Sista avsnittet av Girls + serierecension

Om avsnittet
Det allra sista avsnittet av Girls någonsin sändes i måndags och vi kan nu börja diskutera huruvida det var ett bra slut. Det tar emot att börja med en negativ poäng, men det stora problemet för mig med slutet var att det inte kändes som ett avslut. I avsnittet dessförinnan såg vi hur tjejerna splittrades, så jag var ändå beredd på att vi inte skulle få ett lyckligt Hollywood-slut. Att hela det sista avsnittet handlade om Hannahs amningsproblem var lite väl utdraget, tycker jag. Det hade liksom kunnat bli en 10 minuters avhandling i stället för 30. Visst, scenariot bidrog till en del självtvivel hos Hannah och att vi fick se Marnie öppna upp sig lite om sina egna livsplaner (d.v.s. basically att stanna vid Hannahs sida...).

Då var det mer tillfredsställande att titta på den 30 minuter långa "eftershowen" som sammanfattade åren med Girls väldigt bra. Det kändes 10 gånger mer känslosamt och väl värt att titta på, för ett fan.

Det ska väl tilläggas att Lena Dunham har framhållit att det sista avsnittets poäng var just att inte göra en grand finale, utan att mellow tona ut serien i samma anda som den alltid fortgått. För mig som tittare känns ändå det näst sista avsnittet mer som ett avslut, än den faktiska avrundningen.

Om serien Girls i sin helhet
Girls har varit ett äventyr som skakade om världen med sin råa porträttering av faktiska, verkliga kvinnor. Det var ingen Hollywood-glamour, det var inga kända skådisar eller hisnande miljöer. Det var en lockelse av storstad, verklighet och stora livsfrågor, paketerat i en historia som var lätt att ta till sig för den förvirrade 20+aren. Jag har följt serien sedan säsong två och trots en ibland sviktande kvalitet har den sista säsongen slagit tillbaka med en enorm kraft och påmint oss tittare om hur bra serien var från början. I det stora hela är Girls ett måste att se - om du gillar VERKLIGHET. Ingen är perfekt i Girls. Det är det som är så himla spännande!❤️

Eftersom serien nu är slut tänkte jag rangordna mina favoritkaraktärer.
1. Ray
Det är nog ganska självklart varför Ray blir min favorit, eftersom han är en karaktär som är designad att vara tittarnas röst. I specialavsnittet fick man reda på att han alltid säger sanningen rätt ut, i hårda ord, till sin omgivning och det stämmer faktiskt. Han har också varit den som har varit "god" typ hela serien.
2. Jessa
Jessa är ganska jobbig ibland men låt oss bara inse att samtliga av "tjejerna" faktiskt är jobbiga. Visst, hon lider av extrem narcissism under många säsonger och då var hon inte min favorit, men under de senaste åren är hon en av de som har växt allra mest i mina ögon. Hon tar ansvar för sina handlingar och bryr sig om sina medmänniskor (läs: Hannah) mer än sig själv.
3. Hannah
Hannah måste hamna någonstans i mitten eftersom faktiskt är navet i serien. Vissa tycker kanske jag är orättvis när jag placerar henne så långt ner, men jag tycker faktiskt att hon många gånger var obegriplig. Att även hon mognade en del under seriens gång gjorde gott. Vissa gånger kan man relatera till hur hon känner, andra gånger inte. Lena Dunhams fina porträttering av henne under sista säsongen höjde dock karaktären rejält. Det var så känslosamt när hon grät.
4. Adam
Skulle nog vara en större favorit om han hade fått mogna mer. Att han i ett förvirrat ögonblick försökte bli far till Hannahs barn visade att han nog inte har utvecklats så mycket som han hade kunnat. Jag gillade dock när vi i sista säsongen fick se hans syn på sitt förhållande med Hannah lite mer. Då blev deras dysfunktionalitet mer överkomlig. Tyvärr känns hans karaktär fortfarande svår att placera och jag hade önskat att jag hade honom lite mer uträknad som person i slutet av allting.
5. Elijah
Jag tror att många har excentriska Elijah som en favorit men ibland är han lite för skrikig för min smak. Han är dock rolig som bara den och säger saker som jag önskar att jag hade stake nog att säga ibland! Mestadels är han inte jobbig och jag är glad att han fick sin stora drömroll i musikalen.
6. Marnie
Egentligen gillar jag Marnie mer än jag vill erkänna. Hon var verkligen superjobbig i början men hennes hela historia har faktiskt varit mest intressant av alla, och det var nog Marnie vi fick komma närmast in på djupet av tjejerna, efter Hannah. Det jag gillar med Marnie är att hon personifierar en stor narcissism som känns igen från verkliga världen, men hon är därtill bra på att visa varför den finns där - på grund av osäkerhet. Jag tror absolut att det är ett mycket vanligt fenomen att man i ung ålder vidhåller en egoism i syfte att försöka placera sig själv i världen. Dessvärre blir man allt mer törstande efter yttre bekräftelse, något som Marnie klockrent uppvisar. Hon frammanar en reaktion som är en sötsur blandning av irritation och medlidande.
7. Shoshanna
Shosh var jätterolig de första säsongerna men sen blev hon faktiskt... tråkig. Av alla dessa karaktärer får hon tyvärr placeras i botten för mig. Hon förtjänade mer uppmärksamhet i serien, men i stället valde man att tillintetgöra hennes karaktär, ungefär.

Bildkälla/Image source: IMDBdailyadamdriver

Squad. @girlsHBO @jenlaskiphotovideo

Ett inlägg delat av Hollywood Reporter (@hollywoodreporter) Feb 1, 2017 kl. 10:35 PST