Game of Thrones s7 e4 - "The Spoils of War"

SHIT POMMES FRITES! Den här veckan fick vi titta på Game of Thrones tidsmässigt kortaste avsnitt någonsin, även om det bara är med några enstaka minuter! Avsnittet The Spoils of War bjuder på en hisnande upplevelse och jag har nu, dagen efter, fortfarande gåshud... 
 
 
För att börja med det mest uppenbara: Sansa, Arya och Bran är nu alla återförenade! Alla levande Stark-barn (R.I.P. Robb och Rickon) är tillbaka i Winterfell (wow!) men vi vet ju att även Jon Snow är en Stark (Lyanna Stark är hans moder), även om han alltid envisas med att kalla sig själv för en bastard! 😟 Därför bör även han återvända för att cirkeln ska räknas som sluten. Jon kan ju eventuellt (troligtvis) vara en Targaryen också, som vi vet, och därmed Daeneryss brorson - vilket gör den nu antydda "stämningen" mellan Jon och The Mother of Dragons smått obekväm för oss tittare.
 
Jon Snow: I think she has a good heart.
Ser Davos: A good heart? I've noticed you staring at her good heart.
 
Det är väldigt känslosamt för mig att bevittna Arya och Sansa mötas igen, men faktum är att jag finner det lite för känslokallt till en början. De har liksom inte setts på flera år och det enda de konstaterar är att de båda har varit med om mycket. Det kan man ju lugnt påstå att de har! Det känns i alla fall bättre när de ger varandra en andra, mer innerlig kram. Det känns dock mer naturligt att stämningen är lite stel mellan Bran, Arya och Sansa, eftersom Bran egentligen är "död" nu, som Meera även säger i det här avsnittet. Lite sorgligt är det allt, men jag anar att hans uppdrag är oerhört viktigt inför kommande händelser i serien. 
 
Tillbaka till Jon Snow igen, för jag vill kommentera vad det innebär om Rhaegar faktiskt är hans fader. Jo, det innebär att det i själva verket är Snow som är den rättmätige arvtagaren till järntronen - inte Daenerys. Hela köret med att hon vill få Jon att bend the knee skulle kunna utmynna i en plot twist att det faktiskt blir Daenerys som ska niga inför kungen. Mäktigt. Så, tittar man på titeln A Song of Ice and Fire skulle det kunna tolkas som att Jon Snow är halvt is (Stark) och halvt eld (Targaryen) och därmed den som i slutändan förenar rikena eller besegrar The White Walkers. Han blir iden stora hjälten, och hans återupplivande var i själva verket en pånyttfödelse. Detta är alltså teorier men jag tror väldigt starkt (pun intended) på detta! Vad tror ni?
 
 
Petyr Baelish innehar svärdet som en gång användes för att försöka mörda Bran i avsnitt två. Åtminstone fram till nu, när han till sist skänker det till Bran som snabbt konstaterar att han inte vill ha det, samtidigt som han läskigt nog använder samma ord som Littlefinger själv använde en gång i tiden: "Chaos is a ladder." Varys refererar i scenen (som jag har länkat till) till kaos som en grop som sväljer alla, d.v.s. att kaos leder till något dåligt för alla, medan Petyr förnöjt, dramatiskt och ondskefullt konstaterar att kaos är en stege. Jag tolkar detta som att Petyrs plan är att använda sig av kaos till sin fördel, och det har nog varit hans plan hela tiden. Littlefinger har helt klart dolda avsikter och han är garanterat en ondskefull man. När Bran citerar Littlefinger är det för att han vet att Littlefinger smider onda planer. Petyrs ansiktsuttryck är oslagbart när han inser vad det är Bran verkligen säger. Det kan också vara så att Littlefinger är den som försökte lönnmörda Bran back in the days, och det vet Bran nu om. Vi vet ännu inte identiteten hos den som låg bakom mordförsöket. Visst börjar det bli mycket att hålla reda på nu, med alla dessa lösa trådar som äntligen börjar knytas ihop? Det är otroligt spännande att se hur allting verkar sammanfalla till en i slutändan genialisk final. 
 
Tillbaka till Jon Snows identitet igen, nu när jag har pratat lite om Littlefinger också (som ni märker blir det lätt röriga inlägg när man pratar om Game of Thrones). Det är nämligen så att det viskas om vilka som eventuellt vet om Jon Snows bakgrund och vem som till sist kommer att upptäcka och avslöja det. Bran Stark vet redan om det mesta, så frågan är när, hur och om han kommer att avslöja det han vet. Det kan också vara så att Sam Tarly upptäcker något i skrifterna i citadellet, och att det är därför hans roll fortfarande är viktig i handlingen. En annan karaktär som kan tänkas känna till hemligheten är ingen mindre än Petyr Baelish, som verkar ruva på en hel del information. Kommer ni ihåg i säsong 5 när han ger Sansa en ytterst kryptisk blick när de diskuterar Lyanna? Titta här. Littlefinger har ju alltid verkat lite besatt av att han inte har något ursprung som ger honom makt, så han är nog villig att göra vad som helst för att ta sig till makten. Kuriosa: Som en av kommentarerna till klippet säger så är fjädern som Sansa plockar upp samma fjäder som Robert Baratheon placerar i statyn av Lyanna Starks händer i det allra första avsnittet. 
 
 
Nog om teorier nu. Jag älskar ju alla avsnitt i Game of Thrones som handlar om slag, d.v.s. sammandrabbningar/krig - you name it. Gårdagens avsnitt är i mitt tycke det bästa rent handlingsmässigt, alltså, vad gäller återföreningar, spänning, historia, känslor och allt annat som gör en serie magisk. Dessutom så får vi till och med ett slag, så det här avsnittet blir slutligen kanske det bästa avsnittet i seriens historia. När Daenerys rider in på sin drake och ser ut att vara i trans, då får jag gåshud. Krigsscenerna är b.r.u.t.a.l.a. När Daenerys säger Dracarys så ryser jag OHYGGLIGT mycket. Det är så mäktigt, för man hejar liksom på båda sidor! Jag har ju olyckligtvis börjat gilla Jaime igen så jag hoppas innerligt att han klarar sig efter den läskiga attacken (som ackompanjeras av Tyrions något komiska mumlande) och att även Bronn får gå oskadd. 😮 Jag tror verkligen att Jaime klarar sig. Han är alldeles för viktig för att gå förlorad redan.
 
 
Vill egentligen kommentera hur mycket som helst, men man måste stanna någonstans. Kolla gärna på detta spännande behind the scenes-klipp! Nu vill jag även höra ALLT ni har att säga.
 
 
Jo just det, en sista kommentar bara om The Children of the Forest och ritningarna som Jon Snow hittar på grottväggarna vid Dragonstone. Dessa barn, som icke är människor, sades vara de första som bebodde Westeros - långt innan människorna. Det visar sig dock att enligt ritningarna så kämpade barnen sida vid sida med människorna mot The White Walkers, en gång i tiden. Wow! The Children of the Forest har länge ansetts vara en myt enligt alla utom exempelvis Maester Luwin och Ned Stark, som trodde att de åtminstone var utdöda. Vi vet ju att det i alla fall fanns en liten skara bortom muren, eftersom de hjälpte Bran och övriga att slåss mot The White Walkers i Battle at the Cave of the Three-eyed Raven, men tyvärr är de nu kanske utdöda i och med förlusten vid det slaget.
 
"In the Dawn Age of Westeros, before the coming of man and the raising of castles and cities, there were only the Children of the Forest." - Bran Stark.
 
Bildkälla/Image source: Variety, Vanity Fair, Vanity Fair.


Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

SÅ BRA AVSNITT!! Älskar att du lägger ut teorierna, jag har själv inte jättebra koll på allt, mer än såklart den kända teorin om att Jon skulle vara en Targaryen. Skulle vara roligt om titeln "A song of ice and fire" faktiskt refererade till honom.

Jag tror Jaime kommer överleva, finns ju ingen mening med att låta Bronn (eller Dickon, vem det än var) rädda honom bara för att sedan låta honom drunkna... känns lite meningslöst. Dock kan det inte vara lätt att simma i utrustningen. Gissar på att han blir fånge av Daenarys.

Jag rös också när Daenarys och Drogon dök upp, och när hon sa "dracarys". Så mäktigt! Gillade hela den krigsscenen, riktigt snygg. Älskar när man får se drakarna i action, så otroligt häftigt.

Svar: Alltid ett nöje att läsa dina kommentarer, Elsa! :) Jag har inte heller stenkoll på allt men jag känner ett större behov än någonsin av att hålla mig uppdaterad, eftersom jag vill förstå alla ledtrådar och upplösningen i slutändan! Det är faktiskt jätteroligt att kolla på youtube-klipp, har jag upptäckt ;) haha!

Hur roligt är det inte att han heter Dickon, egentligen?! Du har rätt i att det kanske var Dickon som räddade Jaime. Jag bara antog att det var Bronn, men det känns mer rimligt att det skulle vara Dickon, eftersom Bronn själv var väldigt tagen efter att ha skjutit Drogon. Intressant att du tror att Jaime blir fånge hos Daenerys! Vi får se!

Måste fråga, för nyfikenhetens skull, om du tittade på behind the scenes-klippet? :) Det är nämligen så mäktigt att se hur de gjorde hela krigsscenen, så vill gärna höra vad du tyckte om det!
seriereflektioner.blogg.se

Elsa    •     •   http://www.gillafilm.se

Ja, jag håller med - helt otroligt mäktigt! Det är så konstigt att se ett sådant klipp och inse att allt faktiskt bara är iscensatt. Game of Thrones är verkligen en sådan serie där det verkligen inte känns som om det bara är massa skådespelare som rider runt på hästar och stuntmän som tänds eld på efter många timmars förberedelse. Riktigt häftigt att se att det faktiskt är möjligt att skapa så verkliga scener, det är därför det är så kul att titta på behind-the-scenes, inte bara med GoT utan även andra filmer och serier som är skapade ex. med CGI eller bara actionscener som denna, med eld som sprutar hit och dit. Bara scenen med Daenarys på draken är ju helt magisk. Tänk vad konstigt det måste kännas för skådespelarna att se det färdiga resultatet i efterhand... ex Emilia Clarke som satt på någon rörlig maskin när de filmade scenen, och sen att se sig själv på en drake högt upp i luften!










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype