Sex Education: säsong 1

 
Titel: Sex Education
År: 2019
Genre: Feel-good, komedi, drama
Antal avsnitt: 8 á ca 45-50 min
Streamas på: Netflix
 
Vad handlar serien om?
Sex Education är en brittisk, Netflix originalserie med feel-good-tema som släpptes för en vecka sedan. Huvudkaraktären Otis är 16 år och bor ensam med sin mamma som arbetar som sexterapeut. Till följd av en slumpmässig händelse startar Otis en sexrådgivning för sina jämnåriga skolkamrater, tillsammans med en klasskamrat vid namn Maeve. 
 
 
Min spoilerfria recension:
Jag visste i samma ögonblick som jag såg trailern att det här skulle vara en serie helt i min smak. Jag skulle inte säga att jag har en naturlig dragning till feel-good, utan oftare faller jag nog snarare för typiska draman med lite mörka undertoner, men vad ska man säga - ibland klickar det bara. 
 
Jag fullkomligt älskar Sex Education! Den var till och med bättre än förväntat. Det jag är allra mest upprymd över är karaktärerna. Dessa karaktärer är oerhört intressanta, med diverse quirky egenskaper. Har sett att många har Otis som favoritkaraktär och det är inget jag sätter mig emot - han är trots allt seriens absoluta huvudkaraktär - men min favorit är helt klart Maeve! Jösses, vilken stark karaktär. Hon driver hela serien framåt, skulle jag säga. Trots det rosafärgade håret och den vassa attityden hon begagnar sig av är hon allt annat än en stereotyp. Hon besitter en godhet och en dold kärlek till livet. Hon är både en drömmare och en handlingskraftig person på samma gång. Ständigt får hon hantera konsekvenser av saker som inte är hennes fel och ändå håller hon sig på rätt kurs. Som sagt, jag älskar Maeve.
 
 
Otis vän Eric (åh, Eric!) är också en favorit. Otis mamma, spelad av Anderson, är väldigt cool men jag tycker att Gillian ofta lyckas med att få sina karaktärer ganska distanserade från mig som tittare. Som att hon är där, men ändå inte? Troligtvis är jag ensam om att tycka så. Missförstå mig inte: hon är fantastisk och likväl skicklig i sitt skådespeleri. 
 
Sist men inte minst så måste jag tokhylla de fantastiska miljöer som serien utspelar sig i! Herregud. Det ska föreställa någonstans i England men VAR de befinner sig kommer aldrig fram. Skolan heter Moordale och enligt mina googlingar är det också namnet på den fiktiva staden i serien. Jag har lyckats få fram att serien i själva verket är inspelad i Wales, Cardiff och Newport. Skolområdet är University of South Wales tidigare Caerleon Campus. Jag vill tro att om man växer upp i dessa miljöer kan man omöjligt ha några bekymmer, men denna uppfattning motbevisar serien starkt.
 
Jag är så himla pepp på en säsong 2! För visst måste det bli en säsong 2, eller vad säger ni?
 
En avslutande notis om Adam Groff (VARNING för spoilers):
 
JAG VISSTE ATT ADAM ÄR GAY & ATT HAN GILLAR ERIC. Ända från första avsnittet - då Adam drabbas av erektionsproblem - tänker jag att han definitivt är gay. När vi ser får se honom trakassera Eric, som är en otroligt flamboyant person och till 100 % öppet gay, tänker jag direkt att han egentligen är het på honom. Var det någon av er som tänkte samma sak? Did we see it coming or what?!
 
Bildkälla/Image source: IMDB


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

JA ang Adam! Det var verkligen den där "I KNEEEEW IT" känslan. Han är ett riktigt douche men jag älskar honom. Och trots den ohälsosamma relationen mellan Adam och Eric så shippar jag det till 100%. Jag tror han kan bli en bättre person.

Svar: Så konstigt att man verkligen tycker om hans karaktär trots att han mer ofta än inte är vidrig i sitt beteende :D
seriereflektioner.blogg.se

Felicia    •     •   http://frokentv.se

Måste se !

Svar: Ja, seee! :D
seriereflektioner.blogg.se

Lena    •     •   http://nouw.com/myfictionalworlds

Har inte sett de sista avsnitten men gillar verkligen serien och kände detsamma om Adam det var bara något där hela tiden som gjorde att jag hade det i baktankarna oavsett vad han gjorde. Så segt att ha en pappa som är på det sättet btw tyckte sås under om honom, vad han än gjorde så dög det aldrig.

Svar: Ja, hans pappa var verkligen hemsk. Tyckte deras förhållande skildrades väldigt bra!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype