Emmy-vinnarna (jmfr med mina gissningar)!

Hejsan!
 
Nu sitter jag i skolan och eftersom min italienska börjar om en timme har jag lite tid att skriva om nattens Emmy-vinnare! I juli skrev jag ett inlägg och skrev om vilka jag VILLE skulle vinna. Det innebär att den serie/person jag ville skulle vinna kanske inte överensstämmer med den jag trodde skulle vinna. Nu har resultaten kommit och jag tänkte att det kan vara i sin ordning att jämföra facit med mina förhoppningar.
 
Sarah Paulson (t.h.) med den verkliga f.d. åklagaren Marcia Clark som sin dejt för kvällen
Bildkälla/Image source: TVLINE (ABC)
 
HÄR kan ni läsa inlägget med mina gissningar. 
Fetmarkering är min gissning. VINNARE betyder... ja, det kan ni ju själva lista ut! ;)
 
Outstanding Drama Series
Better Call Saul
Downton Abbey
Game of Thrones - VINNARE
Homeland
House of Cards
Mr Robot
The Americans
 
Kommentar: Här hoppades jag alltså på att Game of Thrones skulle vinna. Det var nog en av kvällens mest förutsebara vinnare.
 
Outstanding Comedy Series
Black-ish
Master of None
Modern Family
Silicon Valley
Transparent
Unbreakable Kimmy Schmidt
Veep - VINNARE
 
Kommentar: De på förhand mest trovärdiga vinnarna var Modern Family, Transparent eller Veep (eftersom de ALLTID vinner) så jag visste att min förhoppning inte hade en jättestor chans.
 
Outstanding Limited Series
American Crime
American Crime Story - VINNARE
Fargo
Roots
The Night Manager
 
Kommentar: Med tanke på hur mycket beröm som har regnat över OJ Simpson-serien, var det föga förvånande att serien kammade hem ett pris. Min förhoppning överensstämde alltså med den verkliga vinnaren! 
 
Outstanding Lead Actor in a Drama Series
Bob Odenkirk - Better Call Sall
Kevin Spacey - House of Cards
Kyle Chandler - Bloodline
Liev Schreiber - Ray Donovan
Matthew Rhys - The Americans
Rami Malek - Mr Robot - VINNARE
 
Kommentar: Förvånansvärt nog så vann Rami! Visst, han är hyllad, men att en så ung skådespelare får cred hör ändå till ovanligheterna. Min förhoppning överensstämde således även här! 
 
Outstanding Lead Actor in a Comedy Series
Anthony Anderson - Black-ish
Aziz Ansari - Master of None
Jeffrey Tambor - Transparent - VINNARE
Thomas Middleditch - Silicon Valley
Will Forte - Last Man on Earth
William H. Macy - Shameless
 
Kommentar: Vilken gala jag än tittar på så vinner Jeffrey Tambor ALLTID den här kategorin! Hint: Han vann en Emmy i den här kategorin förra gången också. Jag är alltså inte förvånad men jag anser definitivt att Thomas Middleditch var mer värd än seger, den här gången. 
 
Outstanding Lead Actor in a Miniseries or Movie
Benedict Cumberbatch - The Abominable Bride
Bryan Cranston . All the Way
Courtney B. Vance - American Crime Story - VINNARE
Cuba Gooding Jr. - American Crime Story
Idris Elba - Luther
Tom Hiddleston - The Night Manager
 
Kommentar: Min profetia slog in. Jag håller egentligen alltid på Tom Hiddleston men eftersom jag inte har sett The Night Manager så valde jag Courtney som vinnare, och det visade sig ju vara rätt. 
 
Outstanding Lead Actress in a Drama Series
Claire Danes - Homeland
Keri Russell - The Americans
Robin Wright - House of Cards
Taraji P. Henson - Empire
Tatiana Maslany - Orphan Black - VINNARE
Viola Davis - How to Get Away with Murder
 
Kommentar: Det var ganska självklart att Tatiana skulle vinna men eftersom jag inte har sett Orphan Black så föll mitt val på Viola Davis. Tatiana vann säkert med all rätt, serien är oändligt hyllad, främst på grund av hennes prestationer.
 
Outstanding Lead Actress in a Comedy Series
Amy Schumer - Inside Amy Schumer
Ellie Kemper - Unbreakable Kimmy Schmidt
Julia Louis-Dreyfus - Veep - VINNARE
Laurie Metcalf - Getting On
Lily Tomlin - Grace and Frankie
Tracee Ellis Ross - Black-ish
 
Kommentar: Jag trodde på Julia Louis-Dreyfus men jag har aldrig sett Veep. Det var dock ganska lätt att förutspå henne som vinnare, då hon redan har vunnit i den här kategorin hela fyra gånger tidigare. Kul för henne med en femte vinst! Det här var en kategori jag inte brydde mig så mycket om. 
 
Outstanding Supporting Actor in a Comedy Series
Andre Braugher - Brooklyn Nine-Nine
Keegan-Michael Key - Key and Peele
Louie Anderson - Baskets - VINNARE
Matt Walsh - Veep
Tituss Burgess - Unbreakable Kimmy Schmidt 
Tony Hale - Veep
Ty Burrell - Modern Family
 
Kommentar: Här fanns det bara ett val för mig eftersom jag inte har sett övriga serier. Ty Burrell är dock alltid hysteriskt rolig i mina ögon.
 
Outstanding Supporting Actor in a Drama Series
Ben Mendelsohn - Bloodline - VINNARE
Jon Voight - Ray Donovan
Jonathan Banks - Better Call Saul
Kit Harington - Game of Thrones
Michael Kelly - House of Cards
Peter Dinklage - Game of Thrones
 
Kommentar: Bloodline, som nu har blivit nedlagd, fick en vinnare i den här kategorin. Det var lite otippat, anser jag. Kit Harington hade verkligen förtjänat det, men Game of Thrones ska ju fortsätta ett litet tag till så vi kanske får se Kit som vinnare nästa år.
 
Outstanding Supporting Actor in a Limited Series or Movie
Bokeem Woodbine - Fargo
David Schwimmer - American Crime Story
Hugh Laurie - The Night Manager
Jesse Plemons - Fargo
John Travolta - American Crime Story
Sterling K. Brown - American Crime Story - VINNARE
 
Kommentar: I enlighet med min gissning så vann Sterling K. Brown. Kul!
 
Outstanding Supporting Actress in a Comedy Series
Allison Janney - Mom
Anna Chlumsky - Veep
Gaby Hoffman - Transparent
Judith Light - Transparent
Kate McKinnon - Saturday Night Live - VINNARE
Niecy Nash - Getting On
 
Kommentar: I den här kategorin höll jag inte på någon eftersom jag inte har sett någon serie (förutom SNL). Jag antar att vinsten var välförtjänt! 
 
Outstanding Supporting Actress in a Drama Series
Emilia Clarke - Game of Thrones
Lena Headey - Game of Thrones
Maggie Smith - Downton Abbey - VINNARE
Maura Tierney - The Affair
 
Kommentar: Här hoppades jag på Lena Headey men det var Maggie Smith i den nu nedlagda serien Downton Abbey som kammade hem vinsten!
 
Outstanding Supporting Actress in a Limited Series or Movie
Jean Smart - Fargo
Kathy Bates - American Horror Story
Melissa Leo - All the Way
Olivia Colman - The Night Manager
Regina King - American Crime
Sarah Paulson - American Crime Story - VINNARE
 
Kommentar: Emmy-galans mest välförtjänta vinst? Jag tror det! Sarah Paulson var grym i OJ Simpson-serien och precis som jag hoppades så vann hon i sin kategori. 
 
Outstanding Variety Talk Series
Comedians in Cars Getting Coffee
Jimmy Kimmel Live
Last Week Tonight with John Oliver - VINNARE
Real Time with Bill Maher 
The Late Late Show with James Corden
The Tonight Show with Jimmy Fallon
 
Kommentar: Min förhoppning var Jimmy Fallon. Min gissning föll på James Corden. Vinnaren blev John Oliver. Förmodligen på grund av alla sina Trump-dissar. 
 
Summa summarum: Givetvis fanns det en massa andra kategorier som presenterades under galan men jag orkade bara gå igenom de "främsta"/mest populära. Låg dina gissningar i linje med resultatet? Blev du besviken över någon kategori? Vilken vinst blev du mest glad över? ♥


Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Åh vilken lycka att Fallon vann!

Svar: Men Fallon vann ju inte? Haha
seriereflektioner.blogg.se

FrökenTV, bloggen om tv och film    •     •   http://efji.blogg.se/

Tatiana var helt klart mest värd att vinna. Tycker dock inte det var självklart då hon ju inte ens kommit på tal (inte i emmy-samanghang alla fall) fören förra året även fast hon varit helt amazing sedan första säsongen. Brydde mig inte så mycket om de övriga men hon förtjänade det verkligen :). Kul att Rami vann också, han hade sin första roll någonsin i gilmore girls (alltså jätte liten roll). Hoppas på master of none i komedi men var helt säker på att den inte skulle vinna så var glad att den ens var nominerad.

Svar: Jo, för mig kändes det ändå självklart då hon fått så mycket fokus i andra sammanhang! Kul att hon vann :) Hade ingen aning om att Rami var med i Gilmore Girls, så coolt! Ja, Master of None är en mysig och intressant serie! Mycket igenkänning pga att det är mer "vanliga" människor som spelar i serien och inte en massa glamorösa Hollywood-typer.
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Haha hjärnsläpp där uppe av mig! Tråkigt att Jimmy Fallon inte vann i alla fall hehe, den enda värden jag ser nästan allt av!

Svar: Sånt händer! ;) You and me both, giiiirl!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype