Mina bokreaköp

Hörrni, ni har väl inte missat att den bästa tiden på året har startat? Jag pratar givetvis om BOKREAN! Denna underbara välsignelse till alla vi som fortfarande inte kan få nog av berättandet i fysiskt medium. Jag kan avslöja att jag inte förrän i vintras, för ganska prick 3 månader sedan, gav ljudboksformatet en chans. Tidigare har jag förkastat det och ännu är jag inte helt såld. Det är dock ett smidigt sätt att ta in en bok på, när man exempelvis är i tvättstugan eller åker tunnelbana, men ingenting kommer någonsin att övervinna min kärlek till boken i inbundet format. Pocket är okej - jag äger en hel del sådana - men det är ett rent faktum att inget pryder en bokhylla lika snyggt som en inbunden bok med ett vackert omslag. 
 
En företeelse som har blivit allt mer förekommenade under bokrean är att även väldigt nya verk reas ut; Alex Schulmans senaste bok släpptes så sent som 12 november i år och den är redan nedsatt till runt 75 kronor hos de flesta bokhandlare. Det här är helt enkelt ett resultat av det fenomen som jag, som ovan nämnt, just precis börjat beblanda mig med - nämligen ljudboken. Ljudboken konkurrerar helt enkelt ut de fysiska exemplaren och särskilt just inbunden version. Detta lilla inlägg är närmast en bedjan till er som älskar tryckta böcker och som liksom jag vill se dem fortleva. Det är väl att föredra att det köps även när böckerna säljs till fullpris, men gör vad ni kan! Gör ett reaköp! Stötta bokförsäljningen. 
 
Här är bokreaböckerna jag har köpt hittills (märk väl att det mycket väl kan komma att bli fler):
 
 
Green Girl - Tro det eller ej - jag köpte inte Green Girl enkom tack vare bokomslaget utan handlingen lockade mig något enormt. Läs här: Ruth är en ung amerikanska i London. Om dagarna jobbar hon på parfymavdelningen på varuhuset Horrids, där hon försöker sälja parfymen Desire. Om kvällarna och nätterna rör hon sig genom en värld som liknar en enda ögonlob riktad mot henne. Vem är det som berättar hennes historia? Hur ska vi förstå den grymma tydlighet med vilken hon beskrivs? Mystiskt, eller hur?
 
Det ena i det andra - Det här var ett så slumpmässigt fynd. Jag fann den, jag läste texten om boken och jag la den i varukorgen. Sen kunde jag bara inte plocka bort den. Den har fått ett medelbetyg, men som den romantiker jag är, är jag spänd på handlingen: Det är kväll och barnen sover. I rummet intill sitter hennes man Philipp och läser sina mejl. Plötsligt får hon lust att leta efter Peter på internet. Peter, som var hennes första pojkvän. Vad har det blivit av honom? Efter att ha arbetat som skådespelare och dramatiker vill hon nu utforska sitt eget liv. Och i den processen träder 12 män fram, de män hon har mött. Några av dem har hon fortfarande kontakt med, andra inte. Sökandet formar sig till en berättelse om nuet och det förflutna, som till sist är oupplösliga. Kärleken kommer och går, den ena kärleken glider in i den andra och de lever inuti varandra.
 
Dagar av ensamhet - Som ägare till Ferrantes fullständiga Neapelsvit var jag givetvis nyfiken på den första av hennes tre kortromaner om obesvarad kärlek. Jag ångrar dock att jag köpte den som pocket. Funderar på att köpa den som inbunden också och ge bort pocketen till någon. Handlingen: Den som berättar är Olga, 38 år gammal och tvåbarnsmor. Chockad och övergiven står hon kvar i ruinerna av den familj hon och maken Mario byggt upp tillsammans. Olga har i tjugoårsåldern givit upp en spirande författarkarriär för att vara hemma med barnen och detta är alltså tacken! Nu hamnar hon i en djup personlig kris men klarar inte av att släppa taget om Mario utan blir alltmer handlingsförlamad och fixerad vid honom och hans nya kvinna. När Mario dyker upp på sina sporadiska besök i hemmet bemöter hon honom föraktfullt och hånfullt och kastar glåpord efter honom. Förfallet tilltar när Olga varken kan betala el- eller telefonräkningarna och hon isolerar sig och barnen alltmer i lägenheten. Så småningom skymtar en väg ut ur mörkret då Olga inleder en relation till en granne i huset och plötsligt återfinner hon jämvikten och kan gå vidare i livet.
 
Judas - Här är ännu en bok som jag kom över i mitt scrollande och lockades av beskrivningen: I det sena 1950-talets Jerusalem söker den unge bibelforskaren Shmuel nya vägar i livet efter att ha övergetts av sin flickvän och tappat lusten för studierna. Han tar anställning som assistent och samtalspartner hos Gershom Wald, en ärrad och sängliggande intellektuell som betalat ett högt pris för det han tror på. I huset finns även svärdottern Atalia, som mist sin man i självständighetskriget 1948. Atalia är lockande och avståndstagande på samma gång och Schmuel dras ohjälpligt till henne, trots att ett anställningsvillkor var att han inte skulle förälska sig. Parallellt med att hans besatthet tilltar fördjupas relationen mellan honom och Gershom och Shmuel ställs inför frågor som han måste finna svar på. Deras samtal får honom också att återuppta sina studier om förhållandet mellan Judas, förrädaren som kanske inte var en förrädare, och Jesus, som föll offer för sin egen övertygelse – och han finner i den historien ett starkt samband med vad som händer i det samtida Israel.
 
- Ett spontanköp som jag förhoppningsvis inte kommer att ångra. Den ska ha lite I väntan på Godot-vibbar. Sedan deras gemensamme vän Karrer blev intagen på sinnessjukhus är Oehler och den namnlöse berättaren ute och går inte bara på onsdagar, som tidigare, utan nu även på måndagar. En av dem har rocken knäppt, den andre sin öppen, en föredrar smalbrättad hatt, den andre bredbrättad, en tumvantar, den andre handskar, men gemensamt hyser de en aversion mot den österrikiska staten och den i deras tycke fördummade mänskligheten. Medan de är ute och går framkommer omständigheterna kring Karrers galenskap, som de båda anser är slutgiltig.
 
Så här upphör världen - Jag ska erkänna: jag köpte den här boken enbart för dess omslag (hur skulle jag kunna låta bli?!) och fasar nu för att den ska innehålla en massa klimatångestframkallande dravel. Försommargrönskan skälver omkring Erik och Julia när de stuvar in barnen i bilen och påbörjar färden mot stugan vid havet i Österbotten. Utifrån: en kärnfamilj mitt i livet som ska få en lång sommar tillsammans. Men tiden kan också verka i motsatt riktning, blottlägga sprickorna i det som förut verkade stadigt. Andra personer dyker upp och komplicerar tillvaron: Julias barndomsvän Marika och hennes karismatiske man Chris, som leder Rörelsen. En grupp miljöaktivister som gett upp hoppet om jorden och som istället övar sig i att leva primitivt och sörja den värld som redan gått förlorad. I utkanten finns en ensam kvinna i ett hus vid stranden som bär på en stor sorg.
 
Band: en äktenskapsroman - Jag vill hålla mig ajour med den italienska kulturen och vad passar då bättre än denna succéroman som hyllades av The New York Times som av en av de hundra bästa böckerna från 2017? Snyggt omslag är det också. Om du har råkat glömma det, min bäste herre, så vill jag bara påminna dig: jag är din fru. Så inleder Vanda sitt bittra och förtvivlade brev till sin man Aldo ett brev som ska avsändas, emottas och många år senare hittas i tumultet efter ett inbrott hos det gamla paret, som efter semestern återvänt till sitt hem i Rom. Likt många andra äktenskap har deras under åren utsatts för påfrestningar, slitningar och rutinernas tunga börda. Ändå har det klarat sig intakt eller det är i alla fall så det ser ut på ytan. De har så många band till varandra, inte minst det till barnen. Är ett gammalt brev allt som krävs för att deras tillvaro ska krackelera igen, likt en sprucken vas som kan gå sönder vid minsta beröring?
 
Moderna utländska klassiker (box): De besatta; Glaskupan; Hundra år av ensamhet; Moment 22; Älskaren - Så många gånger som jag bara i år har hunnit tänka att jag bara måste läsa Glaskupan av Sylvia Plath, och så släpps denna samlingsbox med mästerverk för ynka 125 kronor! Inga av dessa har jag lyckats köpa tidigare heller, så det är helt perfekt.
 
Brevet - Varför jag kände mig så nödd och tvungen att köpa denna minns jag inte, men nog var det angenäma betyget 4/5 som väckte min nyfikenhet. Tina Craig är gift med en våldsam man. Varje ledig timme hon har försöker hon arbeta för att samla ihop tillräckligt med pengar för att en dag lämna honom. För att helt kunna undvika hemmet arbetar hon också volontärt på en second hand-butik för välgörenhet. En dag när hon söker igenom fickorna på en gammal kavaj hittar hon ett brev. Det är förseglat och frankerat. Tina öppnar och läser brevet ett beslut som kommer att förändra hennes liv för all framtid. I en annan tid och ett annat liv: Billy Stirling har insett att han varit en riktig idiot, men nu ska han försöka ställa allt till rätta. Den 4:e december 1939 sätter han sig ner och skriver ett brev som han hoppas kommer att förändra framtiden. Det gör det också på många fler sätt än han kan ana. Brevet berättar två parallella historier om två kvinnor. De är födda med flera decennier mellan sig, men ödet för dem samman och en kvinnas olycka blir en annan kvinnas lycka.
 
En kvinnas övertygelse - Här var det den feministiska tonen som fångade mitt intresse. Det verkar vara nyttig läsning men jag har en ganska neutral inställning än så länge. Att beundras av någon vi själva ser upp till är inte det vad vi alla längtar efter? Att personligen lyftas till skyarna och pekas ut som oersättliga? Speciellt om det leder till att vi får tillträde till en helt ny och spännande värld. När den nyblivna collegestudenten Greer Kadetsky hör den karismatiska Faith Frank tala för första gången tänds en dröm i henne som hon inte ens visste att hon bar på. Faith är en välkänd feministisk ikon och Greers syn på sin egen framtid får plötsligt helt nya dimensioner. Föga anar hon vad de nya vägarna kommer att bjuda på för överraskningar, och hur det kommer att förändra hennes egen bild av sig själv.
 
Vad kan man dra för slutsatser av mina inköp? Med beaktande av att jag just nu lyssnar på (man läser inte en ljudbok...) kultklassikern Maken av Gun-Britt Sundström så tycks jag dras till att utforska alla möjliga såväl äktenskapliga som relationsmässiga komplikationer. Jag har också visst främst valt böcker med en kvinnas perspektiv i fokus - intressant! 
 
För att undvika det klassiska hyllvärmare-fenomenet är mitt mål att läsa minst hälften av dessa under det här året. 🙂
 
Nu är jag så nyfiken på att höra vilka böcker ni har köpt eller planerar att köpa under bokrean, om några! Om inte får ni gärna berätta varför! Kanske har ni en lässvacka? Det hade jag också, i ett par år...


Lena    •     •   http://nouw.com/myfictionalworlds

Många fina inköp själv ska jag besöka rean på Lördag tillsammans med en kompis även om jag förhandsbeställde en serie innan. Men det är verkligen mer speciellt att gå på rean.

Håller helt med i att inbundna böcker med ett snyggt omslag är det bästa i hyllan!

Svar: Så mysigt att ha ett bokaffärsbesök inplanerat! Låter mysigt. Vilken serie beställde du? 😊
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

kul med så många! Jag tänkte beställa en poesi-bok av Richard Siken men annars vet jag inte direkt. Gillar ljudböcker, brukar lyssna lite innan jag går å lägger mig, lyssnar på Björnstad av Fredrik Backman atm.

Svar: Åh, vilken poesibok då? 😃 Skulle nämligen behöva tips! Brukar du läsa poesi? Gillar du det? Och vad kul med Björnstad, vad tycker du om den? Jag har nämligen också Björnstad-serien hemma 🤗
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

sv: gillar poesi men skulle inte säga att jag läst jättemycket. Brukar leta runt på tumblr, kan ibland fastna för en stil å vilja köpa en hel bok :) crush beställde jag av richard siken. Har lyssnat på halva av Björnstad ungefär och den är väldigt bra!

Svar: Åh, men var den på bokrean? :O hittar inte!
seriereflektioner.blogg.se

Lena    •     •   http://nouw.com/myfictionalworlds

Jag köpte in Lord John Grey serien av Diana Gabaldon :)

Svar: NICE :D
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype