Stranger Things

Titel: Stranger Things
År: 2016 -
Genre: Drama, skräck, thriller, mysterium
Skådespelare: Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Natalia Dyer, Charlie Heaton, Matthew Modine, Joe Keery, Noah Schnapp m.fl.
Betyg på IMDB efter en säsong: 9.1/10
Mitt betyg: 11/10
 

Friend? What is a "friend"? 

A friend is someone that you’d do anything for. You lend them your cool stuff, like comic books and trading cards. And they never break a promise.

Handling

En ung pojke försvinner och hans mamma, stadens sheriff och hans vänner får möta otänkbart skräckinjagande krafter för att försöka få tillbaka honom.

Recension

Spoilerfri del: Stranger Things började mystiskt och bra. Jag minns att första halvan av det första avsnittet var lite seg men sedan dess har allt stegrat. Från och med att Will försvinner är det spänning från början till slut - du sitter aldrig uttråkad. Faktum är att Stranger Things är (så som många före mig har påpekat) unik och fullkomlig i sin ambition att uppnå den perfekta 80-talsupplevelsen. Kläder, lekar, inredning, beteende, underhållning - ja, precis allt är genomtänkt och det skapar den ultimata serieupplevelsen. Det känns precis som att resa tillbaka i tiden. 

Först och främst får skådespelarinsatserna berömmas. Det är dessa insatser som imponerar mest av allt i hela serien. Det är kul att få återse Winona Ryder, det är bara lite synd att hon sa behöva spela så hysterisk genom alla avsnitt. Det är dock förståeligt och nödvändigt - det är för att vi alla ska kunna känna oss in i den fullkomliga paniken en mor känner över att ha förlorat sitt barn. En som imponerar stort är Jim Hopper - sheriffen. Han är så älskvärd och hans livshistoria är väldigt intressant. Den ser man fram emot att veta mer om! Så till sist till de skådespelarinsatser som är mest berömvärda: barnens! Varenda en av ungarna är fullkomligt, mindblowingly awesome! Alla har sina unika, karakteristiska drag som framhävs på ett innerligt och genuint sätt. Ingen av barnen överspelar! Den som är mest exceptionell i sin roll är ju Eleven. Eleven är flickan som besitter telepatiska och andra övernaturliga krafter som visar sig vara oumbärliga i de nyfunna vännernas kamp för att rädda vännen Will! I Eleven har ni även svaret på varför jag har gett serien betyget 11/10... Till dig som ännu inte har sett denna makalöst bra serie men känner dig lockad säger jag: vad väntar du på? Titta nu! Du kommer inte att ångra dig! Det är en Netflix Original Series så hela säsongen finns att streama på Netflix.

Nu till den spoilerfyllda delen, så läs inte vidare om du inte har sett serien! 

Hela historien om Jim Hoppers barn är så otroligt sorglig och jag vill veta mer om detta. Hela hans personlighet har ju formats efter att han förlorade sin dotter - det är ju uppenbart. 

 
Frågor att få svar på i en eventuell nästa säsong (som lär bli av med tanke på seriens stora succé):
 
Hur tog sig Jim Hopper och Joyce ut från "Upp och ner"-världen? Okej, den här frågan får vi nog inte svar på.
Kallar Eleven Dr. Brenner för papa bara för att han har lärt henne det?
Är Dr. Brenner verkligen död?
Är Demogorgon verkligen död? Och det där ägget som Joyce och Jim Hopper hittade i "Upp och ner" - är det ett ägg med en ny demogorgon?!
Varför fick Hopper hoppa in i den där bilen? Var det på grund av avtalet att han skulle ge dem Eleven?
Lever Eleven? Högst troligt eftersom Hopper lämnade mat i skogen - bland annat VÅFFLOR (en stor ledtråd). Frågan är bara hur hon hamnade i skogen! Sa hon adjö till Mike för att hon visste att hon inte skulle dö utan att hon skulle behöva hålla sig gömd p.g.a. Hoppers avtal med Energidepartementet?
Vad händer med Will?!
 
Det här måste vara min största "ship" in en TV-serie någonsin:
 
Också värt att notera:
Fortfarande ganska jobbig dock.
 
Bildkälla/image source: strangerthingsdaily on Tumblr, strangerthingsedit on Tumblr, strangerthingsdaily on Tumblr, strangerthingsedit on Tumblr, strangerthingsedit (igen) on Tumblr


Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Måste verkligen kolla igenom den här serien! Verkligen alla älskar den - och 11 av 10 är ett väldigt bra betyg haha. Vad handlar den om egentligen?

Svar: Jaaa, det måste du! Alltså, jag har bara skrivit en jättekort sammanfattning om handlingen i inlägget men det är en ung pojke som försvinner och basically handlar det om att det finns en annan värld än vår. Det förekommer övernaturliga inslag. Oerhört mycket Stephen King-känsla!
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

Älskar "11/10" haha.. Så bra serie! :)

Svar: Haha! ;) Ja, den är så himla bra!
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Helt fantastisk serie! Helt klart en ny favorit hos mig. Eleven och Mike, så söta. Och Hopper älskar jag. Finns inget med denna serie som jag inte älskar :)

Svar: Aw, de är så söta alltså! Roligt att du älskar Hopper, det gör jag med! Eller ja, jag älskar alla. Som du säger; det finns inget med denna serie som inte går att älska!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype