Recension: DARK, säsong 1

 
Titel: DARK
År: 2017-nu
Genre: Kriminaldrama, mystik
Antal säsonger hittills: En
Förnyad?: Ja
Betyg på IMDB: 8.7/10
Mitt betyg: 7.5/10
 
Handling
I den fiktiva staden Winden i Tyskland utspelar sig en rad övernaturliga händelser i samband med två unga pojkars försvinnande. Mellan fyra familjer finns det ett samband i form av komplicerade relationer. 
 
 
Recension
Det var längesen jag såg det första avsnittet av DARK. Serien släpptes den 1 december 2017 på Netflix och var streamingjättens första tyska originalserie. Jag skrev om serien för första gången för ett år sedan och hade därför haft ett långvarigt intresse inför premiären. 
 
Eftersom det för spänningens skull är bäst att inte spoila handlingen för mycket, ser jag till att hålla denna recension spoilerfri. DARK bjuder på ett nät av karaktärer och relationer som ger upphov till förvirring. Trots de komplicerade förhållandena mellan karaktärerna går det ändå förvånansvärt snabbt att förstå sambanden, även om man kanske inte förstår allt till hundra procent. Premissen är oerhört lockande och serien bjuder på spännande mystik som varar hela vägen. Jag gillar hur spänningen eskalerar i varje avsnitt. I början är DARK väldigt steril men blir snabbt allt mer övernaturlig. Känslan jag får är lite som om man skulle blanda en Beckfilm med Stranger Things.
 
 
Det är ett väldigt annorlunda koncept som bjuds på. Trots att det spelas läskig musik till mörka miljöer förekommer det inga jump scares, tacksamt nog! DARK är mer av en psykologisk thriller, skulle jag säga.
 
Seriens styrka är de övernaturliga inslagen och det fantastiska fotot. De tunga relationerna blir den naturliga motpolen till det övernaturliga temat. Karaktärernas reaktioner och ageranden får mest fokus. Dialogen mellan karaktärerna känns ibland framkrystad, särskilt i hur barnen pratar med varandra som om de hade lika mycket livserfarenhet som de vuxna.
 
Helhetsmässigt är det en intressant och stundtals mindblowing serie som verkligen uppfyller förväntningarna. Att språket som talas är tyska utgör inget hinder (tack och lov för textning). Jag upplevde ibland serien som väldigt tung; samtidigt är det en cliffhanger i slutet av nästan varje avsnitt, vilket håller spänningen vid liv. DARK gör sig verkligen värd sin titel. 
 
Bildkälla/Image source: BrooklynVegan, IMDB.


Felicia    •     •   http://frokentv.se

Vill se

Svar: Gör’t!
seriereflektioner.blogg.se

Film&serier bloggen    •     •   http://filmandserier.blogg.se

Den här måste jag se snart tror jag !

Svar: Det bästa är att bara starta det första avsnittet och se hur det känns! :)
seriereflektioner.blogg.se










Kom ihåg mig?
Välkommen till bloggen Seriereflektioner!
Här bloggar jag om allt det senaste i serievärlden och därtill även något om filmer. Letar du efter de bästa tipsen, det senaste skvallret och recensioner om just dina favoritserier har du hittat rätt! Här skapar vi tillsammans ett forum med utrymme för diskussion. Jag ser fram emot att få höra av dig i kommentarsfältet!
Vill du kontakta mig är du välkommen att höra av dig till den e-mail som står i menyn ovan.

HannaVic logotype