Billions - säsong 2

 
Titel: Billions (Showtime)
År: 2016 och framåt
Antal säsonger hittills: 2
Förnyad för en ny säsong? Ja
Genre: Drama
Skådespelare: Paul Giamatti, Damian Lewis, Maggie Siff, Malin Åkerman m.fl.
 
Spoilerfritt om serien och säsongen
För dig som inte har sett Billions är det en serie som utspelar sig i New York (med riktiga New York-miljöer). Billions handlar om finanskungen Bobby "Axe" Axelrod, vars stundtals tveksamma affärshandlingar uppmärksammas av den federala åklagaren Chuck Rhoades som snabbt tar upp en jakt på Axe. Mitt i skyttekriget finns Wendy, som är gift med Chuck samtidigt som hon arbetar hos Axe i egenskap av en slags mind coach. Hennes uppdrag är att få alla anställda att tagga till och palla trycket i sitt dagliga arbete, där stora summor pengar är inblandade. I och med att Wendy har ett nära förhållande med både Chuck och Axe uppkommer jävsituationer då Chuck noga måste överväga sina drag mot Axe, och det är sällan oproblematiskt. Fighten mellan Chuck och Axe bygger upp ett hat som gör att de båda vidtar allt mer drastiska handlingar, ju mer intensiv kampen blir. Följaktligen skapas en serie med en minst sagt spännande handling, där man som tittare sitter som på nålar under långa sessioner. Billions är verkligen vrålbra och den andra säsongen är ännu bättre än den första. Det kan verka avskräckande med alla kluriga finanstermer som kastas runt men låt dig inte förvillas av det - meningen med jargongen är ju att skapa en wow-känsla hos tittaren över hur invecklat och spännande allting är. De främsta orsakerna till varför jag gillar Billions är 1. den är oerhört smart skriven - nästintill inga brister finns i manus och alla lösa trådar knyts alltid snyggt ihop i slutet, ofta i form av mind-blowing plot twists, 2. skådespelarinsatserna är gryyyyymma, 3. maktkampen mellan Chuck och Bobby är väldigt intensiv och 4. det är en serie som inte är rädd för att sticka utanför normen. 
 
Om säsong 2 (innehåller spoilers)
Som jag nyss har konstaterat är säsong 2 till och med bättre än säsong 1, och då var den första säsongen ändå ruskigt bra. Säsongen är nervkittlande rakt igenom och det är knappt en lugn stund, vilket är talande för en serie som ändå har avsnitt som är 60 min långa. Jag gillar hur allting verkar gå smooth och i nästa sekund utbrister ett inferno - det är något som är otroligt karakteriserande för Billions. Den här säsongen har vi fått se samtliga favoritkaraktärer brytas ner till sina svagheter. Axe tappar fokus och tar ett felaktigt beslut efter ett annat, vilket leder till att han slutligen grips för sina misstag, Chuck uppfattas som allt mer korrumperad och färgad av sina personliga intressen, vilket slutligen utmynnar i en personlig kris med familj och vänner som avsäger sig kontakten, och sist men inte minst har vi även Wendy, som är en av de första man som tittare börjar ifrågasätta. Som mind coach har hon extra stor press på sig att agera riktigt, men hon framstår snart som en hycklare, då hon gång på gång går emot sina egna värderingar. I slutet av säsongen får Axe möta sina största farhågor medan Axe Capital lämnas i händerna på Taylor och Wagner, Wendy och Chucks äktenskap har fått en ny törn efter att Chucks pappa har avslöjat Wendys affär med Craig Heidecker (Elon Musk-kopian) och Chuck förbereder sig inför slaget mot Axe som kan komma att bli antingen hans främsta eller sista slag som federal åklagare. Jag är väldigt tacksam över att vi får en tredje säsong av denna makalöst bra serie.
 
Ta gärna en titt på säsongens nya och kanske mest intressanta karaktär: Taylor Mason, som även är ickebinär
 
Bildkälla/Image source: TVLINE


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Har inte hört någonting om denna serien förutom just på din blogg och så vitt jag kan komma ihåg har du inte skrivit något annat än bra saker om den. Låter som en serie jag verkligen skulle gilla (med tanke på spänningen du nämner), men handlingen har alltid avskräckt mig tidigare - dock har jag lärt mig att man inte ska döma en serie för att handlingen låter ointressant, finns så många serier som överraskat mig positivt :)

Svar: Nej, det känns verkligen som att jag är ensam om att titta på den, vilket givetvis är lite trist! Dock får den bara bra recensioner överallt och den fullkomligt sprudlar av kvalitet :D Tror nog det kan vara en serie i din smak
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype