Veckans tema: I valet och kvalet

Det här är veckans temainlägg i samarbete med bloggarna gillafilm, frökentv, karinsuniversum och fictionalem.
 
 
Det här inlägget skulle egentligen ha publicerats i onsdags, men jag hann inte förbereda det. Efter jobbet i tisdags fick jag nämligen spontant gå på en relasefest och sen fick jag ägna resten av tisdagskvällen åt att packa inför en konferensresa som jag kom hem från igår kväll. Den här veckan skriver vi bloggare under temat "valtider" och egentligen passar det väl då extra bra att inlägget kommer upp på själva valdagen! Om ni inte redan har förtidsröstat (det har jag gjort) så önskar jag er stor lycka till med röstandet idag! Jag vill inte bli politisk här i bloggen men jag vill ändå påminna er om att inte lyssna på floskler och valfläsk som sprids nu i sluttampen, utan läs på egen hand på partiernas hemsidor. Tyvärr har det blivit väldigt mycket slogans och innehållslösa uttalanden som har dominerat den här valrörelsen. Det låter bra på ytan, men om man lyssnar noga blir det egentligen inget sagt.
 
I valet och kvalet blir titeln på detta inlägg och här vill jag ge två tips på nyligen utkomna dokumentärer med en tydlig politisk förankring. 
 
 
☝️  Hur otroligt mäktigt är det inte med den vackra körsången i trailern? Oavsett vad man tycker om Feministiskt initiativ är många överens om att Gudrun Schyman är en enastående skicklig retoriker som har vidhållit sina ståndpunkter under en mycket lång tid. Därmed sticker hon ut från den tydliga trenden som råder i politiken idag med att vända kappan efter vinden. I Gudrun - Konsten att vara människa får vi en inblick i en av våra mest kända politikers karriär och hur karriären balanseras med privatlivet. Jag har ännu inte sett filmen men jag är otroligt tagga på att se den! Jag läste nyligen att den nu finns att streama på SF också! 
 
✌️ En het potatis är A Swedish Elephant, som det har snackats mycket om utan att jag har hunnit se den. Jag vet faktiskt inte riktigt vad den handlar om (förutom sökandet efter "en svensk kultur"), men betyget är 9.1/10 på IMDB så frågan är om man borde se den! Är det någon av er som har sett den? Den finns i alla fall i sin helhet på youtube











Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype