Liars rafflande upplösning

 
På tal om cliffhangers som vi pratade om häromdagen så kan nu ännu en nervig cliffhanger läggas till i listan. Liar var väl egentligen tänkt att vara en miniserie men till min förvåning har serien blivit förnyad för en andra säsong! Detta visste jag om redan innan jag tryckte play på det sista avsnittet (det hade teasats om det innan), så att det hela avslutades med en cliffhanger förvånade mig inte.
 
I det här inlägget tänker jag recensera serien lite löst utan spoilers, för att eventuellt lyckas locka ännu en ny tittare. Därefter vill jag diskutera och problematisera handlingen aningen djupare för er som har följt serien veckovis. Den delen kommer således att innehålla spoilers, så jag sätter ut en varning redan nu.
 
Handlingen i korthet (spoilerfritt)
Så, Liar handlar i korta drag om händelserna under en dejtkväll och utan att avslöja för mycket kan jag säga att det uppbringar två versioner vars tvivelaktighet är ganska jämnt fördelad. Vem kan man egentligen tro på? Jag har recenserat några av de tidigare avsnitten men har nu sparat resten till en total säsongsrecension eftersom den första säsongen består av blott sex avsnitt. 
 
Recension (spoilerfri)
Trots att en kritiker skulle kunna plocka isär beståndsdelarna i serien och på så sätt upptäcka en eller flera brister är jag fullständigt säker på min personliga uppfattning. Helhetsmässigt är Liar ett kusligt spännande och rentav nervkittlande drama som stundtals snuddar vid kategorin thriller. Det är sannerligen inte ofta jag fastnar så starkt för en serie så det är utan tvekan jag rekommenderar den till alla. Vi snackar om sex avsnitt, så du har ingen tid att förlora på att ge serien en chans. Jag gillar den så pass mycket att jag är desperat efter att hitta något liknande. Det känns som ett omöjligt uppdrag. Hjälp mig gärna! Skådespeleriet är förresten amaaaaazing.
 
 
Recension (med spoilers)
Det problematiska är att serien framställs som en skildring av skeva könsroller och stereotypa förutfattningar. Det man måste komma ihåg är att Liar inte framställer den typiske våldtäktsmannen. Det är nog i väldigt få fall som en våldtäktsman systematiskt drogar och förgriper sig på sina offer i den utsträckning som Andrew gör. Andrew förefaller vara urtypen av en psykopat som utför sina handlingar snarast tvångsmässigt. Det är viktigt att komma ihåg att våldtäkter sker i verkligheten utan att förövaren har ett så långtgående motiv eller ens en personlighetsstörning. Det som däremot är bra representerat är förekommandet av victim blaming och ifrågasättanden som offren ofta utsätts för. Om förövaren därtill är välrenommerad, välpresterande i samhället och därtill ser bra ut är det lättare att betvivla en redogörelse om övergrepp denne aktade person påstås ha utfört. 
 
En bra aspekt var när det uppdagades att Laura tidigare hade varit med om något liknande tidigare. Jag tror att de flesta initialt fick en uppfattning om att hon då kanske har hittat på alltihop. Just i den här serien lurades jag inte av det villospåret utan jag misstänkte snarare att utfallet skulle bli som det blev. Det handlar nog om att jag har en serievana och annars hade jag nog verkligen fallit för tricket. Det visade ju sig att hon faktiskt blivit utsatt för övergrepp av den där mannen, och likväl senare Andrew Earlham. Ett smart drag från skaparnas håll.
 
 
Jag gillade även sidohistorien om affären mellan Lauras syster och exman, och även om den till synes verkar något överflödig tror jag att syftet är dels att uppfylla temat "Liar" och dels att fungera som en ledtråd till Andrews lögner. Parallellt kan man på så vis studera beteendet hos något man verkligen vet ljuger (Lauras syster) och jämföra med någon annans beteende (Andrew) som kanske ljuger, kanske inte. Som jag tidigare har skrivit så försökte Lauras syster övertyga sin oskuld genom att säga "du tror mig väl?" till sin make, och i närliggande scener såg vi Andrew försöka göra samma sak inför sin omgivning. Ledtråd.
 
Vilken serie vi bjöds på dock! Jag gillar särskilt att avsnitten höll jämn kvalitet rakt igenom. Det var inget avsnitt som var svagare än ett annat, enligt mig. Trots att vi nu har lämnats med en mordgåta som kanske ger intryck av ett desperat försök till vidare spänning kan jag inte låta bli att lockas av gåtan. När avsnittet går in på upploppet ska vi tittare fundersamt fråga oss vem som mördade Andrew Earlham. Var det Vanessa Harmons partner? Var det Tom? Var det sonen? Samtliga har motiv. En häpnadsväckande teori är att Andrew iscensatte sitt eget mord bara för att sätta dit Laura. Han visste att spelet var kört och tilltog en desperat men ondskefull gärning. Andrew finns nämligen på rollistan för den kommande säsongen, så det sias om vi kommer att få se en slags prequel om händelserna som leder till mordet/självmordet. Vad som väntar återstår att se, men det är i alla fall klart att Liar återkommer för en andra nervkittlande säsong. 
 
 
Om du har tittat på Liar måste du tala om vad du tyckte!
 
Bildkällor/Image sources: dailymail, the sun, whatsontv.


Felicia    •     •   http://frokentv.se

såååg första avsnittet igår :)

Svar: Yes, vad kul :D :D :D Ser fram emot att höra vad du tycker!
seriereflektioner.blogg.se

Nelly    •     •  

Det var ett jättebra sista avsnitt tycker jag! Jag har under hela tiden litat på Laura. Det sitter liksom i ryggraden på mig att alltid lita på kvinnliga offer. Men som du säger, det var många tricks skaparna försökte med. Väldigt spännande!

Svar: Skönt att du hela tiden höll på Laura! Som du säger, man ska ju lita på offret :)
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

Nu har jag sett :). Tyckte inte alls det kändes som en cliffhanger i slutet, utan mer som ett rätt rimligt avslut. Fattar typ inte hur de ska fortsätta allt men det blir säkert bra. Serien var bra alla fall men gillade verkligen de fyra första avsnittet mest, sen blev det lite överdrivet kanske.

Svar: Det är ju en cliffhanger på så vis att man inte vet vem mördaren är! :) Jag gillade också de fyra första avsnitten mest, sen blev det väldigt tydligt att det lades på lite extra effekt jämfört med hur verkligheten troligen hade sett ut.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype