Veckans tema: Favoritserie från 90-talet

Det här är veckans temainlägg i samarbete med bloggarna GILLAFILMFRÖKENTVKARINSUNIVERSUM och FICTIONALEM.
 
Idag är temat 90-tal och jag tänkte därför tipsa om min favoritserie från detta årtionde. För er som har följt bloggen ett tag är detta tema ingen nyhet, eftersom vi har skrivit om 90-talet både en och två gånger. Tidigare har jag fokuserat mycket på film, men den här gången tänkte jag skriva om en serie som dyker upp här lite då och då, men som jag aldrig riktigt har skrivit utförligt om. Det handlar om mitt absoluta favoritserie som har sin början i 90-talet - närmare bestämt 1998...
 
Sex and the City.
 
Även om du aldrig har sett ett enda avsnitt så har du förmodligen stött på ett eller två citat från serien...
 
eller så har du blivit utpekad som en Miranda eller en Charlotte av dina vänner:
 
Det finns många anledningar till att serien blev en kultserie och i mitt tycke håller den på många sätt även idag, trots att gränserna för vad man får och inte får säga har förskjutits åt olika håll, beroende på samtalsämne.
 
Viss kritik mot Sex and the City handlar om att serien fokuserar för mycket på kvinnor i förhållande till män, men om man tror att det är det enda serien handlar om vill jag påstå att man har missat hela budskapet. I min värld är budskapet nämligen att man klarar sig väldigt bra trots att det kanske inte alltid blir så lyckat med männen i ens liv. Vänskapen är det viktigaste av allt. Sen kan man också ifrågasätta varför man inte skulle kunna ha en serie om det? Det finns hur många filmer som helst som handlar om killars liv och förhållande till tjejer. Kärlek och relationer är, trots allt, en otroligt stor del av de flesta människors liv och det känns som att vi aldrig riktigt lyckas knäcka den stora gåtan om dess mystik. Man får också ta saker lite för vad de är, en serie kan vara hur bra som helst trots att den kanske är orealistisk gällande levnadsförhållanden (som att Carrie bor i en orimligt stor och billig lägenhet i New York) eller liknande. Säg den serie som inte innehåller orealistiska element, säger jag då. Jag tycker att SATC är toppenbra underhållning som har gjort ett viktigt avtryck i TV-historien och jag har sett alla säsonger flerfallet gånger utan att tröttna. 😄
 
 
 











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype