Recension: Störst av allt

© Netflix
 
Titel: Störst av allt
År: 2019
Antal säsonger: 1
Genre: Drama
Streamas på: Netflix
 
Betyg: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
 
Handling
Maja, en student på Djursholms gymnasieskola, får sitt liv upp- och nedvänt när hon blir anhållen för mord på sina klasskamrater efter en skolskjutning. I serien får vi följa händelserna som leder fram till den ödesdigra dagen på skolan.
 
Recension
Störst av allt har slagit mig med häpnad. Jag visste att den skulle vara bra men my gad, vad den träffar rätt. Till en början är samtliga karaktärer väldigt osympatiska men sen sker en liten liten vändning och därifrån dröjer det inte länge förrän Majas mänskliga sida uppdagas i en ökande takt. Ju länge in i den processen, desto mer vävs man som tittare in i historien och blir alldeles uppslukad av henne och upplevelserna hon har. Det är så genialiskt av skaparna att lyckas med det. Det var längesedan jag levde mig in i en karaktärs känsloliv som i denna serie. Hanna Ardéhn är så bra -  bra - att det inte med ord går att beskriva. Hon är perfekt i rollen som Maja och hennes minspel (minspelet!) är totalt amazing. Vilken plågsamt bra skildring av ångest hon lyckas med. Felix Sandmans insats är inte heller att leka med. Inledningsvis undrade jag i mitt stilla sinne om han, som inte kändes självklar, skulle kunna göra en trovärdig porträttering av Sebastian. Det visade det sig snabbt inte vara någon tvekan om. Jag glömmer bort att dessa karaktärer inte finns på riktigt, att Hanna och Felix bara spelar. Deras smärta går rakt in i ryggmärgen. Hur ofta händer det i svenska serier egentligen? Sällan. Amanda, Samir och övriga gänget håller jag också av. Reuben Sallmander gör en insats värd att hylla som den vidriga pappan till Sebastian. Vad det skär i hjärtat att tänka tillbaka på alla händelser i serien... Ångest, ren och total ångest är vad serien framkallar. Men så sevärd, ack så sevärd! Det här är en serie som med alla mått mätt är ett mästerverk. Så är det bara.
 
Är det någon av er som har hunnit se Störst av allt? Vad tyckte ni?


Flisan    •     •   http://tvseriebloggen.nu

Måste verkligen ta tag i denna serie :D

Svar: Verkligen! Se i helgen! :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype