Take Your Pills (2018)

Möjlighet att välja teckensnitt - bra eller dåligt?
 
Nu går det helt plötsligt att välja teckensnitt, färg och stil på texten här på blogg.se. Det här är enligt mig en efterlängtad funktion!  Vad tycker ni? Nåja, i det här inlägget ska jag avge mina tankar angående en ny dokumentär på Netflix.
 
 
Take Your Pills (2018)
 
Genre: Dokumentär
Betyg på IMDB: 6.5/10
Mitt betyg: 6/10
 
I dokumentären Take Your Pills får vi en inblick i användningen av medicinerna Adderall och Ritalin i USA. Adderall är amfetamin som inverkar på det centrala nervsystemet och normalt används medicinen på ADHD-patienter. Medicinen har dock fått en vardaglig spridning i USA och nyttjas av studenter, atleter och personer med krävande yrken i syfte att förhöja den kognitiva förmågan.
 
Det hela mynnar ut i en intressant skildring av hur receptbelagda droger har blivit ett normaliserat fenomen utan att konsekvenserna tas i beaktande. I början framhålls alla fördelar som de intervjuade upplever av att använda drogen, men ungefär halvvägs in i dokumentären börjar de negativa aspekterna lyftas fram. Jag tycker dock att drogen nästan blir aningen glorifierad inledningsvis men tacksamt nog uppvisas sedan även de förödande konsekvenser som ofta följer av användningen. Vi får också se hur många av de intervjuade slutar med sitt systematiska vardagsbruk, eller kanske snarare missbruk. Det visar sig att det snarare är uppfattningen om den kognitiva förmågan som förbättras, medan den kognitiva förmågan i sig, föga förvånande, förblir densamma.
 
Saknar man sedan tidigare insikt i det massbruk av medicin som präglar vår tid idag är det en värdefull lektion som erbjuds. Jag fann dock inte att informationen var särskilt chockerande, men likväl var det en intressant film. Jag tyckte dock att den hade kunnat kortats ner en aning.











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype