Ingmar Bergman

 
Det är väl ingen som har missat att Ingmar Bergman otvivelaktigt är Sveriges genom tiderna största regissör (hittills i alla fall). Trots hans självklara plats i svensk kulturhistoria och värde som exportvara, har jag medvetet ratat hans filmer i alla år. Det beror helt och fullt på hans rykte - hur han var en hyllad filmskapare och samtidigt en egendomlig människa med rentav grymma metoder. Misogyn? Denna legendar har jag sålunda haft noll intresse för. Det har inte funnits en nyfikenhet från min sida att ta mig an hans verk. Förrän nu.
 
Någon gång under andra halvan av förra året började jag intressera mig för fenomenet Bergman; han som alltid har haft en självklart plats i alla filmintresserades utbildning. Därför bannar jag mig nu åt att jag inte tog tag i fler av hans filmer, när nu SVT erbjöd en uppsjö av filmerna, helt gratis. Jag hann se två stycken och det var lustigt nog inte några av hans mest kända verk. Eller jo, den andra filmen: Smultronstället - som jag såg så sent som häromdagen - är en omtyckt film bland många inbitna Bergman-fans, har jag så här i efterhand förstått. 
 
Nu när jag har sett två Bergman-rullar - Sommarlek och Smultronstället - och älskat båda, tycker jag att det är dags att jag ger mästerregissören en chans. 
 
Här kommer en lista på filmer jag vill se:
Det regnar på vår kärlek
Fängelse
Sommarlek
Sommaren med Monika
En lektion i kärlek
Kvinnodröm
Sommarnattens leende
Det sjunde inseglet
Smultronstället
Nära livet
Jungfrukällan
Såsom i en spegel
Nattvardsgästerna
Tystnaden
Persona
Scener ur ett äktenskap
Höstsonaten
Fanny och Alexander
 
Är mycket nyfiken på vad ni tycker om Bergman - vilka filmer har ni sett? Har ni någon favorit? 


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Inte sett så många Bergman men såg Persona för några veckor sedan, den var väääldigt bra! Gillar Fanny & Alexander mycket också och scener ur ett äktenskap såg jag för några år sedan sedan men minns att jag gillade den. Tycker dock inte att sjunde inseglet är speciellt bra. Tror de bara är de jag sett :)

Svar: Åh, vill så gärna se Persona! :)
seriereflektioner.blogg.se

film&serier bloggen    •     •   http://filmandserier.blogg.se

Jag har nog inte sett på några av hans filmer, men blir allt liiiite sugen nu :)

Svar: Ja, alltså synd att SVT nu har plockat bort alla hans filmer som låg ute! Men det finns ju andra sett att se dem :)
seriereflektioner.blogg.se

Karin    •     •   http://karinsuniversum.se

Kul grej! Borde också se mer av Bergman, bara sett två stycken. Det sjunde inseglet är riktigt bra! Men Fanny & Alexander. Vilken FANTASTISK film det är. Ett måste varje jul.

Svar: Gud vad kul för Fanny & Alexander är verkligen en film som jag ständigt hör folk tycka olika om! Det verkar som att man antingen älskar den eller ogillar den.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype