Veckans tema: Europa

🌾 Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE och KARIN 🌾
 
Varje onsdag publicerar vi inlÀgg under ett gemensamt tema.
Du finner samtliga inlÀgg i kategorin "samarbete".
 
Den hÀr veckan har vi ett helt fantastiskt roligt tema, nÀmligen Europa! HÀr tÀnker jag direkt pÄ olika filmer som utspelar sig i Europa, och dÀrför ska jag tipsa om dem i det hÀr inlÀgget! Ett övergripande tema för filmer i Europa tycks vara att huvudkaraktÀren Äker dit för att hitta sig sjÀlv.
 
Europalistan
- för dig som vill upptÀcka filmer (och nÄgra serier) som utspelar sig i Europa
 
 
Min favoritfilm som utspelar sig i Europa:
Under Toscanas sol (Under the Tuscan Sun). Det hÀr Àr nog ingen nyhet för er som har följt min blogg lÀnge. Jag kan se den hÀr om och om igen, vilket jag gör - ett par gÄnger per Är. Nu nÀr jag ser den tas jag direkt tillbaka till livet i Italien.
 
“Signora, between Austria and Italy, there is a section of the Alps called the Semmering. It is an impossibly steep, very high part of the mountains. They built a train track over these Alps to connect Vienna and Venice. They built these tracks even before there was a train in existence that could make the trip. They built it because they knew some day, the train would come.”
 
En annan favoritfilm som utspelar sig i Europa: 
Midnatt i Paris. Det Àr en sÄ speciell och vacker film som utspelar sig i ett behagligt tempo.
 
En tredje favoritfilm som (delvis) utspelar sig i Europa:
The Secret Life of Walter Mitty. Se den. Den Àr en sÄdan film som gÄr djupt in i sjÀlen och pÄminner om meningen med livet.
 
En fantastisk musikal som utspelar sig i Europa: 
Sound of Music.
 
En filmklassiker som utspelar sig i Europa:
La Dolce Vita.
 
 
En kommande film som utspelar sig i Europa:
Mamma Mia! Here We Go Again.
 
Filmer som utspelar sig i Europa och som jag vill se:
Call Me by Your Name & God's Own Country stÄr högst upp pÄ listan. Sen har jag ett par andra gamla godingar jag gÀrna ser, som exempelvis A Room with a View och Roman Holiday med Audrey Hepburn. A Good Year med Russell Crowe verkar ocksÄ vara min typ av film.
 
Tips pÄ serier med europeisk anknytning:
HÀr Àr det givna svaret Outlander, sÄklart! Förbered dig pÄ hÀpnadsvÀckande vyer över de skotska höglÀnderna. Annars utspelar sig Master of Nones andra sÀsong delvis i Italien, precis som Mozart in the Jungles tredje sÀsong. Italien Àr ju mitt favoritland i Europa, om inte i vÀrlden.
 
BildkÀllor/Image sources: Tribeca











Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype