Game of Thrones s8 e1: Winterfell

 
Åh gud åh gud åh gud, nu händer det! Efter två års väntan är Game of Thrones här! 
 
Det var så längesedan jag skrev en avsnittsrecension; minns jag ens hur jag gör? Jag vet inte, men jag dyker rätt in i det i alla fall!
 
Winterfell är titeln på detta avsnitt och den är väl vald, får vi nog säga! Det är definitivt temat på denna säsongsstart, med alla referenser - såväl subtila som uttryckliga - till förfluten tid. Först och främst får jag väl kommentera denna förbjudna romans mellan turturduvorna på bilden ovan. För medan vi alla sitter där och skruvar på oss i vetskapen om deras släktband, rider Daenerys och Jon obekymrat drakar till avlägna platser med vintervattenfall, där de kysser varandra i ohämmad passion. Jon Snow tittar dock snart in i ett par granskande ögon som tillhör Daenerys ena drake (jag kan aldrig skilja dem åt, vet någon av er vilken drake det var?) och åt hans obekväma reaktion sitter vi tittare och fnissar förnöjt. Vad är syftet med denna utflykt då? Ska jag resonera så är det väl dels att i) ännu en gång förena Jon Snow med sin bakgrund som han snart ska bli varse om (att rida drakar kan bara Targaryens göra) och ii) att kärleksparet får en sista ostörd stund tillsammans innan Jon Snow drabbas av vetskapen om deras förbjudna kärlek. Eller vad tror ni?
 
Återföreningarnas tid är här! Jag har till skillnad från många andra INTE uppdaterat mig genom att se om alla gamla säsonger, utan lever med tilltro till mina vaga minnen från förra säsongen. Ärligt talat minns jag knappt vilka som har återförenats och vilka som inte har gjort det. Att Arya och Jon skulle mötas igen visste jag dock och hur fint är det inte! När Arya och Jon står och diskuterar Needle och att Jons svärd är för tungt för henne får jag något blanka ögon. Det var ju - som ni säkert minns - Jon som en gång gav Arya Needle (i s1 ep2). Så här små var de då:
 
Det här är alltså senaste gången de träffade varandra.
Gråtvarning mot slutet.
 
Nu känns det ändå som att de flesta karaktärer har träffat varandra (borde nästan göra en karta över vilka som inte har setts vid det här laget). Särskilt uppskattar jag scenen när Tyrion, Lord Varys och Ser Davos står och snicksnackar om #ageism som om de aldrig gjort annat. Kan inte hjälpa att jag tycker att de är hur gulliga som helst. A proposal is what I am  proposing, säger Ser Davos. Ett giftermål mellan det snyggaste paret i serien. Tja, vad kan det finnas för hinder för det egentligen? 
Tyrion: Our queen respects our wisdom of age.
Jag älskar hur Lord Varys med sitt svar avslutar scenen.
Lord Varys: Of course she does. Respect is how the young keep us at a distance, so we don't remind them of an unpleasant truth. 
Tyrion: What is that?
Lord Varys: Nothing lasts.
 
Skrattade högt. Nog sagt om Bran i det här avsnittet?
Läs mer om Bran som meme här.
 
Den här scenen.
 
Jisses, vad jag studsar på sängkanten när den lilla döda ungen börjar leva och skrika?! Jag borde ha varit mer förberedd och jag skäms över att säga det - men det var jag inte. Vad har den här scenen för betydelse då? Jo, den är bara en i raden av många som associerar till det allra första avsnittet. För vad hände egentligen där hörrni?
 
Jo, det var första gången vi fick se vad White Walkers lämnar efter sig (se bilden längst ner till höger i bilden nedan): kroppar som arrangeras i symboler/budskap.
 
 
Läs mer här. Vad betyder dessa symboler egentligen? Det kommer vi säkert att få reda på under den här säsongen. 
 
Andra saker som hände i det allra första avsnittet var att Ned Stark stod nere i kryptan tillsammans med Robert Baratheon och diskuterade Lyanna Stark. Vad händer då i dagens avsnitt? Två goda vänner står nere i kryptan och diskuterar... Lyanna Stark.
 
 
 Kommer Daenerys kliva åt sidan?! Will she, Aegon Targaryen?
 
Oooch jag hinner inte kommentera Cersei, Bronns uppdrag, att Theon vill strida för Starks, att Sam får reda på vad som hänt med hans far och bror etc., utan den sista kommentaren rör givetvis en annan sista återförening, om än inte en lika kär sådan som den mellan Arya och Jon.
 
I am waiting for an old friend.
 
 
Senaste gången de sågs? S1 ep1: 
 
Summa summarum: vilken toppenpremiär! Avsnittet kändes fyllt med viktiga detaljer samtidigt som det höll ett bra och lagom tempo. En perfekt uppbyggnad inför kommande inferno. ❄️❄️❄️❄️ av fem snöflingor får det av mig. Vad tyckte ni om premiären? 











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype