Game of Thrones s8 e2: A Knight of the Seven Kingdoms

© HBO
 
Veckans Game of Thrones håller ett mer vant tempo än förra veckans avsnitt som var desto mer maxat. Trots att detta avsnitt har ett något högre betyg på IMDB än det förra finner jag för egen del ett par "brister". Jag vill dock framhålla att de inte är betydande brister utan snarare naturliga följder av att vi nu befinner oss i slutet av serien. Det är t.ex. föga förvånande att Jaime snabbt blir accepterad och förlåten när han återvänder till Winterfell. I det stadium vi nu befinner oss i är det lättare än tidigare att förutse när någon inte ska dö. Det här kommer såklart att vända så snart vi befinner oss mitt i den slutliga kampen.

Dessutom tycker jag att det blir lite för mycket comic relief. Visst är det jättekul att Bran syrligt citerar Jaimes "The things we do for love" och att Tormund förnöjt berättar om hur han en gång diades av en jätte, men det blir en distinkt kontrast mot förra veckans avsnitt. Förvånansvärt nog har vissa tittare pekat ut samma företeelse i förra avsnittet, men jag märkte inte av det då. Gjorde ni? 
 
Missförstå mig inte när jag säger detta - det är fint och viktigt att Brienne nu dubbas till riddare av mannen som hon har funnit en själslig connection med (inte minst med tanke på att hon väl riskerar att dö nästa vecka, tror ni inte?) - men vad ovanligt sentimental den scenen blir.
 
 
Nu låter det kanske som att jag ogillar veckans avsnitt. Nej, dessa små "brister" till trots är jag väldigt nöjd med ett avsnitt i ett lite mer lågmält tempo. Det är inte fritt från intriger. Att Jon nu avslöjar sitt sanna namn för Daenerys är mycket betydelsefullt. Här blir jag dock konfunderad. Hela tiden har jag haft inställningen att den stora striden kommer att ske alldeles i slutet men nu dyker alltså de döda upp redan i slutet av avsnitt två. Dessutom sker det precis när Jon har avslöjat sin stora hemlighet. Varför byggs allting upp som att det finns ett "efteråt" och att det kommer att uppkomma interna stridigheter mellan de levande efter striden med de döda? Cersei väntar på att få meja ner de som återstår efter det stora slaget och Daenerys och Jon lär uppenbarligen tvista om kronan. Det känns inte troligt att det kommer ske mitt under striden -  eller kommer det? Är det något jag missar eller missleder skaparna oss med flit? T.o.m. Bran ifrågasätter: "How do you know there is an afterwards?"
 
Det enda vi vet om striden som nu kommer är att 1) vi inte har sett Nattkungen ännu och 2) Bran vill agera "bete" för att locka fram honom. Jag är sååå spänd på att få se ett möte mellan Bran och den som vill sudda ut hans minne, särskilt eftersom många tidigare teorier har pekat ut Bran/Den treögda korpen som självaste Nattkungen. För att förutspå ännu ett dödsoffer bland karaktärerna: Om Bran då används som lockbete säger jag att Theon ligger risigt till, då han svurit att skydda Bran oavsett vad.
 
På tal om att vi inte fått se Nattkungen så läste jag precis en teori som jag tror på. Om den stämmer så kan vi förvänta oss att de levande vinner the Battle of Winterfell. Den här teorin framstår som trovärdig också för att den innebär att vi får en stor strid nu men att den inte är den slutliga striden...
 
© HBO
 
Avslutar detta inlägg med en impopulär åsikt:
 
Jag har insett att jag nog aldrig kommer att börja gilla Arya. Under lång tid har jag försökt sätta fingret på varför - hon har trots allt en intressant storyline - men i slutändan är det nog skådespeleriet som jag har väldigt svårt för.


Elvira    •     •   http://varldarnajagleveri.blogspot.com

Men hallåå länka teorin jag vill också läsa! Jag tyckte faktiskt om scenen med Brienne, men annars känns det typ skönt att det snart är över jag orkar verkligen inte hänga med på allt längre haha?

Svar: Det tog sin tid men jag LYCKADES hitta länken! Here you go :) Jag ska absolut ha i åtanke att alltid länka teorier :) :) :) Som du ser så stämde den inte... http://time.com/5575355/game-of-thrones-battle-of-winterfell-night-king/?utm_campaign=time&xid=time_socialflow_facebook&utm_source=facebook.com&utm_medium=socialflowfb&fbclid=IwAR2-yx2YhiRghQjkAUHMlvzp0TMT8YcpUy4dVA6Y_40H9IL-bPrS1BRYEGs
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype