11 frågor om Game of Thrones

I det här inlägget vill jag använda 11 frågor för att berätta lite om en av mina absoluta favoritserier, Game of Thrones. Har du sett serien kan du lugnt läsa allt och jag har gjort det mesta fritt från spoilers, så att jag kan försöka övertyga även dig som inte har sett serien att börja titta. Om det skulle dyka upp en liten spoiler så har jag varnat om det tydligt i förväg. De 11 frågorna har jag fått låna från Elsa. 
 
1. Hur skulle du kortfattat beskriva serien?
Game of Thrones är en serie du aldrig tidigare har skådat eftersom det inte finns någonting som kan mäta sig med detta monstruösa projekt. Serien är baserad på romanserien Sagan om is och eld av George R.R. Martin. TV-seriens skapare är David Benioff och D.B. Weiss. George R.R. Martin liknar Game of Thrones vid Sagan om ringen och Rosornas krig. Serien utspelar sig på en fiktiv kontinent kallad Westeros som ofta kallas "De sjunga kungarikena". Det finns även en annan kontinent kallad Essos. Game of Thrones handlar inte bara om en historia, utan kanske 20 parallella historier som alla är av vikt för handlingen. Ju längre in i serien vi kommer, desto mer vävs alla liv samman och ett sammanhang kan urskiljas. I början är det svårt, om inte omöjligt, att hålla reda på alla karaktärers namn och relationer. Don't worry - du finner dig snart till rätta. 
 
2. Vad är det bästa med serien?
Att den har satt en unik standard för vad som är okej att visa på TV samt att det finns en väldigt stor budget och att skaparna förvaltar den budgeten så väl att det blir TV-historia.
 
3. Vad är det sämsta med serien?
Det sämsta är kanske att ens favoritkaraktär hela tiden riskerar att försvinna men samtidigt är det en del av vad som är det bästa med serien: oförutsebarheten! 
 
4. Vilken karaktär är din favorit?
Förr var det Jon Snow. Nu är det kanske Sansa Stark eller Tyrion Lannister av de "snälla" och Cersei som mindre snäll. Sansa är stark och intressant att följa. Hon är den som skulle kunna besegra alla. Cersei är alldeles för intressant för att hon inte ska vara en favorit. Hon var beredd att göra allt som krävdes för att rädda sina barn och nu när hon har misslyckats med det så har hon inget att förlora. She will destroy everyone around her.
 
5. Ett minnesvärt citat från serien som du gillar?
Eftersom det är svårt att välja så skriver jag två stycken: 

'THE LANNISTERS SEND THEIR REGARDS.'

och

'YOU KNOW NOTHING, JON SNOW.'

Det första citatet är från säsong 3, avsnitt 9. Avsnittet heter The Rains of Castamere och är ett av de minst förutsebara under hela serien, för tittarna som inte har läst böckerna. Citatet är nämligen startskottet för en hemsk massaker kallad The Red Wedding. Mer än så säger jag inte för att undvika spoilers för den oinvigde.
 
Det andra citatet är vackert eftersom det enbart är uppfyllt av kärlek. Jon Snows första och kanske enda kärlek Ygritte uttrycker denna mening som en kärleksytttring och det blir alla tittare snabbt varse om. Kärleken mellan Jon och Ygritte är oskuldsfull och lite tafatt. Det är två unga människor som finner varandra i en vardag fylld av misär. Kärleken är intensiv och ovillkorlig. Det är omöjligt att inte hysa sympati för de båda. 
 
6. Finns det något par i serien som du gillar extra mycket?
Jon Snow och Ygritte. Brienne och Jamie är inget kärlekspar men deras relation är nog den mest äkta och vackra i serien ändå. Det finns en stor respekt mellan dem.
 
7. Har du någon scen som du aldrig glömmer, som är extra speciell för dig?
Oja. Läs INTE vidare om du inte vill bli spoilad för det är omöjligt att nämna den här scenen utan att förstöra handlingen. En minnesvärd scen är när Jon Snow dör. Det var liksom så rått och chockerande. Han hade överlevt så mycket bara för att bli sviken av sina närmaste i Nattväktarna. Som tur väl är vet vi ju hur det hela utvecklade sig.
 
8. Favoritmusik från serien?
Förutom det legendariska introt så älskade jag musiken från säsongsfinalen av säsong sex. Lyssna gärna på klippet här nedanför. 
 
9. Har du någonsin gråtit till serien?
Ehm, ja. SPOILERVARNING (LÄS INTE VIDARE OM DU INTE SETT SERIEN): När Jon Snow dog, bland annat. Förmodligen grät jag under The Red Wedding också.
 
10. Vad tyckte du om slutet, och om det är en pågående tv-serie, hur vill du att det ska sluta?
Eftersom det är en pågående serie får jag uttala mig om hur jag vill att allt ska sluta. Jag vet i alla fall att jag vill att de levande ska besegra de döda. Jag antar nämligen att det kommer att vara någon typ av slutstrid mellan de två sidorna. Det vore roligt om alla teorier angående Jon Snow m.fl. stämde fullt ut, som det verkar göra. Det vore roligt om Daenerys och Jon Snow fick träffas. Fire and ice borde ju anspela på Dany (drake - eld) och Jon (Snow - is). Jag vill att alla kvarvarande i familjen Stark överlever.
 
11. Varför är denna serie så speciell just för dig?
Game of Thrones är speciell för mig eftersom den är speciell för i princip alla som ser den. Det är en oöverträffad seriemagi vi får beskåda och trots att sagor och mytologi inte tillhör mitt främsta intresseområde för TV-serier så är Game of Thrones ett undantag! I filmer älskar jag sagor men det blir ofta för utdraget att se en hel TV-serie om det. Det som utmärker Game of Thrones är främst den överväldigande mängd karaktärer vi introduceras till, de fullkomligt bestialiska handlingarna samt den totala oförutsebarheten som präglar varenda säsong. Det händer så enormt mycket i varje avsnitt och de flesta gångerna är det totalt oförutsebart. En stor karaktär kan helt plötsligt förlora en hand - bara sådär. En annan dör. Japp, stora karaktärer som anses vara "huvudkaraktärer" kan helt plötsligt dödas. Trots att sådana händelser normalt även skulle innebära döden för själva TV-serien så rullar saker och ting på i Game of Thrones ändå. Det är makalöst hur det fungerar, men på något sätt gör det ändå det. Har du ännu inte utsatt dig för vidrigt våld, sexism och slentrianmässigt dödande som smälter ihop i en förvånansvärt tillfredsställande symbios, så kan det vara hög tid att starta det där första avsnittet nu. Ge det lite tid och du är snart lika hänförd som oss andra. Du vill också uppleva hypen medan Game of Thrones fortfarande är en pågående serie. Det är värt det!


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Roligt att läsa dina svar kring just Game of Thrones som är så fantastisk :D Ska också svara på samma frågor med Game of Thrones, men när vet jag inte :)

Var det bara jag som grät ögonen ur mig när Ygritte dog?? Det var nog det sorgligaste för mig. Men kan bero på att jag blev så chockad då - både under "red wedding" och Jon's död så visste jag redan innan vad som skulle hända vilket gjorde att jag bara väntade på det. Dock rann säkert tårarna när Jon dog ändå, bara för att jag inte minns det betyder inte att det inte hände ;)
Dock gillade jag aldrig Robb och Catelyn särskilt mycket så blev faktiskt inte så berörd av det avsnittet som alla andra verkade bli... Visste redan innan att det skulle hända och sen när det väl hände ryckte jag mest på axlarna. Det var väl mest att man reagerade på hur otroligt brutalt det var...

Svar: Alltså, nu när du säger det så grät jag nog JA men dessvärre minns jag det inte! Vad de må säga om min relation till Ygritte låter jag vara osagt!
Att veta vad som ska hända tar ju bort det mesta av gråtpotentialen, ja. Hade du läst böckerna innan då? Jag har medvetet hållit mig borta från allt som har med spoilers att göra men under den senaste säsongen har jag i och för sig läst många teorier som har inneburit en del spoilers, hehe. Visste dock inte att Jon skulle dö förrän det var dags för den scenen.
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Jag har inte läst böckerna men min bror har läst alla böcker och älskar serien, och han tycker det är otroligt roligt att spoila allt för mig bara för att jävlas ;)
Därför har jag dessvärre vetat det mesta innan det hände. Joffreys död, robb och catelyn, jon, ja det mesta. Den enda så stora händelsen var väl ygritte som jag inte förväntade mig, kanske var därför det tog så hårt. Även när ned dog visste jag att något stort skulle hända, så var inte jätte förvånad men trodde ändå inte att de skulle döda en så stor karaktär.

Svar: Okej, då är det svårt att hålla sig borta från spoilers, haha! Jag var faktiskt inte superförvånad när Ned dog men jag blev ändå "ledsen" (utan att gråta då).
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype