IMDB - TOP 250 TV-SERIES

Hej alla serieälskare!
 
IMDB har kommit med mycket glada nyheter för alla oss som tycker att det här med TV-serier är grymt. IMDB har ju sedan länge haft en lista med de topp 250 bästa filmerna någonsin. En utmärkt lista att kika in om man är sugen på att se en gammal klassiker en lördagkväll. Något som har saknats är dock en motsvarande serielista men hör och häpna - nu ligger en sådan ute! Om man inte ser sin favoritserie på listan så kan man hjälpa till att uppdatera den genom att rösta. Listan är alltså framtagen med hjälp av alla användares röster. Så, vilka är de fem bästa serierna någonsin enligt IMDB:s nya lista? I topp fem hittar vi The Wire som enligt många är tidernas bästa serie. Här har den "bara" fått en femteplats. Det är definitivt en serie jag vill se i framtiden. På plats nummer fyra hittar vi (föga förvånande) Game of Thrones, som ju kan sägas ha blivit en ny klassiker. GOT tillhör mina favoritserier, definitivt. På tredjeplats hittar vi mitt älskade Breaking Bad. Jag tror nog att BB tillhör min "topp tre"-lista också. På andra plats hittar vi en serie som nog har fått sin höga ranking på grund av sina många tittare. Det är ju mer en dokumentärserie men sådana räknas ju också - det är alltså Planet Earth jag pratar om. På första plats ligger en serie som jag aldrig har sett. Visst har jag hört talas om den, men att den skulle vara världsbäst har jag inte haft en susning om. Det är Band of Brothers. Har ni sett den? Är den så fängslande som betyget antyder?
 
 
Om någon kritk ska riktas mot den här listan så är det att jag anser att den borde ha delats in i dokumentärer och vanliga TV-serier. 
 
Ni hittar listan HÄR.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.devote.se

Band of Brothers har blivit så pass högt rankad eftersom den är riktigt bra gjord när det gäller att berätta den verkliga historien om vad soldaterna fick genomgå under andra världskriget. Den är baserad på intervjuer med människor som varit där, och på så sätt blir det oerhört verkligt. Tittaren spenderar tolv timmar åt att titta på män som krigar, blir skadade och dör. Samma sak, om och om igen. Men det som gör den så otroligt bra är hur verkligt det faktiskt känns. Det känns nästan som att vara där, och samtidigt som det blir en upplevelse så blir det också en plåga. Band of brothers är helt enkelt riktigt bra men riktigt hemsk, och för någon som helst vill ha en underhållande story att följa så är det inte en serie man kanske skulle gilla. Gillar man däremot dokumentärer så är det troligare att man skulle gilla Band of Brothers. Men, oavsett vad man gillar så är det absolut en serie alla bör se.

Svar: Tack, vilken himla bra beskrivning! Baserat på din beskrivning, som ändå framställer serien som väldigt intressant, tror jag tyvärr inte att det är något för mig.
seriereflektioner.blogg.se

FrökenTV, bloggen om tv och film    •     •   http://efji.blogg.se/

ÄNTLIGEN :D










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype