Ta seriereflektioners helgquiz!

God dag! Visst är det underbart med helg? 😄 
Jag funderade över vad som vore kul att publicera idag och kom fram till att jag nog aldrig har skapat en serie-quiz. Så TADA! Här har ni ett specialsammansatt quiz, i vilket ni kan testa era seriekunskaper! Läs frågorna, skriv ner era svar och rätta sedan utefter facit i slutet. Kommentera ert resultat, så kan vi se vem vinnaren blir!
 
1. Vilken serie gjorde uttrycket "The Friend Zone" populärt?
a) Will and Grace
b) Buffy the Vampire Slayer
c) Friends
d) Seinfeld
 
 
2. I TV-serien Breaking Bad börjar kemiläraren Walter White tillverka och sälja metamfetamin när han får ett förödande cancerbesked. Vad kallar han sitt alter ego? 
 
a) Brahe
b) Tesla
c) Heisenberg
d) Einstein
 
 
3. I The Office (US) brukar chefen Michael Scott ibland anta olika karaktärer för att få ut viktiga budskap. Vilken karaktär använder han för att visa hur illa livet i fängelse verkligen är?
 
a) Prison Mike
b) Jesse James
c) Charles Manson
d) Al Capone
 
4. Hur många Emmys har Julia Louis-Dreyfus vunnit för sin roll i Veep?
a) 3
b) 4
c) 5
d) 7
 
 
5. Förutom sin roll i Dexter hade Michael C. Hall sitt genombrott i en annan 00-talsserie. Vilken?
a) Sopranos
b) Six Feet Under
c) The Wire
d) Nip/Tuck
 
6. Vad hette Marge Simpson i efternamn innan hon antog Homers efternamn?
a) Bouvier
b) Ziff
c) Groening
d) Castellaneta
 
7. Vem av följande var ursprungligen erbjuden rollen som Chandler i serien Vänner?
a) Jason Bateman
b) Edward Norton
c) Rob Lowe
d) Jon Cryer
 
 
8. I Game of Thrones är en av skådespelarna vegetarian i verkligheten och när personen äter kött i serien är det egentligen tofu denne äter. Vem är det?
a) Peter Dinklage
b) Maisie Williams
c) Emilia Clarke
d) Nikolaj Coster-Waldau
 
9. Serien One Tree Hill är döpt efter en sång av ett välkänt band. Vilket?
a) U2
b) Coldplay
c) The Cranberries
d) Oasis
 
 
10. Josh Radnor i How I Met Your Mother lider av en svår allergi. Vilken?
a) Pollen
b) Skaldjur
c) Hundmjäll
d) Jordnöt
 
Rätt svar: 1. c) Friends - Det var i avsnittet "The One With The Blackout" från 1994 som Joey beskrev att Ross befann sig i "the Friend Zone" med Rachel. 2. c) Walter White kallar sig för Heisenberg som var en tysk fysiker som bidrog till kvantmekaniken och var mest känd för osäkerhetsprincipen. 3. a) Prison Mike - en karaktär Michael hittar på när han får reda på att Martin är en dömd brottsling. 4. d) Svaret är 7. Frågan handlar om hur många gånger hon har vunnit för sin roll i Veep, men totalt sett har Julia Louis-Dreyfus vunnit många fler Emmys än så. 5. b) Six Feet Under - en amerikansk serie om en begravningsfirma som ägs av den dysfunktionella familjen Fisher. 6. a) Bouvier. 7. d) Jon Cryer. 8. a) Peter Dinklage som spelar Tyrion Lannister. 9. a) U2. Låten handlar om ett landmärke i Nya Zeeland. 10. c) Josh lider av svår hundmjällsallergi, vilket gjorde scenerna med Robins hundar extremt svåra att spela in.
 
Bildkällor: IMDB, IMDB2, IMDB3, IMDB4, IMDB5


Jessica    •     •  

Haha jag fick 6 rätt, ganska nöjd ändå! ;) Det var svåra frågor!

Svar: Jättebra! :D Ja, jag kunde själv inte svaret på alla när jag skapade quizet, kan jag avslöja! ;)
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Hmm. Kunde den första och den om Prison Mike, haha. Har inte sett så många av serierna på listan!

Svar: Okej, det var nog ett väldigt svårt quiz men ibland är det kul att gissa! ;)
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

5/10 :)

Svar: Jättebra ju :D Typ mer än vad jag visste innan jag gjorde quizet!
seriereflektioner.blogg.se

Towe    •     •   http://escapereality.se

Kul quiz! 8 rätt fick jag :)

Svar: Men wow, grattis! Du är ju officiellt vinnaren då :D
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Kul med quiz, älskar ju sånt! :D Dock gick det inte jättebra denna gången, 4 rätt och resten fel...

Svar: Men du, det är många som tycker att det här var svårt (inkl. jag), så 4 rätt är ändå bra jobbat!!! :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype