Verk som har pÄverkat mitt liv: Twin Peaks

đŸŒ·Â Â Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE, och KARINÂ đŸŒ·
Vi har just nu en pÄgÄende temavecka som pÄbörjades i mÄndags.
Temat Àr "verk som har pÄverkat mitt liv".
 
LÀs del 1 hÀr
LÀs del 2 hÀr
 
© ABC
 
Jag skulle tro att det Àr vanligare att vi blir pÄverkade av film- eller serieverk under vÄr uppvÀxt, Àn i vuxen Älder. Det beror nog dels pÄ att vi Àr sÄ himla mottagliga som barn/tonÄringar, men sÀkert Àven pÄ att utbudet idag Àr sÄ enormt och kvalitativt, att det blir allt svÄrare att bli hÀnförd. Det kÀnns mer och mer som att man har upplevt sÄ fantastiskt förtrollande filmer och serier att den högsta nivÄn snart mÄste ha uppnÄtts för gott.
 
DĂ€rför vill jag ta tillfĂ€llet i akt att framhĂ„lla en serie som har pĂ„verkat mig i vuxen Ă„lder. Ännu mer fascinerande Ă€r det att serien dĂ„ hade över 20 Ă„r pĂ„ nacken, men Ă€ndĂ„ lyckades hĂ€nföra mig. Jag pratar om Twin Peaks.
 
 BildkÀlla/Image source: shellyjohnsson
 
Twin Peaks hade jag hört nÀmnas sÄ mÄnga gÄnger som en klassiker som bara mÄste ses. Sagt och gjort tog jag tag i det i slutet av sommaren 2015. Det Àr jag vÀldigt glad över. 
 
Twin Peaks innehar en innerlig mystik och ett hjÀrta som Àr svÄrt att förklara. Det Àr vÀldigt svÄra Àmnen som tas upp. Till en början verkar det handla om ett mord, men nÀr historien nystas upp kommer andra saker upp i ljuset. Efter ett tag fÄr serien dessutom övernaturliga inslag.
  
I mitten av allting har vi FBI-agenten Dale Cooper som verkligen Àr seriens ankare. Han kommer utifrÄn till det lilla samhÀllet Twin Peaks, dÀr alla kÀnner alla. Det Àr genom Dale Cooper vi tittare fÄr inblick i relationerna och hemligheterna som avslöjas. Vi fÄr ett antal starka kvinnliga karaktÀrer som tyvÀrr stÀvjas av patriarkala strukturer.
 
BildkÀlla/Image source: audreycooper
 
Twin Peaks var vÀldigt nytÀnkande för sin tid, som modern konst i TV-format. Jag blev tyvÀrr omÄttligt besviken pÄ förra Ärets Äterkomst, men jag lÄtsas helt enkelt som att serien aldrig fick nÄgon fortsÀttning. Det Àr fullt möjligt att titta pÄ gamla TP utan att sen behöva titta pÄ uppföljningen.  











Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype