azor Ahai i böckerna och i serien
Clash of Kings, påstår Melisandre att Stannis Baratheon är Azor Ahai som har återvänt. Salladhor Saan berättar i A Dance with Dragons för ingen mindre än Ser Davos om hjältens brinnande svärd Lightbringer. Benerro av Volantis påstår att Daenerys är Azor Ahai som har återvänt. 
 
Ett klipp från säsong två där Melisandre utropar Stannis som hjälten som återvänt. 
 
 
Här är några viktiga bokcitat som jag har klippt från awoiaf.
Så här sa Melisandre på Dragonstone: 
"Behold! A sign was promised, and now a sign is seen! Behold Lightbringer! Azor Ahai has come again! All hail the Warrior of Fire! All hail the Son of Fire!"
 
Så här sa Melisandre till nattväktarna: 
"Stannis Baratheon is Azor Ahai come again, the warrior of fire. In him the prophecies are fulfilled. The red comet blazed across the sky to herald his coming, and he bears Lightbringer, the red sword of heroes."
 
Så här sa Haldon till Tyrion Lannister:
"Benerro has sent forth the word from Volantis. Her coming is the fulfillment of an ancient prophecy. From smoke and salt was she born to make the world anew. She is Azor Ahai returned ... and her triumph over darkness will bring a summer that will never end ... death itself will bend its knee, and all those who die fighting in her cause shall be reborn..."
 
Så här tänkte Melisandre:
"I pray for a glimpse of Azor Ahai, and R'hllor shows me only Snow."
 
3️⃣ Vad är The Jade Compendium?
Kompendiet är en samling av berättelser från Essos, författat av Colloquo Votar som hade rest över Jade Sea. Maester Yandel anser det innehålla den bästa samling information om Qarth och områdena kring Jade Sea. Det står i kompendiet att svärdet Lightbringer glöder och är varmt vid beröring. Det framgår av A Feast For Crows att kompendiet är en av de böcker Sam Tarly bär upp från biblioteket på Castle Black, tillsammans med Dragonkin, vilken Maester Aemon hade beordrat honom att hitta. Medan Sam tågar på försöker han att fånga Gilly med sin arm, vilket leder till att han tappar böckerna. Ett par sidor av Dragonkin blir leriga men The Jade Compendium klarar sig. Innan Sam ger sig av från muren hör han hur Maester Aemon berättar för Jon Snow att han har lämnat en bok i hans kammare som kan innehålla ett för Jon intressant stycke. 
 
I A Dance with Dragons berättar Jon för Clydas om boken som Aemon tipsat om. När Clydas hänfört berättar om Azor Ahais värmeproducerande svärd Lightbringer svarar Jon Snow att Stannis Baratheons svärd var kallt vid beröring.
 
4️⃣ Är Azor Ahai densamme som den utlovade prinsen?
Ja, det lär han vara, med tanke på klippet där Melisandre pratar om de uråldriga texterna om krigaren som drar ett svärd ur elden.
 
Såsom Melisandre återger profetian om den utlovade prinsen, är förutsättningarna följande:
After a long summer, when the stars bleed/the red star bleeds and the cold breath of darkness falls heavy on the world/the darkness gathers 
He shall be born again amidst smoke and salt
He shall wake dragons out of stone
He shall draw from the fire a burning sword, Lightbringer.
 
Enligt en profetia från en woods witch är den utlovade prinsen:
född som ättling till Aerys II (the Mad King) och Rhaella 
hans är sången om is och eld, enligt Rhaegar Targaryen 
enligt Maester Aemon är ordet prins könsneutralt i profetian, ett ämne som nyligen tagits upp i serien.
 
 
Enligt Benerro är profetian om Azor Ahais återfödelse följande:
Han föds bland rök och salt,
han kommer "make the world anew", 
han kommer segra över mörkret och frammana en sommar som aldrig tar slut, och
döden själv kommer "bend the knee", och alla de som dött i kampen för Azor Ahais sak skall återfödas.
 
5️⃣ Vem är den utlovade prinsen/prinsessan?
Utifrån all text jag nu har återgivit till er vill jag slänga ut mina gissningar kring allt detta. Notera att texterna om Jade Compendium och Azor Ahai kommer från en och samma sida. Det är alltså bara de som är riktigt insatta i böckerna som har koll på detta, och jag har då inte haft det, med tanke på att jag inte ens har läst böckerna.
 
Min initiala tanke är att den mest informationen står på en och samma sida. Det är till exempel jag själv som har fått hitta klippen, och spontant känner jag att teorin om Azor Ahai inte alls har fått stort utrymme i serien hittills. All fokus har under den senaste tiden legat på Jon Snows ursprung, men bara av en anledning: för att få reda på om han är 1. en Targaryen, 2. inte en oäkting och 3. den rättmätige kungen. Allt detta verkar vi ha fått svar på, nu när Gilly hittar den viktiga texten om Rhaegars annullerade äktenskap till förmån för ett nytt äktenskap. När vi nu vet detta är frågan när och om Jon Snow kommer att få reda på sitt ursprung. Därefter kommer nämligen nästa stora bomb: Jon Snow är den utlovade prinsen/Azor Ahai (som lär vara en och samma person, om man läser profetiorna tillsammans). Det är intressant hur uppenbart det är, men ändå har skaparna lyckats rikta fokus mot Jon Snows ursprung av andra anledningar, som för att distrahera oss. Det är givetvis enormt viktigt att han är en Targaryen, men inte bara för att han då är tronarvinge, utan för att han då besitter alla möjligheter att uppfylla profetian, som en ättling till den galne kungen och Rhaella. Profetian om den utlovade prinsen har funnits med sedan seriens begynnelse, men det kommer vara först nu, efter avslöjandet av Jon Snow som en Targaryen, som allting kommer att uppenbaras för oss.
 
Legenden om Azor Ahai skulle det förklara hela seriens upplägg. Hela grejen med Stannis Baratheon som den utvalde och Melisandres tro på honom som den återfödde hjälten makes sense. Det visar sig ju att Melisandre har fel och att hon förlorar tron på sig själv efter det. Hon var så säker på hjältens återkomst. Benerro trodde att den urgamla profetian handlade om Daenerys - drakarnas moder. I själva verket är det Jon Snow som är Azor Ahai. Det är ingen slump att vi ska fundera över om Daenerys är den utlovade prinsen/prinsessan. 
 
Jag ska gå igenom samtliga punkter av Melisandres profetia för att bevisa att Jon Snow är Azor Ahai.
❗️ After a long summer, when the stars bleed/the red star bleeds and the cold breath of darkness falls heavy on the world/the darkness gathers ❗️
 
 
Det här kan vara det starkaste beviset för att Jon Snow är den utlovade prinsen: Ned Stark går in i Tower of Joy med det nedblodade svärdet Dawn - huset Daynes släktsvärd vilket smiddes ur en fallen stjärna, vilket därmed uppfyller profetian om att Jon, eller Azor Ahai, föddes när stjärnorna blöder. Hur mindblowing är inte detta på en skala?! Jag hade aldrig anat svärdets dubbla betydelse i scenen. Det ska inte förglömmas att Starks motto är "Winter is Coming" - Snow har undermedvetet förberetts på den annalkande vintern. Tittar man på klippet med Melisandre och Daenerys så säger Melisandre att The Prince Who Was Promised will bring The Dawn - det kan ju tolkas som en förkortad version av profetian i böckerna och att Jon Snow i serien kommer att återförenas med svärdet Dawn ovan, som då blir hans Lightbringer.
 
❗️ He shall be born again amidst smoke and salt ❗️
 
Är det verkligen Jon Snow som återvänder, eller är det i själva verket den utvalde hjälten?
 
Det är ingen slump att Jon Snow dog. Det är ingen slump att det var Melisandre som återupplivade honom. Jag tror att Melisandre har helt rätt i sina syner. När hon återupplivade Jon Snow var det inte Jon Snow som återvände - det var den siste hjälten Azor Ahai som återvände. Antingen får vi anta att han där och då återföddes bland rök och salt, och att fokus inte låg på rök och salt, eller så är profetians innebörd utdragen, vilket innebär att han föds när han återförenas med det glödande svärdet Lightbringer på Dragonstone. Dragonstone är som vulkanö bestående av rök och salt. 
 
❗️ He shall wake dragons out of stone ❗️
Det här är en klurig en. Det skulle kunna tolkas som att Jon Snow hämtar drakglas ur berget på just Dragonstone för att smida svärd till det stora kriget (så tolkar jag det). Det kan också ha något att göra med att han börjar connecta med Daenerys drakar. 
 
❗️ He shall draw from the fire a burning sword, Lightbringer. ❗️
Som en sann Targaryen borde ingen mindre än Jon Snow vara lämpad nog att dra ett brinnande svärd ur eld. Frågan är vilken eld, och när. 
 
Jon Snows karaktär passar till fullo in på beskrivningen av en hjälte. Medan Daenerys, Cersei och andra regenter har tjänat jordliga syften har Snow alltid följt en högre plikt. Han har motvilligt axlat ledarroller som han har varit som klippt och skuren för. Han får folks tillit. Folk ser upp till honom, nästan som något gudomligt. Hans kamp har hela tiden handlat om att ena alla människor i kampen mot The White Walkers. 
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag sitter med konstant gåshud vid tanken på Jon Snows öde. Det känns som att hela Game of Thrones har kartlagts för mig. Den utlovade prinsen har varit ett återkommande tema sedan säsong ett, men serieskaparna har lyckats hålla andra saker i fokus, vilket har gjort att avslöjandet av hela Jon Snows öde kommer framstå som ett riktigt mindblowing avslöjande. Det är ingen slump att vi får reda på mer och mer om Jon Snows bakgrund som Targaryen och att han får kontakt med Daenerys drakar. Oavsett om det är Azor Ahai eller den sista hjälten eller om de båda legenderna syftar till samma person, så är det Jon Snow som kommer att få Lightbringer i sina händer och jag tror att han i slutändan kommer att använda Lightbringer för att förgöra nattkungen en gång för alla. 
 
Scenariot jag föreställer mig är således följande: På något sätt får Jon Snow reda på sitt ursprung och det blir känt för alla att han är son till Rhaegar Targaryen och Lyanna Stark. Hans föräldrar var dessutom gifta, vilket gör att det i slutändan blir Daenerys som väljer att knäböja inför sin rättmätige kung och brorson. Jag vet dock inte om det här avslöjandet framgår före eller efter det stora kriget, det vill säga när människor drabbar samman med The White Walkers. Jag tror att alla närvarande får bevittna Jon Snow med Lightbringer och hur han förgör nattkungen och därmed The White Walkers, varpå samtliga hänfört inser vem han verkligen är - den sanna hjälten. Den återuppstodda Azor Ahai. Det kanske är så att det riktiga svärdet (inte Stannis Baratheons fejksvärd) finns på Dragonstone och att Jon Snow kommer att återfödas på riktigt när han förenas med svärdet. 
 
Jag tror det är därför Ser Davos fortfarande har en viktig roll i spelet. Han har varit där och bevittnat allt Melisandre har gjort. Han har till och med sett Jon Snow återupplivas. Sams roll har jag sedan tidigare konstaterat varit viktig för upptäckandet av de gamla skrifterna, och hans roll är inte slut än. 
 
For the Night is dark and full of terrors.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Intressant! Jag kan inte minnas att jag någonsin ens hört talas om Azor Ahai, och om Melisandre nämnt honom så har jag nog missat det. Vad tror du hans stora uppgift är då, som den sanna hjälten Azor Ahai? Tror du han har återvänt enbart för att besegra The White Walkers eller tror du han även kommer sluta som kung över hela Westeros, och regera fram till sin död? Jag har alltid haft en känsla av att Jon Snow skulle besegra The Night King och sen dö i slutet på något snyggt och storslaget sätt, och att Daenarys sen skulle bli drottning trots allt. Baserar inte det på någonting, utan det är bara en vild gissning. Har bara svårt att se honom på tronen med tanke på att han alltid sagt att han inte gillar att regera. Dessutom har Daenarys blivit så... jag vill inte säga maktgalen, men ändå lite åt det hållet. Därför har jag svårt att tro att hon bara skulle acceptera att någon annan kommer och tar över titeln som "rättmätig tronföljare" som hon så länge kämpat för.

Katrine Larsson    •     •   http://serieexecutioner.blogg.se/

Jag kan inte heller minnas något om Azor Ahai, men det är så mycket att hålla reda på i GoT så detta har jag tydligen missat.
Men en väldigt intressant teori, och det låter som att den säkert kan stämma. Jag vill inte ens gissa hur serien kommer sluta, men har alltid känt att det kommer vara ett slut som jag inte gillar och ett helt oväntat slut men hoppas verkligen att jag har fel. Numera känner jag att så länge Jon och Daenarys överlever så är jag nöjd.










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype