Årets Emmy-nomineringar är här!

Idag släpptes de officiella nomineringarna till årets Emmy Awards! Jag tänkte ta tillfället i akt och lista de kategorier jag bryr mig om och ranka mina val - ni får jättegärna kommentera hur ni själva tycker att det ska gå! Jag kan i alla fall meddela att Game of Thrones har tagit hem hela 23 nomineringar i år. Lily Tomlin har fått sin tredje Emmy-nominering och Idris Elba sin femte! Det finns alltså många många fler kategorier men jag har rankat de viktigaste som jag kan säga någonting om. Det här har tagit flera timmar att skriva så om ni vill låna min lista får ni gärna länka till min blogg!
 
 
Outstanding Drama Series
Better Call Saul
Downton Abbey
Game of Thrones
Homeland
House of Cards
Mr Robot
The Americans
 
Kommentar: Game of Thrones-produktionen använder verkligen mycket resurser för att hamna i den här kategorin men för mig är det ett självklart val att lägga min röst på denna unika serie. Game of Thrones må ha en enorm budget men man kastar verkligen inte bort pengarna - vi tittare bjuds på underhållning och en serieupplevelse utöver det vanliga.
 
 
Outstanding Comedy Series
Black-ish
Master of None
Modern Family
Silicon Valley
Transparent
Unbreakable Kimmy Schmidt
Veep
 
Kommentar: Här blir valet enkelt. Många av serierna är visserligen roliga men Silicon Valley är i en klass för sig! Jag älskar den nördiga humorn och alla parodier på verkliga besattheter m.m. som existerar i det riktiga teknik-meckat 
 
 
Outstanding Limited Series
American Crime
American Crime Story
Fargo
Roots
The Night Manager
 
Kommentar: I den här kategorin är ACS den enda serie jag har sett men den vore helt klart värd en vinst! En imponerande produktion med mycket bakomliggande research och talangfulla skådespelare. 
 
 
Outstanding Lead Actor in a Drama Series
Bob Odenkirk - Better Call Sall
Kevin Spacey - House of Cards
Kyle Chandler - Bloodline
Liev Schreiber - Ray Donovan
Matthew Rhys - The Americans
Rami Malek - Mr Robot
 
Kommentar: Här har vi en riktigt tung kategori - jag har inte sett House of Cards än men jag misstänker att Kevin Spacey gör ett bra jobb i serien. Mitt val faller dock på Rami Malek - han är oerhört övertygande i sitt skådespeleri. En mycket skicklig skådespelare, speciellt för sin unga ålder. 
 
 
Outstanding Lead Actor in a Comedy Series
Anthony Anderson - Black-ish
Aziz Ansari - Master of None
Jeffrey Tambor - Transparent
Thomas Middleditch - Silicon Valley
Will Forte - Last Man on Earth
William H. Macy - Shameless
 
Kommentar: Jag bara måste påpeka att jag brukar älska Will Forte - han är så himla rolig! Jag har dock inte sett Last Man on Earth än och därför kan jag inte välja att han ska vinna. Thomas Middleditch vore i alla fall väl värd en vinst - han är så bra på att spela en bortkommen nörd och han är sinnessjukt rolig. 
 
 
Outstanding Lead Actor in a Miniseries or Movie
Benedict Cumberbatch - The Abominable Bride
Bryan Cranston . All the Way
Courtney B. Vance - American Crime Story
Cuba Gooding Jr. - American Crime Story
Idris Elba - Luther
Tom Hiddleston - The Night Manager
 
Kommentar: Egentligen vill jag inget hellre än att fetmarkera Tom Hiddleston - han är en fantastisk skådespelare och jag har ju som bekant fått en fet crush på honom. Tyvärr har jag fortfarande inte sett The Night Manager så jag kan inte uttala mig än, men jag ska sannerligen titta på den snarast möjligt. Courtney B. Vance gjorde i alla fall ett grymt bra jobb i ACS så han förtjänar en vinst. 
 
 
Outstanding Lead Actress in a Drama Series
Claire Danes - Homeland
Keri Russell - The Americans
Robin Wright - House of Cards
Taraji P. Henson - Empire
Tatiana Maslany - Orphan Black
Viola Davis - How to Get Away with Murder
 
Kommentar: Här är det ett solklart val för mig; Viola Davis var helt makalöst bra i den senaste säsongen av HTGAWM. Någon jag saknar är dock Caitriona Balfe från Outlander - hon hade helt klart förtjänat en vinst i den här kategorin men tyvärr är det så att trots att Outlander har blivit en stor succé och fått många fans så anses den fortfarande inte tillräckligt "seriös" för att uppmärksammas i dessa sammanhang. Sjukt trist. Hoppas det vänder till nästa säsong - man kan inte ignorera en succéserie hur länge som helst! 
 
 
Outstanding Lead Actress in a Comedy Series
Amy Schumer - Inside Amy Schumer
Ellie Kemper - Unbreakable Kimmy Schmidt
Julia Louis-Dreyfus - Veep
Laurie Metcalf - Getting On
Lily Tomlin - Grace and Frankie
Tracee Ellis Ross - Black-ish
 
Kommentar: I den här kategorin har jag ingen bestämd åsikt. Det fick bli Lily Tomlin eftersom Grace & Frankie är i princip det enda jag har sett av dessa. Jag tror dock att jag helst hade valt Julia Louis-Dreyfus om jag hade kunnat - hon brukar vara grymt rolig i allt hon gör. Synd bara att jag inte har sett Veep. Jag hoppas egentligen att hon vinner. Jag saknar Julie Bowen från Modern Family i den här kategorin.
 
 
Outstanding Supporting Actor in a Comedy Series
Andre Braugher - Brooklyn Nine-Nine
Keegan-Michael Key - Key and Peele
Louie Anderson - Baskets
Matt Walsh - Veep
Tituss Burgess - Unbreakable Kimmy Schmidt 
Tony Hale - Veep
Ty Burrell - Modern Family
 
Kommentar: Här väljer jag givetvis den folkkäre "Phil" i Modern Family men hallå, var har man gömt Zach Woods från Silicon Valley?! Bästa birollen ju och han kompletterar Thomas Middleditch perfekt. Besviken är ordet!
 
 
Outstanding Supporting Actor in a Drama Series
Ben Mendelsohn - Bloodline
Jon Voight - Ray Donovan
Jonathan Banks - Better Call Saul
Kit Harington - Game of Thrones
Michael Kelly - House of Cards
Peter Dinklage - Game of Thrones
 
Kommentar: Först tänkte jag säga Peter men jag måste säga att det inte har varit hans bästa säsong i Game of Thrones! Han brukar ta mycket mer plats och göra mycket, nu har Kit överträffat honom rejält tycker jag. Tänk bara på de kusliga stridsscenerna!
 
 
Outstanding Supporting Actor in a Limited Series or Movie
Bokeem Woodbine - Fargo
David Schwimmer - American Crime Story
Hugh Laurie - The Night Manager
Jesse Plemons - Fargo
John Travolta - American Crime Story
Sterling K. Brown - American Crime Story
 
Kommentar: Ibland är det inte de mest kända namnen som gör de bästa insatserna.
 
 
Outstanding Supporting Actress in a Comedy Series
Allison Janney - Mom
Anna Chlumsky - Veep
Gaby Hoffman - Transparent
Judith Light - Transparent
Kate McKinnon - Saturday Night Live
Niecy Nash - Getting On
 
Kommentar: Jag har inte sett en enda av dessa så jag väljer ingen. Allison Janney brukar dock vara oerhört duktig och rolig så hon skulle nog förtjäna en vinst.
 
 
Outstanding Supporting Actress in a Drama Series
Emilia Clarke - Game of Thrones
Lena Headey - Game of Thrones
Maggie Smith - Downton Abbey
Maura Tierney - The Affair
 
Kommentar: Lena är helt fantastisk på det hon gör och att hon är en så sympatisk människa i verkligheten gör det bara mer imponerande att hon faktiskt kan spela rollen som den mindre sympatiska Cersei så bra.
 
 
Outstanding Supporting Actress in a Limited Series or Movie
Jean Smart - Fargo
Kathy Bates - American Horror Story
Melissa Leo - All the Way
Olivia Colman - The Night Manager
Regina King - American Crime
Sarah Paulson - American Crime Story
 
Kommentar: Här behöver jag inte ens ha sett någon av de övriga för att veta att Sarah står för årets prestation - alla kategorier! Hon har prisats från alla håll och jag skulle bli mycket förvånad om hon inte vinner! Hon är helt fantastisk på att förmedla ett brett känslospektra på djupa nivåer.
 
 
Outstanding Variety Talk Series
Comedians in Cars Getting Coffee
Jimmy Kimmel Live
Last Week Tonight with John Oliver
Real Time with Bill Maher 
The Late Late Show with James Corden
The Tonight Show with Jimmy Fallon
 
Kommentar: Egentligen älskar jag Jimmy Fallon och hejar på allt han gör men egentligen förtjänar nog James Corden den här vinsten mest - tänk bara på alla populära carpools han har gjort i år! Jag säger ändå Jimmy Fallon då jag inte kan svika vad mitt hjärta säger mig! ;) Men hörni, var är kvinnorna i den här kategorin egentligen? 
 
Bildkällor/Image sources: Allt är från IMDB i följande ordning. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype