Filmrecension: Doctor Strange

 
Titel: Doctor Strange
År: 2016
Genre: Action, äventyr, sci-fi, fantasy
Skådespelare: Benedict Cumberbatch, Tilda Swinton, Rachel McAdams, Benedict Wong, Chiwetel Ejiofor, Mads Mikkelsen m.fl.
Betyg på IMDB: 7.5/10
Mitt betyg: 8/10
 
Handling
 I sitt sökande efter en verkningsfull rehabilitering av en allvarlig nervskada, dras den briljanta hjärnkirurgen Strange in i den mystiska magins värld.
 
Recension
Doctor Strange överraskar mig från allra första stund. Benedict Cumberbatch är utsökt arrogant och balanserar verkligen på linjen mot osympatisk. Jag tycker att aspekterna med olyckan kommer väl tajmat in i början och fördjupar handlingen redan där. Det är en smart twist som planterar ett frö till förändring hos huvudkaraktären och som samtidigt skapar oväntat överväldigande känslor hos mig som tittare. En bit in i handlingen vänds tid och rymd på ända i ett potpurri av fantastiska effekter. Dessutom bjuds det på utsökt skådespeleri från bland annat Cumberbatch och Swinton.
 
När vår doktor söker sig till Kamaj-Taj går tankarna osökt till den första Kung Fu Panda-filmen. Ja, visst är det en humoristisk jämförelse, men det beror på att det är sant - eller hur? Mästaren får den skeptiska eleven att öppna sina sinnen. Eleven råkar dessutom ha en dold fallenhet för det han lär sig. 
 
 
Det finns väl några enstaka "missar" som jag funderar över. Doctor Strange dyker alltså upp helt oannonserat till Kamaj-Taj i Katmandu, men lyckas dyka upp lagom till att nybörjarkursen för trollkarlar har startat, eller...? Det är på nåder som han accepteras som lärling. Det är lustigt att det då plötsligt finns ett helt gäng med trollkarlar som alla är nybörjare och som påbörjar sin träning samtidigt som Doctor Strange. Han har ju inte direkt ett schema för kursstart i bakfickan.
 
Jag tycker även att skurken Kaecilius dyker upp lite väl ur intet, så jag förlorar mitt grepp om sammanhanget. Det kan eventuellt bero på att jag själv var okoncentrerad. Som skurk känns han heller aldrig farlig på riktigt. Kaecilius (spelad av Mads Mikkelsen) är bara en bricka i den verkliga skurken Dormammus spel.
 
Även om filmen blir lite mer stereotyp action mot slutet uppväger den starka inledningen alla eventuella brister. Doctor Strange är sammantaget överraskande känslosam och en superb introduktion till den magiska världen i MCU. Det känns inte direkt som en Marvel-film, men det är verkligen inget som påverkar min syn på detta fantastiskt underhållande filmverk. Eftersom jag har sett Infinity War vet jag hur väl magin och Doctor Strange blandar sig med övriga actionhjältar.
 
Tips: Filmen finns på Netflix men förmodligen bara ett litet tag till.
 
 
Bildkälla/Image source: IMDB











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype