Verk som har pÄverkat mitt liv: Desperate Housewives

đŸŒ·Â Â Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE, och KARINÂ đŸŒ·
HÀr kan du lÀsa gÄrdagens inlÀgg om vÄr temavecka som pÄbörjades igÄr.
 
Ett verk som jag har nÀmnt mÄnga gÄnger men inte skrivit sÀrskilt utförligt om Àr Desperate Housewives. Det Àr den TV-serie som ligger mig varmast om hjÀrtat, eftersom jag följde den under flera Är. Jag har en kategori hÀr pÄ bloggen som heter Desperate Housewives, men dÀr finns inte sÀrskilt mÄnga inlÀgg.
 
NÀr jag började följa DHW var jag kanske runt 11-12 Är. Den gick oftast pÄ tisdagskvÀllarna och det var dÄ jag och mamma bÀnkade oss framför TV:n. Jag har sett nÄgra ströavsnitt den sista tiden och tycker fortfarande den Àr lika bra.
 
 
Vad handlar serien om?
I korta drag tar serien avstamp i ett sjÀlvmord som sker pÄ den annars lugna gatan Wisteria Lane. Mystiska omstÀndigheter omger situationen och snart uppdagas flera hemligheter bland grannarna pÄ gatan.
 
Lite korta fakta om karaktÀrerna:
Till vÀnster: Bree Van de Kamp. Till höger: Susan Mayer
 
Bree Van de Kamp
Brees frÀmsta kamp genom serien Àr att försöka upprÀtthÄlla det perfekta livet trots alla stÀndiga hinder som uppkommer lÀngs vÀgen. Hon fÄr bland annat hantera ÀnkestÄnd, en skilsmÀssa och alkoholism. Bree spelas av Marcia Cross.
 
Susan Mayer
Susan Mayer Àr en till början omtyckt karaktÀr vars story frÀmst prÀglas av de romantiska förhÄllanden hon har - sÀrskilt relationen med Mike Delfino. Susans karaktÀr ska fungera som ett kÀnslomÀssigt ankare och Teri Hatcher portrÀtterar henne med humor och sÄrbarhet. 
 
Till vÀnster: Lynette Scavo. Till höger: Gabrielle Solis
 
Lynette Scavo
Hon Àr mamman pÄ gatan som alla kan relatera till. Felicity Huffman spelar Lynette som framstÄr som aningen neurotisk, stressad och kontrollerande. Hon Àr den "smarta" av "fruarna". 
 
Gabrielle Solis
Eva Longoria spelar den fjÀrde av de fyra huvudkaraktÀrerna. Gabrielle Solis en fd toppmodell som har blivit troféfru. Efter flytten frÄn New York till den lugna förorten Fairview Àr hon uttrÄkad och pÄbörjar dÀrför en affÀr med trÀdgÄrdsmÀstaren.
Edie Britt
 
Edie Britt
Även Edie Ă€r en housewife, men pĂ„ grund av sin kaxiga framtoning kommer hon aldrig riktigt in i gruppen. Hon spelas av Nicollette Sheridan. KaraktĂ€ren framstĂ€lls som en manslukerska. 
 
Till vÀnster: Orson Hodge. Till höger: Mike Delfino.
 
Orson Hodge
Orson Hodge kommer in lite senare i serien som Brees kÀrleksintresse. Han framstÄr som den perfekta mannen för Bree, men i verkligheten Àr han en farlig man med skelett i garderoben. Orson spelas av Kyle MacLachlan.
 
Mike Delfino
Mike Àr drömmarnas man och Susan Mayers kÀrleksintresse. Han flyttar till Wisteria Lane i sÀsong ett för att ta reda pÄ vad som hÀnde med hans före detta flickvÀn, men trÀffar i stÀllet Susan Mayer. Mike Àr en hederlig och omhÀndertagande man som hela tiden vill göra det rÀtta.
 
 
Carlos Solis 
Carlos Àr en religiös före detta straffÄnge som Àr gift med Gabrielle. Han Àr van vid att inneha maktpositioner, oavsett om det Àr pÄ ett framgÄngsrikt företag eller bakom ratten pÄ en snabb bil. 
 
Tom Scavo
Tom Àr en tidigare högstadienörd som numera försöker vara en cool pappa. Han Àr gift med Lynette och har intagit baksÀtet i sÄvÀl förÀldrarollen som i Àktenskapet.
 
Varför har serien pÄverkat mitt liv?
Jag följde faktiskt en del serier innan DHW, trots att jag var sÄ liten. DHW Àr ÀndÄ den serie som jag har pÄverkats mest av. Serien blev liksom ett stÄende inslag i vardagen under tonÄren. Om man inte har sett nÄgot avsnitt framstÄr DHW sÀkert som en ganska ytlig och trÄkig serie, men det Àr lÄngtifrÄn sanningen. Det förekommer oÀndligt mycket spÀnnande drama och de kvinnliga huvudkaraktÀrerna framstÀlls som starka, sjÀlvstÀndiga och dynamiska kvinnor. De styr handlingen och mÀnnen har bara biroller. Det Àr en serie som man omöjligt kan finna trÄkig - om man ger den en chans.
 
BildkÀlla/Image source: Starz Play, IMDB.


Lena    ‱     â€ą   http://livinginfictionalworlds.blogg.se

Åh minns nĂ€r denna gick precis nĂ€r man kom hem frĂ„n jobbet sĂ„ man satt dĂ€r med sin middag och försökte förklara för sina förĂ€ldrAr att det var viktigt att titta pĂ„ just detta avsnitt haha

Svar: Haha, varje avsnitt var ju sÄ himla spÀnnande ocksÄ! Ibland slutade avsnitten med en cliffhanger ocksÄ :D
seriereflektioner.blogg.se

Film&serier bloggen    ‱     â€ą   http://filmandserier.blogg.se

Åh, ja, den hĂ€r serien minns man allt - kommer ihĂ„g att jag sĂ„g pĂ„ den nĂ€r den först kom ut och Ă€lskade den!

Svar: Haha, what’s not to love? :D
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    ‱     â€ą   http://www.gillafilm.se

Har aldrig varit intresserad av den hÀr serien förut men helt plötsligt Àr jag det. Det Àr din förtjÀnst.

Svar: Tack snÀlla söta du! Du, jag har försökt att kommentera din blogg en massa gÄnger den senaste tiden utan att det har gÄtt. Jag vet inte vad felet Àr, men nÀr jag trycker skicka sÄ försvinner allt och det Àr som att jag aldrig har skrivit kommentaren! SÄ knÀppt.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype