Verk som har pÄverkat mitt liv: Game of Thrones

đŸŒ·Â Â Det hĂ€r ett inlĂ€gg i samarbete med  FELICIA, ELSA, EMELIE, och KARINÂ đŸŒ·
Vi har just nu en pÄgÄende temavecka och det hÀr Àr det avslutande inlÀgget i inlÀggsserien.
Temat Àr "verk som har pÄverkat mitt liv".
 
 
Game of Thrones rÄkar vara min favoritserie men serien har faktiskt pÄverkat mitt liv pÄ ett sÀtt som kanske inte Àr övervÀgande positivt. I det hÀr inlÀgget ska jag berÀtta om en annan sida av succéserien och vad den har haft för effekt pÄ mig.
 
 
Det fanns en tid innan Game of Thrones och pÄ den tiden tittade jag sÀllan eller aldrig pÄ s.k. vÄldsbejakande filmer eller serier. Jag hade vÀldigt svÄrt för förekomsten av blod, smÀrta, plÄgeri, svÀrdhugg, slagsmÄl eller annat vÄldsrelaterat. Det gick sÄ intensiva rysningar genom min kropp att det helt inte var möjligt för mig att genomlida den psykiska plÄgan det innebar att se sÄdant. NÀr jag började titta pÄ Game of Thrones tyckte jag det var fruktansvÀrt jobbigt, för att inte sÀga olidligt, att bevittna det vÄld som förekommer i serien. I början tittade jag bort och höll för öronen. 
 
 
Efter en tid mÀrkte jag en förÀndring hos mig sjÀlv som har blivit allt mer inprÀntad. Successivt har jag fÄtt en större acceptans för vÄld i serier. Toleransen har ökat. Det Àr alltsÄ inte bara i Game of Thrones, utan effekten intrÀder Àven nÀr jag tittar pÄ andra serier. Det har helt enkelt blivit lite lÀttare för mig att se vÄld pÄ TV. Det Àr en effekt jag kanske inte Àr helt nöjd med. Visserligen Àr det mindre lidelsefullt för mig att titta pÄ blodiga scener, men samtidigt saknar jag att vara sÄ kÀnslosam. Det skrÀmmer mig lite att vÄld kan normaliseras och att det bara krÀvs tillrÀckligt mycket upprepning.
 
PÄ sÄ sÀtt har Game of Thrones faktiskt pÄverkat mitt liv pÄ ett sÀtt som inte Àr sÀrskilt positivt egentligen. Jag vill ta upp det hÀr för att se om det kanske Àr sÄ att nÄgon av er har upplevt en liknande förÀndring angÄende er förmÄga att bevittna vÄld pÄ TV. BerÀtta gÀrna om det!


Film&serier bloggen    ‱     â€ą   http://filmandserier.blogg.se

Jag vill titta pÄ den hÀr serien, samtidigt som jag inte vill det. Gillar vanligtvis inte sÄ mycket vÄld i serier. Sen gillar jag ju ocksÄ serier dÀr hjÀlten överlever och i GOT hÀnder ju inte det varje gÄng sÄ...

Svar: Nej, men det Ă€r för att det inte direkt finns nĂ„gra hjĂ€ltar i seriens första sĂ€songer. Nu mot slutet har det kommit fram nĂ„gra ”hjĂ€ltar” och de lever ju, sĂ„ man kan sĂ€ga att hjĂ€ltarna överlever ÄN SÅ LÄNGE i alla fall!
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihÄg mig?
VĂ€lkommen till bloggen Seriereflektioner!
HÀr bloggar jag om allt det senaste i serievÀrlden och dÀrtill Àven nÄgot om filmer. Letar du efter de bÀsta tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rÀtt! HÀr skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att fÄ höra av dig i kommentarsfÀltet!
Vill du kontakta mig Àr du vÀlkommen att höra av dig till den e-mail som stÄr i menyn ovan.

HannaVic logotype