Musiken i TV-serier

Nu är det än en gång dags för veckans temainlägg som är ett samarbete med följande bloggar:
Felicia som bloggar på frokentv.se
Elsa som bloggar på gillafilm.devote.se
Julia som bloggar på juliasnerdrom.blogspot.se
Denise som bloggar på autaini.com
Spana in deras inlägg också ♥
 
Ni hittar de tidigare temainläggen i kategorin "samarbete". Veckans tema är kort och gott musik (ett mycket bra tema förresten). Valet stod mellan favoritsoundtrack i en film till favoritintron för TV-serier men jag valde till slut intron i TV-serier. Det är nämligen så himla svårt att komma ihåg soundtracket till alla filmer man har sett. Jag gillar dock Bridget Jones, Notting Hill och Interstellar (okej, jag gillar typ allt av Hans Zimmer). 
 
Jag tycker att intron till TV-serier är en trevlig detalj och när det gäller vissa serier är dess intro så bra att hela serien blir bättre, medan en bra serie i sin tur kan införliva myskänslor som kommer fram i större utsträckning när man hör introt.
 Mina favoritintron
 
De är inte listade i ordning utan här är den inbördes ordningen (med motivering) för mig:
1. Twin Peaks
En så fantastisk serie där intron lyckas sätta den perfekta, dunkla och mystiska stämningen. Musiken är lysande och ytterst svårslagen för framtida serieskapare.
2. Game of Thrones
Varje gång jag startar ett avsnitt av GOT så njuter jag av att lyssna på introt. Det är en fantastisk visa och precis som låten i Twin Peaks så lyckas GOT-introt skapa en perfekt stämning för serien. Det gör inget att det är långt, jag önskar oftast att det var längre!
3. Dallas
Jag bara älskar Dallas-introt! Så många gånger som jag har hört det hemma alltså... Det är mäktigt, det är superamerikanskt och det har lite funkiga 70-talsplong på bassträngen.
4. Beverly Hills
En 90-talsklassiker som aldrig faller i glömska. Det här svängiga introt avslöjar allt som var bra med 90-talet. Var inte saxofoner en grej i alla serier på den tiden?
5. Desperate Housewives
Det här är så mycket mer en känsla än något annat! När den här låten spelades, då visste man att det var tisdag och att klockan hade slagit 21.00. Det är ett mysigt intro.
6. Breaking Bad
Det här är knappt musik och jag vet att vissa fullkomligen avskyr introt till Breaking Bad, men jag tycker om det himla mycket. Det är snyggt med referenserna till periodiska systemet och vilda västern-vibbarna.
7. How I Met Your Mother
Jag har en hatkärlek till det här introt då jag minns att jag tyckte sådär om det till en början, men när jag började älska serien så följde kärleken till introt med. Plus i kanten för att det är kort!
8. Sex and the City
Detta intro är lika klassiskt som det är classy. Trots att man har hört det åtskilliga gånger så håller det än.
 


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.devote.se

Dallas introt ger en sån härlig känsla, känns som att man rest tillbaka till sjuttiotalet! Eller åtminstone till barndomen då det gick på TV jämt ;)










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype