Outlanders premiäravsnitt - "The Battle Joined"

MASSIV SPOILERVARNING!
 
Först och främst, tillåt mig att gråta:
 
Mina tankar om krigsscenerna och hur Jamie hanterade allting var helt perfekt. Det kunde inte ha utförts bättre eller mer målande, anser jag. Det är en perfekt blandning av "nutid" (efter kriget) och flashbacks till själva slaget. 
 
Jag vill nästan låta bilderna tala för sig. Kan vi prata om vilken fantastisk skådespelare Sam Heughan är? 😭😭😭
 
 
I den här scenen ute på slagfältet, när Jamie låser ögonen på Jack Randall - då ryser jag. Jamie står där, som den gud han är, och inser att han nu har chansen att förgöra den människa som har orsakat mest lidande i hans och Claires liv.
 
 
😩 Stackars Jamie som tvingas ha en död Jack ovanpå sig!
 
 
När Jamie darrar med sin lilla underläpp, då bryter jag nästan ihop...! 😢
 
 
Det är hemskt att se hur han bara vill dö. Han har ingenting mer att leva för. Han lider av en stor smärta av sin skada i benet. Han är slutkörd. Ödet vill dock annorlunda, och Jamie lever vidare såsom ödet har bestämt.
 
 
Alltså please, vilken gubbfan...
 
 
Stackars Claire! Det syns i varenda muskel i hennes ansikte att hon hatar "sin" tid och att hon visserligen fick stå ut med misogyn sörja även på Jamies tid, men det spelade mindre roll eftersom hon hade Jamie då. Nu är hon fast med trista Frank och tvingas stå ut med manssvin till ingen nytta.
 
Det är så bra porträtterat hur Claire inte vill stå i tacksamhetsskuld till Frank. Efter en fruktansvärd förlossning (gör de kejsarsnitt på henne mot hennes vilja?!) så inser hon att Frank faktiskt har funnits där för henne, helt utan att ha tvingat henne till att stanna med honom. Det känns som att hennes band med Frank kan komma att stärkas efter lilla Briannas födelse. Allting verkar vara frid och fröjd, men så kommer sjuksköterskan in och fäller den förödande kommentaren: "Where did she get the red hair?" Ouch! Vem frågar ens något sådant?! Åh, vad det stinger till i hjärtat när man vet att det är Jamies barn, men att han aldrig kan vara med och uppfostra henne. 😭
 
Det ska bli spännande att se härnäst om vi kommer få se var Jamie hamnar, hur Claires liv rullar på med barnet och Frank och om vi får se mer av bärnstenen. 
 
Avslutar detta inlägg med en hysteriskt rolig video där Sam och Caitriona går in i sina roller som Jamie och Claire för att gå i parterapi. Sams kommentarer får mig golvad av fniss! 🤣 Det är också hysteriskt roligt att Jamie har sitt rysch, krås samt skotskrutig dräkt under skinnjackan! Too cute.
 
 
 
Bildkälla/Image source: tzaharasykesjensenackesl, theclairefraser, theclairefraser.


Lena    •     •   http://nouw.com/moonshinelullaby

Har inte hunnit se det klippet ännu men Hahahha.

Även om det var bra skådespelat så var första avsnittet lite segt dock scenen när dem går ut ur huset (försöker att inte spoilra) och han slängde ut sig den där härliga kommentaren, det var så kraftfullt.

Svar: Så roligt klipp - ett måste att se!
Mja, jag har sett någon annan som tyckte det var lite segt, men jag tycker faktiskt inte att det var segt någon gång :)
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag kan ha glömt något, men sa de inte hela förra säsongen att de inte kunde döda Jack för att Frank skulle få födas? Borde inte Frank upphöra att existera om Jack är död nu... eller har han redan fått något barn som jag glömt, eller att vi kanske bara inte vet om det än? Hm, bara något jag började fundera på när jag såg att Jack var död. Inte för att jag inte är glad att han är död... lite besviken bara, han har varit den stora antagonisten i hela serien hittills och jag hade velat ha något mer storslaget än att de förblöder i varandras armar

Svar: Han var tvungen att leva i ett år, så tror tiden hann gå ut :) Jag håller med dig om att han är seriens stora skurk och så plötsligt dör han lite väl lättvindigt.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype