De dagar som blommorna blommar

Bildkälla: SVT
 
1 januari släpptes alla tre avsnitt av miniserien "De dagar som blommorna blommar" där manus är skrivet av Jonas Gardell. Här kommer recensionen. 
 
Överlag är det här en känslosam och tämligen dyster skildring av tre olika familjer i livets olika skeden. Vi får följa tre pojkar som bor grannar med varandra i ett radhusområde i en Stockholmsförort på 70-talet. Efter avstampet i 70-talet kastas vi till olika årtal, däribland 1989 och 1994 samt vad som får antas vara nutid. Pojkarna har växt upp och hanterar nu efterföljderna av sin uppväxt. Det är ett evigt hoppande mellan alla årtal och stundtals kan det kännas svårt att hålla reda på vem som är hur gammal i vilket årtionde. Det hela reder dock ut sig ganska snyggt. Som jag inledningsvis sa är det en känslosam serie vi har att göra med och den har verkligen Gardells touch med vacker musik och religiösa associationer. Jag tycker att seriens styrka ligger i 70-talsskildringen, men det övriga är också intressant. Tyvärr känns det som att fokus skiftar totalt i det tredje avsnittet med en utdragen scen som känns lösryckt ur seriens övriga sammanhang. Jag vill inte spoila men ni som har sett serien kan nog ana vilken katastrof jag syftar på i det tredje avsnittet. Det är övergjort. Det hade inte behövt visas på ett så brutalt vis. Annars tycker jag att serien är sevärd med sina nostalgivibbar och skildringen av livstragedier.
 
Passa på att titta medan den ligger ute på SVT Play fram till 6 februari! 











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype