Recension: Baby Driver

 
Titel: Baby Driver
År: 2017
Genre: Action, kriminaldrama
Skådespelare: Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Jamie Foxx, Eiza González, CJ Jones m.fl.
Betyg på IMDB: 7.7/10
Mitt betyg: 7.5/10
 
Handling
 Efter att ha blivit tvingad att arbeta av en skuld till en kriminell boss, blir en ung flyktbilsförare till slut tvungen att delta i en kupp som är dömd till att misslyckas.
 
Recension
Baby Driver är en film jag har velat se i många många månader och nu äntligen har jag gjort det. Jag hade höga förväntningar sett till att recensioner som hyllar filmen till skyarna, och jag tycker att Baby Driver lever upp till mina förväntningar.
 
Filmen har en unik touch med sitt hypercoola soundtrack som saknar motstycke i filmhistorien. Vi är inte ovana vid bra soundtrack, men här lyckas skaparna få in svängiga låtar från äldre dagar som sällan brukar spelas i filmer. En av få låtar jag kände igen sedan tidigare är den avslutande låten av Simon & Garfunkel. Passande nog heter den just Baby Driver.
 
Ansel Elgort passar perfekt in i rollen som baby - en vid första anblick fåordig grabb vars ålder vi aldrig får reda på. Det står snart klart att han har genomlidit en tragedi och varken är så stum eller långsam som hans kumpaner tror. I sin vilsenhet tvingas Baby till att vara flyktförare, men snart träffar han en flicka som delar många likheter med hans mamma, vilket får honom att tänka över sitt liv.
 
Baby Drivers främsta styrkor är den fantastiska racingen (ja, bokstavligt talat racing med bilar), det coola fotot och givetvis musiken. I övrigt är Ansel Elgorts skådespelarinsats finemang, medan övriga skådespelarinsatser är fullständigt lagom. Jan Hamm överraskar som skurk. 
 
Något som lämnar lite mer att önska är ett tydligare djup. Det kan vara jag som har varit ouppmärksam (jag gick två snabba rundor ut till köket) men hur hamnade Baby egentligen med den döva mannen Joseph? Hur kommer det sig att Debora är så villig att lämna allt för att fly som en medbrottsling? Visst, hon har förlorat sina föräldrar, men hon riskerar mycket för vad som verkar vara en blixtförälskelse. Nåja, det här är petitesser som inte är värda att orda om.
 
Bildkälla/Image source: babydriver-movie.


Lena    •     •   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Erhm när jag läser det här påminner den väldigt mycket om Drive med Ryan Gosling

Svar: Det kan jag tänka mig! Har inte sett den men som du säger har de nog många likheter. Visst har den också ett nice soundtrack?
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype