Veckans tema: Minnesförlust

Det här är veckans temainlägg i samarbete med följande bloggar:
 
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.se
Emelie som bloggar på gothamalley.blogg.se
Karin som bloggar på karinsuniversum.blogg.se
 
Minnesförlust kan vara hela temat med en film eller en serie, eller så kan det bara vara en liten sekvens som ändå gör ett stort avtryck. När det gäller serier så har jag inte så många bra minnesförluster på lager. Därför gör jag helt enkelt en liten lista där jag utgår från filmer i stället. Här listar jag de mest minnesvärda (hehe) minnesförlusterna. Inlägget om Shutter Island innehåller spoilers så har du inte sett den kan du hoppa över texten. Resterande filmer är ok att läsa om! Har du några bra tips på filmer eller serier där temat/ett tema är minnesförlust?
 
Shutter Island
Bildkälla/Image source: shysmitchell on Tumblr
 
Minnesförlusten: Sheriff Edward "Teddy" Daniels får tillsammans med sin partner Chuck Aule ett uppdrag på Ashecliffe Hospital för de mentalt galna på Shutter Island i Boston. En patient vid namn Rachel Solando har försvunnit och endast lämnat en lapp efter sig med texten: "The law of 4; who is 67?". Teddy undersöker saken men finner att personalen verkar motvilliga att samarbeta, vilket leder honom till att tro att det hela är en konspiration. När han bryter sig in i fyren, där han är övertygad om att hans partner Chuck har tillfångatagits, finner han i stället Dr. John Cawley sittandes. Cawley förklarar för Teddy att det hela är ett sätt för Teddy att få spela ut sin alternativa karaktär, eftersom han har förträngt att han egentligen är Andrew Laeddis, tidigare gift med Dolores Chanal. Edward Daniels är ett anagram för Andrew Laeddis och Rachel Solando är anagram för Dolores Chanal. Till skillnad från boken, som tydligt slår fast att Teddy är Andrew Laeddis och har gjort allt det som berättas för honom, lämnas man i filmen med frågan om Andrew verkligen har glömt allt eller om han är utsatt för lobotomi och så kallad "mind-control". Texten ni ser på GIFsen ovan är ett avslut som skapar dessa tvivel hos tittaren. Briljant!
 
Baksmällan
Bildkälla/image source: pretty-suspicious on Tumblr
 
Minnesförlusten:  Fyra vanliga killar med helt vanliga liv ska fira en svensexa i Las Vegas. När gänget vaknar dagen efter har ingen av dem något minne om vad som har hänt och till allas förskräckelse är brudgummen försvunnen! En desperat jakt på svar inleds och under sökandet uppdagas det vilken otroligt galen natt grabbarna har varit med om. Baksmällan är sevärd men den andra och den tredje filmen är bottenskrap enligt mig. 
 
The Vow
Bildkälla/image source: rubyredabby on Tumblr
 
Minnesförlusten: Paige och Leo är ett otroligt förälskat par som lever tillsammans i Chicago. Efter en bilolycka som lämnar Leo oskadd hamnar Paige i koma och när hon till slut vaknar upp har hon inget minne av Leo överhuvudtaget. I stället tror hon sig befinna sig i ett tidigare stadium i sitt liv, då hon var juridikstuderande och förlovad med affärsmannen Jeremy. Fast besluten att inte förlora henne gör Leo allt han kan för att vinna hennes hjärta. Den här filmen är fin men trots att jag gillar Rachel McAdams och Channing Tatum var för sig så finner jag dem inte kompatibla. 
 
The Butterfly Effect
Bildkälla/image source: bellekotta on Tumblr
 
Minnesförlusten:  Evan Treborn lever med flera blackouter efter en fruktansvärt traumatisk uppväxt. När han som vuxen läser sina gamla dagböcker upptäcker han att han kan resa tillbaka i tiden. I ett försök att reparera skadorna från sin uppväxt ändrar han saker som skedde i barndomen som orsakade hans blackouter. Det visar sig dock att ändringarna får framtida konsekvenser och han tvingas göra flera resor tillbaka i tiden för att få allt rätt.
 
50 First Dates
Bildkälla/Image source: chiefsfan71308 on Tumblr 
 
Minnesförlusten: En romcom om Henry som en dag träffar Lucy, en vacker kvinna som han har en underbar dejt med. När de skiljs åt för kvällen kommer de överens om att träffas och äta frukost nästa dag. När de möts morgonen därpå visar det sig att Lucy inte har någon aning om vem Henry är. Det kommer fram att Lucy har störningar i korttidsminnet efter en bilolycka. Henry är dock så förtjust i henne att han gör allt för att vinna hennes kärlek på nytt, varje dag. Den här har vi väl alla sett! Eller?
 
The Forgotten
 Bildkälla/Image source: Canvas
 
Minnesförlusten: En kvinna lever sitt vardagliga liv men en morgon när hon vaknar upp utan att det finns ett spår av att hennes barn någonsin har funnits. Ingen i hennes omgivning verkar minnas och hon blir förklarad psykiskt sjuk, men efter ett tag börjar ledtrådar dyka upp. Jag minns att jag hypade den här filmen så mycket när den skulle släppas 2004! Jag väntade otåligt och när den sedan släpptes var den helt annorlunda mot vad jag hade förväntat mig, men jag gillade den ändå. Det slutade med att jag såg den flera gånger då den förbryllade mig så mycket. 
 
Medan du sov
Bildkälla/image source: Giphy samt lucy-moderatz on Tumblr
 
Minnesförlust:  Singeltjejen Lucy jobbar som spärrvakt och vantrivs med vardagen. Hon dagdrömmer om den stilige mannen som tar pendeltåget varje dag kl. 8. En morgon ramlar han ned på spåret efter att ha blivit rånad och Lucy hoppar ner för att hjälpa honom. Han förs till sjukhus och när släktingarna dyker upp får de för sig att Lucy är hans flickvän. Velig som hon är spelar Lucy med. När han senare vaknar upp tror alla att han har drabbats av en minnesförlust eftersom han inte kan minnas att han är tillsammans med Lucy. Medan du sov är en perfekt vinterfilm (så vänta ett tag innan du ser den) och trots att "minnesförlusten" bara är en del av filmen så är den nämnvärd i det här sammanhanget.
 
Är ni intresserade av minnesförluster i serieväg kan jag tipsa om att hela serien John Doe med Dominic Purcell från 2002-2003 finns ute på youtube HÄR.


Karin    •     •   http://karinsuniversum.blogg.se/

Åh, 50 First Dates. Såg alltid den när jag var mindre. Längesen nu dock. Undra om den är lika bra som jag minns den. :)

Svar: Den är ganska fin :)
seriereflektioner.blogg.se

Emelie Karlsson    •     •   http://fiktivaem.blogg.se/

Åååh så mycket bra!! Shutter Island tycker jag är en genuint BRA film, likaså boken. Tycker även om 50 first dates, vilket är en väldigt mysig film - vilket man inte kan säga om några av Sandler's nyare filmer. Baksmällan är alltid en klassiker, haha! While You Were Sleeping är också en stor favorit, Sandra Bullock är så fantastisk!

Svar: Visst är den BRA? Men Scorsese är ju bra på film också. :) Tycker filmen följer boken bra, förutom den lilla twisten på slutet som bara gör det hela bättre! :) Medan du sov är en klassiker alltså! Håller med dig om att Sandra är grym.
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

The forgotten måste jag se, låter bra

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

50 first dates var så längesen jag såg! Minns att jag såg den på en filmkväll hos en kompis för ja... sju, åtta år sedan eller nåt? Gillade den verkligen då men har inte sett den igen sen dess.

Svar: Oj, ja det var nog så längesen jag såg den jag också! Den är ganska bra :) Har för mig att jag såg den på ett flygplan och det innebär alltid lite störningsmoment.
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype