Recension: Mindhunter

Antal säsonger hittills: En
Förnyad?: Ja
Betyg på IMDB: 8.6/10
Mitt betyg: 9.5/10

Under det sena 70-talet börjar två FBI-agenter undersöka psykologin hos särskilt hänsynlösa mördare.
Det mynnar snart ut i en officiell studie och intervjuer med verklighetens monster...

Förväntningarna på serien Mindhunter var inför premiären höga bland de flesta som kallar sig seriekritiker. Föga förvånande har serien blivit väl mottagen och därmed infriades väl förhoppningarna om nästa stora succé. Trots att Mindhunter var på nästan allas läppar när den släpptes, tystnade buzzet snabbt. Så är det idag - när riktiga kvalitetsserier produceras på löpande band. Konsumenterna, d.v.s. serietittare, hinner knappast med att se alla serier som släpps och de flesta "watchlists" växer sig större och större. Därför så är valet att se en serie ofta resultatet av noggrann efterforskning, för att på förhand kunna bedöma huruvida serien faller i ens smak eller inte. Tyvärr riskerar en sådan efterforskning att ta bort charmen och chansen att bli överraskad av en ny serie. I sällsynta fall dyker det dock upp en serie som inte kräver speciellt mycket efterforskning för att ändå inge en känsla av att det handlar om något särdeles bra. För mig var Mindhunter en sådan serie.

Mindhunter hade alltså premiär i höstas och jag började väl titta ganska snart därefter. Eftersom jag inte hade bråttom att titta föll det sig att jag bara tittade när jag besökte min familj, då jag kan titta på Netflix på en stor skärm, vilket såklart förhöjer upplevelsen. Cirka tre-fyra avsnitt in i serien valde jag den här veckan att bingewatcha resterande avsnitt.

Den här recensionen ska i största möjliga mån hållas spoilerfri. De första två avsnitten är något segstartade. Åtminstone vid en jämförelse mot resterande avsnitt. Mötena med mördarna bjuder på otroligt mycket spänning och läskiga vibbar. Specialagenten Holden Ford är den man som tittare klamrar sig fast vid i storyn. Mot den i början mer grovhuggne Bill Tench förhåller man sig som tittare en aning mer skeptisk.

I början är Holden Ford den mer oskyldige FBI-agenten, men även den som är ivrig att lära sig mer. Under handlingens gång ifrågasätter omgivningen hur han kan hålla sig så likgiltig inför all information gruppen kommer över. Det som händer agenten i slutet kan tolkas som att han kanske i själva verket är den som har påverkats mest av de alla. Bill framstår mot slutet som den mer sympatiske av de båda. Wendy, den tredje parten som kommer utifrån för att tillsammans med Holden och Bill ansvara för studien, är den karaktär som förblir sympatisk genom hela säsongen.

Jag gillar samtliga huvudkaraktärer, d.v.s. Holden, Bill och Wendy. De har en fantastisk dynamik som skapar magi på skärmen. Mindhunter tar sig inte an ett nytt ämne (mord) - men ändå är handlingen nagelbitande. Det vi får följa är alltså studien av en specifik typ av mördare och deras psyken. Studien gav upphov till begreppet "seriemördare", som idag är en vida känd benämning på denna särskilda grupp av hänsynlösa personer. Serien har även en styrka i att David Fincher har regisserat och det märks i den mörka stämning som genomsyrar helheten. Däremot gör inte mörkret serien tung, utan i stället vill man gärna sträckkolla på alla avsnitt. Fotot är heeelt fantastiskt. Det är sååå snyggt. Ibland ackompanjeras de vackra miljöerna med svängig 70-talsmusik. Jag gillar särskilt den stora texten som avslöjar var varje scen utspelar sig. Manuset är briljant. Nej, det finns verkligen ingenting att klaga på. Det här är en serie som helt faller mig i smaken. Vanligtvis brukar jag störa mig på Jonathan Groffs karaktärer men det gör jag inte här, åtminstone inte förrän väldigt nära slutet och bara en aning. Serien kom ju 2017, så den tillhör väl egentligen förra årets bästa serier men eftersom jag såg merparten av den nu 2018 så utnämner jag den till en av det här årets bästa serier.

Bildkällor/Image sources: mashamorevna, audreyhepbuns

Nathalie Isaksson    •     •   http://nathalieisaksson89.blogg.se/2017/october/tv-serie-mindhunter.html

Jag gillade denna serien, hoppas på en till säsong =)