Game of Thrones s8 e4: "The Last of the Starks"

 © HBO
 
Sen recension, kan tyckas, men jag har ärligt talat inte särskilt mycket att säga om veckans Game of Thrones. Det här är inget bra avsnitt men jag kan inte riktigt förklara hur. Kanske är det det billiga tricket med muggen som spekuleras vara värd 2,3 miljarder dollar i gratis marknadsföring för Starbucks. Kanske är det bara att det hela känns trött på något vis? Till exempel känns det väldigt abrupt när Jon Snow ber Bran berätta för Arya och Sansa om Jons verkliga identitet och så får vi inte ens se deras reaktioner. Sansa kan tydligen inte heller hålla en hemlighet för helt plötsligt vet även Lord Varys och Tyrion om det hela. Knepigt.
 
Det märks så tydligt att skaparna kämpar för att binda ihop det hela till en bra story men det känns så farligt nära att vi inte kommer att hamna där. I en bra story alltså. Tur är det i alla fall att Arya inte tackar ja till att bli en lady - det hade inte varit i enlighet med hennes karaktärsutveckling. På tal om Arya: vad hände med alla stående ovationer till följd av att hon utrotat Nattkungen och hans följeslagare? Inte ett enda "taaaaaack, vi är dig evigt tacksamma, all hail Arya Stark!" utropas. Och Daenerys drake?! Vad i hela... Dödade de draken för att spara pengar i produktionen? Blev all CGI för övermäktigt? Det verkar i alla fall ha varit fallet i det värsta avskedet någonsin skådat: Jon Snows "farväl" till Ghost.
 
Många fans är positiva det som händer mellan Jaime och Brienne men nej, jag ställer mig faktiskt mer negativ än positiv till detta. Visst är det dramaturgiskt viktigt att de får ett "avslut" innan Jaime beger sig av till Cersei, men jag har hela tiden sett Brienne och Jaimes relation som något större än en kärleksrelation. De har ett band som ingen annan förstår. Till viss del speglas detta i kärleksscenen och de förvirrade efterspelen i anslutning därtill, men jag hade föredragit om det hade stannat vid "will they or won't they" i alla fall. 
 
Det bästa i avsnittet sker faktiskt i början. Det är när Tyrion och Bran har en konversation och Bran kläcker ur sig: "You shouldn't envy me. Mostly, I live in the past." Hur mycket stärker det inte teorin om att Bran är den som under seriens gång har gått tillbaka till det förflutna och orsakat avgörande händelser?!
 
Tack och lov att vi har en äkta skurk i form av Cersei. Må hennes vrede brinna och orsaka all världens kaos.











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype