11 frågor om Outlander

 
1. Hur skulle du kortfattat beskriva serien?
Det är roligt, för alla jag känner vill beskriva serien som verklighetstrogen, men ska vi vara ärliga så innehåller den inslag av tidsresor, så man får väl ändå påstå att det finns en del övernaturliga inslag. Serien handlar om en kvinna som efter att ha varit separerad från sin man under andra världskriget försöker hitta romantiken i sitt äktenskap igen. Under en resa till Skottland med sin man upptäcker hon ett fält med stora stenar, genom vilka hon färdas tillbaka till år 1743 där hon träffar Highlandern Jamie Fraser.
 
2. Vad är det bästa med serien?
Den fantastiska kärlekshistorian, den övertygande och genuina interaktionen, de fantastiska vyerna och de känslomässiga scenerna.
 
3. Vad är det sämsta med serien?
Ingenting. Ingenting är sämst med Outlander. Kanske bara att vi har fått vänta extra länge på säsong tre.
 
 
4. Vilken karaktär är din favorit?
Det är ett svårt val mellan Claire och Jamie. Det blir nog ändå Jamie.
 
5. Ett minnesvärt citat från serien som du gillar?
När Claire återbesöker Lallybroch och tillsammans med Jamies röst läser upp en dikt.
 
"Come and let us live my Dear,
Let us love and never fear,
What the sourest Fathers say:
Brightest Sol that dies today
Lives again as blithe tomorrow,
But if we dark sons of sorrow
Set; o then, how long a Night
Shuts the Eyes of our short light!
Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin to tell
A Thousand, and a Hundred, score
An Hundred, and a Thousand more,
Till another Thousand smother
That, and that wipe off another.
Thus at last when we have numb’red
Many a Thousand, many a Hundred;
We’ll confound the reckoning quite,
And lose ourselves in wild delight:
While our joys so multiply,
As shall mock the envious eye."
 
Jag gillar även:
"But when I stand before God, I'll have one thing to say to weigh before all the rest. Lord, ye gave me a rare woman and God! I loved her well."
 
6. Finns det något par i serien som du gillar extra mycket?
Eh ja! Haha, tror inte att det är någon hemlis att Claire och Jamie är the ultimate ship of all time.
 
 
7. Har du någon scen som du aldrig glömmer, som är extra speciell för dig?
Spoilervarning! Jag skulle säga att avskedsscenen mellan Jamie och Claire tveklöst är det mest hjärtskärande ögonblicket för mig, kanske av alla TV-historieögonblick. 
 
8. Favoritmusik från serien?
Introt, såklart!
 
9. Har du någonsin gråtit till serien?
Gud ja! Outlander är nog i särklass den serie jag har gråtit mest åt. Nu sätter jag ut en liten spoilervarning: Grät floder när Claires och Jamies barn dog samt när Claire och Jamie separerades i slutet av den senaste säsongen. Grät både när lille Fergus råkade ut för Jack Randalls grymhet och likaså Jamie. Grät även floder åt när Claire besökte Lallybroch och slagfältet i modern tid.
 
10. Vad tyckte du om slutet, och om det är en pågående tv-serie, hur vill du att det ska sluta?
Kan det bli ett lyckligt slut? Det finns en bokserie, så givetvis finns det redan ett avslut, men för mig blir det svårt med ett fullkomligt lyckligt slut, då det ögonblicket verkar ha passerat (snyft). Även om det inte blir ett lyckligt slut kanske det blir ett slut man kan tycka om. 
 
 
11. Varför är denna serie så speciell just för dig?
Jag skulle säga att Outlander är speciell för mig då den har lyckats fånga mitt intresse trots att jag normalt inte lyckas upprätthålla nog med intresse för att ta mig igenom historiska serier. Jag skulle säga att det är de två huvudkaraktärernas oöverträffade kemi och bra skådespel som får mig att känna ett mycket starkt band till serien. Även blandningen av lycka och sorg tilltalar mig.
 
Säsong tre av Outlander har premiär idag, så vi i Sverige kan se det första avsnittet i morgon.😍
 
Bildkälla/Image source: outlander-starz, asirenscalling, jamieclaire.


Towe    •     •   http://escapereality.se

Kul läsning. Är sååå taggad på premiären imorgon!

Svar: Roligt att höra! Jag är extremt taggad jag också :D Vad kul det ska bli att ha en så bra serie att se fram emot varje vecka, nu när Game of Thrones är över.
seriereflektioner.blogg.se

Lena    •     •   http://nouw.com/moonshinelullaby

Är fortfarande traumatiserad av scenen mellan Jamie och Randall där i fängelset. Kollade om på säsong 1 nyss men klarade inte av att se den igen!!

Svar: Jag förstår dig verkligen! Det är en av de jobbigaste scenerna, om inte den jobbigaste, ur en TV-serie någonsin, tycker jag! Så psykiskt påfrestande.
seriereflektioner.blogg.se

Film&serier bloggen    •     •   http://filmandserier.blogg.se

Ska bli så kul att få följa den här serien igen!

Svar: Jaaa, äntligen! :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype