Jag betygsätter standup på Netflix, del 3

Jag har ju typ gjort en grej av att då och då samla de ståuppshower jag tittar på, för att betygsätta dem. Jag tänker att det är dags att göra det igen, nu lagom till helgen! Senaste gången jag gjorde det var i mars, så här är vad jag har tittat på sedan dess.
 
Del 1
Del 2
 
© Netflix
 
Kevin James - Never Don't Give Up ⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag blev positivt överraskad över att finna Kevin James ståuppspecial på Netflix, eftersom han har ägnat de senaste åren åt att göra film. Det börjar lite trevande men ganska snabbt blir allting väldigt roligt och jag skrattar så att jag fnyser under nästan hela showen.
 
© Netflix
 
Ali Wong - Hard Knock Wife ⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag recenserade Ali Wongs första Netflixspecial i del 2 här på bloggen. Den här gången är hon tillbaka lika vass som förra gången och till synes lika gravid. Kudos till att hon lyckas prata om moderskap genom nästan en hel show utan att beröra frågan om hon verkligen är gravid igen eller om hon har en kudde på magen. Varför skulle hon ha det, tänker ni, men hon var ju höggravid förra gången och kanske vill köra på samma koncept igen. Hur som helst, jag tyckte kanske att skämten var ännu bättre under hennes första show men det är i så fall med en hårsmån. Hon är ett geni när det kommer till att leverera humor med en långsam, artikulerande och vass attityd.
 
© Netflix
 
James Acaster - Repertoire (fyra timmar) ⭐️⭐️⭐️⭐️
Jag kände inte till James Acaster sedan tidigare men wow, vilken annorlunda grej! Här bjuds vi på en ståuppshow i fyra delar, d.v.s. sammanlagt fyra timmar. Jag skrattar oförskämt mycket men tyvärr känns konceptet lite uttjatat i den fjärde delen. Om man låter lite tid passera mellan varje del blir det säkert full pott poängmässigt. Han hittar på helt makalöst fantasifulla historier om att han ingår i vittnesskyddsprogram, att han är en undercover-polis, att han tillsammans med en vän har ett företag som bara har producerat bara fem burkar honung någonsin och så vidare. Det är som en blandning av teater och ståupp. Hans skämt är så smarta att det är lätt att missa någon detalj.
 
© Netflix
 
Greg Davies - You Magnificent Beast ⭐️⭐️⭐️
Greg Davies är ju en hysteriskt rolig man, men här förekommer en del skämt som får en att undra om han håller på att spåra ur på ett personligt plan. Det är dock en show väl värd att titta på.
 
© Netflix
 
John Mulaney - Kid Gorgeous at Radio City ⭐️⭐️⭐️
John Mulaney brukade vara manusförfattare på SNL och bjuder här på en rolig anekdot om Mick Jagger. Förutom några skämt om Donald Trump (jag är så trött på att varje standup innehåller skämt om honom) så bjuds det på en stabil show. Jag skrattade förvisso inte en enda gång, men det är underhållning på ett annat sätt. Som berättandet av en saga.
 
© Netflix
 
Steve Martin and Martin Short: An Evening You Will Forget for the Rest of Your Life ⭐️⭐️⭐️
I denna show som är en kombination av ståupp och teater bjuds vi tittare på den gamla tidens underhållning. Om det nuförtiden är vanligt med ett rasande tempo med punschlines som alltid gör övertramp, kan Steven Martin och Martin Shorts nya Netflix-special i stället påstås utgöra komfortabel myskomedi. Det är lite flaxigt och flygigt ibland men det hela levereras av två fullfjädrade proffs. Så som Steve Martin och Martin Short berättar om hur det ser ut bakom kulisserna i Hollywood skulle vissa kunna rynka på näsan och påstå att de verkar självgoda, men i verkligheten har de 1) all anledning att kunna uttrycka sig som de gör med tanke på hur berömda de faktiskt är och 2) alltid en humoristisk agenda med vad som sägs. Det betyder: ta det hela med en nypa salt. Jag uppskattar särskilt historierna om möten med stjärnor som Frank Sinatra och Elvis. Sammantaget är det här inte en sensationell show, men helt perfekt i sitt uförande.
 
© Netflix
 
The Standups
Det var ett tag sedan jag såg dessa sex ståuppshower men det jag minns är att den första är väldigt rolig, enligt mig. De andra är verkligen medel och någon är säkert under medel så jag vet inte hur rättvisa betygen är. Ha gärna med er att åtminstone Joe List bjuder på väldigt roliga skämt! 
 
Joe List ⭐️⭐️⭐️⭐️
Gina Yashere ⭐️⭐️⭐️
Kyle Kinane ⭐️⭐️⭐️
Rachel Feinstein ⭐️⭐️⭐️
Brent Morin ⭐️⭐️⭐️
Aparna Nancherla ⭐️⭐️⭐️
 
© Netflix
 
Eddie Murphy - Delirious ⭐️⭐️✨
Det här är en spännande standup att recensera eftersom den är daterad till så långt bak som 1983. Det här är Eddie Murphys första televisionsgenombrott i ståuppkomik efter att han under lång tid varit betraktad som SNL:s roligaste komiker. Saken är den, att med 1983 års mått mätt är han briljant. Det är tveklöst. På den tiden var TV-utbudet det motsatta till idag; det var minst sagt minimalt. Murphy har en fantastisk komisk timing och briljans men tyvärr är många av hans skämt föråldrade, vilket drar ner helhetsintrycket. Jag uppskattar showen men skrattar sällan. Den största igenkänningen ger de mer oskyldiga skämten om hur glassbilen förgyllde ens dag när man var barn. Dessutom utgör hans noga uttänkta outfit ett slag för rockstjärnelivet. Med tanke på utbudet år 1983 är showen säkerligen värd fyra eller fem stjärnor. I dagens utbudsöverflöd landar betyget på två och en halv stjärna.
 
© Netflix
 
Chris D'Elia: Man on Fire ⭐️⭐️
Nja, alltså, här bjuds det inte på något minnesvärt material. Chris försöker liiiite för mycket och skrattar för mycket åt skämt som inte är särskilt roliga. Dessutom upprepar han ordet right? hela tiden, så till slut är det omöjligt att inte fokusera på det.











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype