Veckans tema: En karaktär som jag är lik

Den här veckans tema är ett av de svåraste valet jag någonsin har stått inför i mitt bloggskrivande. Av alla karaktärer i alla serier, vem känner jag egentligen mig mest hemma i? 
 
Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Julia som bloggar på juliasnerdrom.blogspot.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
 
En del karaktärer poppar upp i mitt huvud. Carrie Bradshaw skulle ju kunna vara ganska lik mig. Hon gillar att skriva och läsa, precis som jag. Hennes funderingar överensstämmer i vissa avseenden med de tankar som har ploppat upp i mitt eget huvud. Är det en perfect match då? Långt ifrån. Hon är mycket mer neurotisk och expressiv med sina känslor. Jag håller det mer inom mig.
 
Ted Mosby är en annan, komiskt nog manlig, karaktär som jag identifierar mig med till viss del. Hans tankar om universum och hur han filosoferar om allt stämmer väl in på hur jag uppfattar mig själv. Däremot klänger han sig fast vid temat kärlek avsevärt mer än vad jag själv gör. Han är ju äldre och därmed mer inställd på vad han vill få ut av livet.
 
I min karriär känner jag mig ibland som en Mike Ross utan fotografiskt minne. Hans rättvisepatos är dock långt mer övertygande än min egen och när det kommer till att spela smart med andra människor så sympatiserar jag mer med Harvey Specter.
 
Det går att resonera fram och tillbaka men slutsatsen blir nog ändå att en identisk karaktär är omöjlig att hitta. Varje människa är unik och en bra serieskapare ser till att en karaktär är så dynamisk att den omöjligt kan överensstämma med en verklig persons personlighet till fullo. Visst kan man som serietittare känna igen sig mycket i en karaktär med hett temperament eller förvirrande känsloliv men det finns garanterat andra attribut hos karaktären som gör att man finner vissa skillnader.
 
 
Med detta sagt ska jag ändå försöka peka ut en snarlik karaktär som uttrycker mycket av det jag själv har gått och tänkt på. Det kan uppfattas som en tråkig karaktär, men jag anser nog att Robin Scherbatsky till viss del representerar mig. Hon går sin egen väg, hon är målinriktad, hon är brunett, hon älskar att hänga med sina nära vänner, hon är förvirrad över sina känslor, hon är rationell, hon gillar öl och hon är ganska rolig. Det är väl sådana egenskaper som jag känner igen hos mig själv och som ändå representerar en realistisk kvinna. Hon är inte så överdrivet sminkad eller tillfixad som många andra skådespelerskor tvingas bli idag.
 
 
Bildkälla: IMDB


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Känner också igen mig ganska mycket i Robin faktiskt. Önskar bara man vore lika vacker som hon ;)










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype