Recension - Avengers: Infinity War

Titel: Avengers: Infinity War
År: 2018
Genre: Action, äventyr, sci-fi, fantasy
Skådespelare: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johanson, Don Cheadle, Benedict Cumberbatch, Tom Holland, Chadwick Boseman, Zoe Saldana, Chris Pratt, Karen Gillan, Tom Hiddleston, Paul Bettany, Elizabeth Olsen, Anthony Mackie, Sebastian Stan, Idris Elba, Danai Gurira, Peter Dinklage, Benedict Wong m.fl.
Betyg på IMDB: 9.1/10
Mitt betyg: 9/10

The Avengers måste, tillsammans med sina allierade, vara beredda på att satsa allt för att försöka besegra den mäktige Thanos, innan hans förödande handlingar förintar hälften av universums alla varelser.

Oroa er inte - jag ska INTE skriva några spoilers här, utan jag sätter ut en fet spoilervarning i slutet för er som har sett filmen. Ni andra kan lugnt läsa vidare ett tag till.

Jag var faktiskt inställd på att inte se den här filmen på bio. Mestadels beror det på att jag vill spara pengar just nu, men jag lät mig ganska lättvindligt övertalas till att titta ändå - och det är jag glad för.

Det här är alltså den tredje Avengers-filmen - något som säkerligen alla MCU-fans har stenkoll på. Jag såg givetvis den första Avengers-filmen när den kom ut, men jag är ännu osäker på om jag ens har sett den nästkommande Age of Ultron; jag tror faktiskt inte det. Däremot tittade jag på Captain America: Civil War i förrgår, eftersom den var en av de senaste filmerna som ger lite bakgrundshistoria till den nu aktuella filmen.

Den allra sista filmen som kom innan Infinity War var Black Panther, men det är efter Thor: Ragnarok som Infinity War tar vid.

Mitt helhetsintryck av Infinity War är, med min något begränsade kunskap om Marvel-historia, mycket positivt. I mina ögon är det den bästa Marvel-filmen som någonsin har gjorts - helt klart. Vi har en drös av talangfulla skådisar som alla gör sina respektive karaktärer rättvisa. Många av karaktärerna har ju ett par fristående filmer bakom sig. Under de tio år som har förflutit sedan den första Marvel-filmen i francisen kom ut (Iron Man) har det hunnit komma hela 18 filmer. Av dessa har jag bara sett en del. Min favorit är nog Iron Man, men det beror nog på att det är honom jag har sett mest av tidigare.

Jag gillar att det inte blir för mycket klyschig humor, för det hade lätt kunnat dra ner intrycket. Det förekommer en del spridda skratt i biosalongen under den första timmen, men ju allvarligare läget blir, desto mindre utrymme blir det för humorn.

Skurken Thanos har många dimensioner och jag tycker att förklaringen till hans onda handlingar är väldigt intressant. Det blir en jämvikt mellan det goda och det onda - en fair fight.

Eftersom jag inte vill spoila något säger jag inte så mycket mer än att det är en spektakulär show som bjuds på och skulle man inte vara en Marvel-entusiast så gör det inte så mycket - man blir garanterat underhållen ändå. Jag tycker att CGI:n är helt fantastisk, men så är det ju även en gedigen lista av personer som har arbetat med den under skapandet av detta unika filmverk. Jag ser det sammantagna resultatet som ren konst.

SPOILERVARNING - LÄS INTE VIDARE OM DU INTE HAR SETT FILMEN

Jag är ju långtifrån en expert på MCU men jag måste bara dela med mig av mina tankar kring några detaljer i filmen.

Det finns så många detaljer jag skulle vilja kommentera men jag kan omöjligt skriva ner alla. Jag kan ju nämna att jag bland annat gillar hur det avslöjas att Thanos faktiskt älskar sin "dotter", även om det såklart slutar på ett väldigt tragiskt vis. Det är en nödvändig tragik. Det ger Thanos så avsevärt mycket mer karaktär än många andra skurkar.

Doctor Strange beslutar sig dumdristigt nog för att ge tidsstenen i utbyte mot Tony Starks liv. Ursäkta? Nej, det verkar ju faktiskt inte alls vara det vettiga att göra. Innan de avslutande förödande händelserna äger rum säger han att det var det enda alternativet. Hm. Kan det vara så att han vet något som de andra inte vet? Han tog ju faktiskt sig en titt på samtliga 14 miljoner-någonting utfallen på förhand.

Det är ju ett ofattbart slut som till sist äger rum men jag är inte så säker på att cirka hälften av våra kära Avengers är borta. På något sätt kanske upplösningen innebär ett återupplivande av dessa. Antingen kanske tidsstenen får betydelse, eller så löser det sig på ett annat sätt. Vi vet att Captain Marvel ska introduceras och ännu vet vi inte vilka krafter hon kommer att besitta. Såvida inte de kommande Guardians of the Galaxy- och Spiderman-filmerna utspelar sig FÖRE Infinity War, måste det ske någon form av återupplivande.