Temavecka!

đŸŒ·Â Â Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE, och KARINÂ đŸŒ·Â 
 
Varje onsdag publicerar vi inlÀgg under ett gemensamt tema.
Den hÀr veckan kommer det att publiceras dagliga inlÀgg eftersom vi nu har en temavecka.
Du finner samtliga inlÀgg i kategorin "samarbete".
 
Varmt vĂ€lkomna till detta första inlĂ€gg bland mĂ„nga i vĂ„r alldeles speciella temavecka! Ni Ă€r vana vid att vi - ett gĂ€ng serie- och filmbloggare - publicerar inlĂ€gg under ett gemensamt tema varje onsdag. Den hĂ€r gĂ„ngen hettar vi upp saker och ting med en hel temavecka! Vi kommer alltsĂ„ att publicera inlĂ€gg varje dag under ett och samma tema. Är ni nyfikna Ă€nnu pĂ„ vad temat Ă€r? Jag ska inte hĂ„lla er pĂ„ halster lĂ€ngre, utan temat Ă€r:
 
Verk som har pÄverkat mitt liv!
 
Ska man hÄrdra det, pÄverkar vÀl nÀstan alla verk ens liv pÄ ett eller annat sÀtt. I det hÀr fallet ska det givetvis tolkas som de verk som innerligt har pÄverkat mitt liv, sÄ att jag av en sÀrskild anledning minns verket extra vÀl. Ordet verk kan ju innebÀra en rad saker, men det kommer vi till senare. I det hÀr inlÀgget ska jag börja med ett verk som faktiskt ligger nÀra i tiden. Verket Àr en TV-serie.
 
 
Blue Planet II har pÄverkat mig, inte bara rent visuellt, utan pÄ ett djupare plan.
 
PÄ grund av de fakta som presenteras har jag pÄ nytt blivit pÄmind om problemen med nedskrÀpningen av vÄra hav. Ett av de stora problemen Àr plast.
 
Jag tror de flesta av oss sedan tidigare Àr medvetna om faran med plast i haven. I Blue Planet II framgÄr det dock tydligare Àn nÄgonsin. Den hÀr serien har pÄverkat mig till att bli Ànnu mer medveten om, och noggrann med, kÀllsortering - och framförallt av just plast. Det har blivit vÀldigt viktigt för mig att göra allt jag kan för att motverka att vÀrldens hav smutsas ner med mÀnniskans avfall. I slutÀndan drabbar det inte bara djurlivet, utan oss mÀnniskor ocksÄ.
 
 
En vanlig myt Àr att alla plastförpackningar mÄste vara diskade och helt rena, för att man ska kunna sortera plastavfallet. Det stÀmmer inte. Det gör inget om det Àr lite matrester kvar - det stÀdas nÀmligen ur i ett senare skede. Det viktigaste Àr att man inte kastar annat avfall i plastsorteringen, som inte hör hemma dÀr (t.ex. metall eller liknande). LÀgg var sak i rÀtt container. Vi har vÀldigt goda förutsÀttningar till en korrekt kÀllsortering.
 
Jag hoppas och tror att ni tittar pĂ„ serien och kanske fĂ„r en vĂ€lbehövlig ögonöppnare, precis som jag fick. VĂ„ra vĂ€rldshav Ă€r det vackraste vi har. Om ni redan har sett Blue Planet II fĂ„r ni gĂ€rna dela med er om ert intryck av serien.💙
 
BildkÀlla/Image source: Youtube


Film&serier bloggen    ‱     â€ą   http://filmandserier.blogg.se

Jag försöker vara mer miljövÀnligare. Försöker dessutom "plastbanta" sÄ mycket jag kan. AlltsÄ anvÀnda platsprodukter mindre. T.ex nÀr jag Àr och handlar anvÀnder jag inte plastpÄsarna som man kan ta vid grönsakerna. Jag anvÀnder ocksÄ tygpÄsar och köper inte lÀngre lika ofta plastpÄsar. Det Àr inte mycket, men i alla fall nÄtt!

Svar: Det Àr ju faktiskt jÀttebra saker! Just det med att inte anvÀnda sÄ mycket plastpÄsar Àr ju en jÀttebra sak! Det finns smÄ smÄ tygpÄsar man kan köpa pÄ tex Coop och anvÀnda flera gÄnger.
seriereflektioner.blogg.se

Lena    ‱     â€ą   http://livinginfictionalworlds.blogg

Har fortfarande inte sett den hÀr serien jag fÄr ju skÀmmas Àlskar ju sÄnt hÀr!

Svar: Åh, men den finns pĂ„ SVT play!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype