Clique: Säsongsrecension

Recension för dig som inte har sett serien
Till en början var jag ganska oimponerad av Clique. Faktum är att efter två avsnitt var jag övertygad om att serien inte skulle bli bättre, och i mitt tycke var den inte särskilt spännande. Därför var det roligt att jag blev överbevisad! Efter tredje avsnittet satt jag och gapade. Likaså efter fjärde, femte och det sista avsnittet. Clique är en serie som handlar om Holly och Georgia - två gröngölingar på universitet som dessutom är bästa vänner. De upptäcker en skara tjejer med stark karaktär som visar sig vara handplockade praktikanter till Women's Initiative som företaget Solasta står för. Bakom idén står syskonen Jude och Alistar McDermot. Jude är dessutom tjejernas professor i ekonomiklassen. Hon berättar att om man gör sitt yttersta i ekonomikursen, kan man bli erbjuden en praktikplats på Solasta. Hollys vän Georgia blir intresserad, mer på grund av den sociala lockelsen med att ingå i tjejgruppen, d.v.s. klicken. Holly blir snabbt orolig för sin vän, vars beteende förändras i takt med att hon dras allt djupare in i den mystiska värld som gruppen är en del av. Holly försöker komma underfund med vad det är som inte riktigt står rätt till. 🥂

Helt klart sevärd serie i hittills sex delar. Clique är mycket mycket mörkare än vad den först ger sken av. Det är verkligen ingen solskenshistoria. Av någon anledning får jag lite Morden i Midsomer-vibbar, men en sådan jämförelse ska man nog akta sig för att göra! Clique är mycket mer modern och ganska galen, faktiskt. BBC har inte förnyat serien än, men jag tror den kan klassas som en hit faktiskt. ⭐️

Ytterligare recension för dig som har sett serien
Clique blir snabbt väldigt mörk och i slutet vet vi att Rachel är den som dödade Fay och som var Hollys gamla barndomkompis. Jag antar att det inte bara är jag som känner lite WTF över det. Jag anade ända från början att Rachel hade en crush på Holly, med tanke på hur intim hon kändes i sitt kroppsspråk mot Holly. I sista avsnittet fick jag för mig att det skulle visa sig att Rachel var den lilla tjejen Lisa, som hade drunknat när de var små (men att hon alltså skulle ha överlevt och kommit tillbaka för att söka hämnd). Hon var ju i alla fall någon från Hollys förflutna, så jag var ju inte helt ute och cyklade.

Frågorna jag ställer mig nu är om Alistar är ute igen, eftersom Rachel nu satt inne i fängelse. Jag undrar också vad Hollys ärende hos Rachel var, och hur blir det med Florian Hemlinger (Lukas Steiner) - åker han fast? Vänskapen mellan Holly och Georgia, kommer den att repareras? 🤔 Alla dessa frågor gör att jag ivrigt påhejar en andra säsong! 🤗

Bildkälla/Image source: Radio Times