Serierecension: Looking

Titel: Looking
Antal säsonger: 2
År: 2014-2015

Fördelar
Nytänkande, intressant att få en inblick i San Franciscos Gay-community, verklighetstroget.

(Tillräckligt spoilerfritt) Efter ett utdraget tittande har jag nu sett klart denna gulliga serie som till slut blev en mini-serie. Jag brukar gilla relationsdraman, men här blev det stundtals lite tråkigt. Jag fick då och då känslan av att man inte riktigt visste vart man var på väg med innehållet, även fast det givetvis fanns en tanke med allting. Det är väl ganska verklighetstroget på så vis, med tanke på att man sällan vet var livet tar en. Ibland kändes det också lite händelsefattigt. Jag gillade första säsongen mer på så vis, för då var det lite mer uppflammande konflikter. I säsong två kändes det lite mer platt och enformigt. Dessutom gillade jag huvudrollen Patrick mycket i början, men efter ett tag blev han seriens jobbigaste karaktär - en otroligt självcentrerad och gnällig person som bara fokuserade på sin (egentligen inte) dåliga barndom. Att jag inte riktigt fastnade för serien berodde nog också på att jag inte gillade någon av Patricks två kärleksintressen (särskilt inte Kevin).

Jag skulle vilja sammanfatta det som en serie som ibland levde upp till sin fulla potential, för att under den mesta delen av tiden sväva lite under den nivån. Min favoritkaraktärsutveckling var Agustins, som förvandlades från en något narcissistisk och osäker person till snäll och omtänksam. Nu får jag väl ta och se filmen också som kom ut efter att serien inte blev förnyad för en tredje säsong. Då får man se hur det gick för alla!

Looking är väl ingen serie du måste se, men den kan vara trevlig att ha som tidsfördriv. Det är ju ändå en viktig serie på så vis att man får komma nära inpå många av de vardagliga händelser som drabbar homosexuella. Du hittar båda säsongerna på HBO Nordic. ⭐️

Bildkälla: IMDB

Gillade inte heller hans kärleksintressen speciellt mycket. Tyckte om Ritchie rätt mycket i filmen men inte i serien (tror de är lite i jämförelse då han är en bättre person än typ Kevin men rätt tråkig). Gillade Idén men Kevin innan de blev tillsammans men bläää när det sedan blev av ...

Svar: Ja, han är bättre än Kevin men som du säger: tråkig!